Jeg cutter, spiser jeg for meget..??


Lasse T
 Share

Recommended Posts

Synes det er helt kanon at du gerne vil skære helt ned - det er fedt at prøve at komme ned i en superform - bare husk at det skal have en ende på et tidspunkt, og så kan du jo se frem til den største gulerod af alle - "rykket" du oplever når du begynder at spise dig op igen  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan skal det have en ende ?

Og når man spiser sig op, hvor meget federe bliver man så ?

Jeg blander mig lige her, fordi jeg synes jeg er gået fast,

og har stået stille det sidste halve år uden at have cuttet nok.

Men jeg synes at jeg efterhånden er er ved at tabe mere styrke

og muskelmasse, end jeg ønsker, uden at tabe mere fedt.

Jeg har passet på ikke at spise for meget i mere end 1 år.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Henning:

Hvordan skal det have en ende ?

Hej Henning,

Der eksisterer ikke rigtig nogen slutning - desværre.

Det er selvfølgelig individuelt, men medmindre du altid render rundt med en lav fedtprocent fra naturens side, så vil det for almindelige dødelige oftest foregå sådan at man lige rammer formen for en kort periode.

Og når man spiser sig op, hvor meget federe bliver man så ?

Jeg blander mig lige her, fordi jeg synes jeg er gået fast,

og har stået stille det sidste halve år uden at have cuttet nok.

Man bestemmer jo selv hvor fed man vil være - man kan sige det er surt arbejde at komme ned på en meget lav fedtprocent - jeg vil stadig holde mig til tallet 6 - fordi når man kommer under 6 er det altså en noget anden verden, for mit vedkommende er det ekstremt hvis jeg går under 6 - og der er forholdsvis store konsekvenser, derfor er mit skæringspunkt altid 6 siden mit formål ikke er at stå på en scene, det er stadigvæk "hobbyprojekt: krop" jeg kører.

Det fungerer jo desværre ikke sådan at man rammer en form, og så bliver man nødvendigvis i den form uden arbejde - det gør man ihvertfald ikke som et superglad og energifyldt menneske, det er hårdt arbejde at holde formen.

Og det er egentlig lidt mystisk - fordi det burde jo i princippet være sådan at hvis man eksempelvis lander på 6%, så burde man jo i princippet bare droppe diæten og så ryge op på sit ligevægts-indtag, og vupti ville man rende rundt med en evig fedtprocent på 6 - i praksis føles det lidt anderledes, det er ikke ret meget man skal justere på diæten før man begynder at stige i fedtprocent, det virker faktisk som om at man skal opjustere cardio tilsvarende med det ekstra kcal. indtag man tager. Dette kan selvfølgelig hænge sammen med at eens ligevægtsindtag er blevet til et stort spørgsmålstegn efter en længere diæt.

Jeg kan tilgengæld sagtens ligge på 10% og holde den temmelig stabil uden at have de største omkostninger i min hverdag hvad angår kosten - men det er altså en anelse anderledes på en forholdsvis lav fedtprocent.

Min egen erfaring er at fedtet ikke slipper så let jo længere ned man kommer, her drejer det sig ikke bare om at være i et lille kcal. underskud, der skal masser af motion til for at få skidtet til at slippe - så derfor under et cut er det altså vigtigt at cardio intensiveres dramatisk - og det er også cardio jeg ser som den primære faktor hvis det er man vil holde formen i længere tid.

Det jeg gør når vi taler "sommerformen" - er at jeg f.eks. går efter 6-7%, når jeg har ramt dette - så spiser jeg op - det er et moderat overskud, hvilket normalt betyder at jeg spiser det antal kcal. der tidligere var mit ligevægtsindtag / lidt under - her gainer jeg så fedt, men det går langsomt - jeg sætter så en øvre grænse på eksempelvis 9-10% - og når jeg når denne, så cutter jeg igen, og så ligger jeg og svinger imellem disse to poler sålænge jeg gerne vil være i den form.

Jeg kører cuttet lidt hurtigere end de fleste, hvilket måske giver et større massetab, men i sidste ende synes jeg nu bedre om dette end den længerevarende diæt fra et stort bulk - jeg forbruger ret meget tid på powerwalks når formen skal nåes, og ligger gerne på +20 km pr. dag i perioden.

Mine gains i den periode er tæt på ikke eksisterende, jeg holder formen ved lige ved træning, der kommer pump, og nogle gange får jeg små gains på grupper - men i det store hele sker der ikke så meget hverken positivt eller negativt set fra et massesynspunkt. Fælles for perioden er dog at styrken falder en del i nogle øvelser.

Når perioden er slut, så er det guleroden kommer - hvor man går over sit ligevægtsindtag, og så kommer dette famøse ryk - man stiger igen i styrke, og man føler lidt man kan se sig selv vokse i spejlet.

Her kan man være stemt for at spise godt igennem og få et tilsvarende ekstra boost, jeg vælger dog at gøre det moderat så holder perioden lidt længere, og min fedtprocent kommer ikke helt ud og bliver ukontrollabel, samtidig med at jeg ingen interesse har i at skulle tilbage til diæt meget hurtigt - jeg har igen her en øvre grænse som ligger imellem 12-13% og den skal jeg aldrig over - i denne periode ligger jeg så og kører samme princip, zig-zagger imellem 10 og 13%.

Havde jeg skulle stå på scenen, ville dette ikke være vejen frem da det jo har konsekvenser hvergang man ryger på diæt - og med denne fremgangsmåde er jeg altså på diæt en del gange henover året, men det gør at jeg kan holde mig i en forholdsvis god form hele tiden, og ramme en rigtig god form 1-2 gange om året, samtidig med at jeg løbende har gains - de er ikke så store mere, men det kontinuerlige gains.

Men jeg synes at jeg efterhånden er er ved at tabe mere styrke

og muskelmasse, end jeg ønsker, uden at tabe mere fedt.

Jeg har passet på ikke at spise for meget i mere end 1 år.

Henning

Begge dele er naturligt når det drejer sig om styrke og massetab - dog, hvis massetabet virkelig overskygger projektet så er der noget galt - jeg taber også masse på diæt kan jeg så på vægten, men det er altså næsten usynligt i mine øjne, fordi man træder så meget mere i karakter jo lavere fedtprocenten bliver, så selvom jeg fylder mindre i landskabet, ser jeg faktisk større ud i spejlet.

Mit råd er at du skruer godt og grundigt på cardioknappen - de bedste resultater river man herfra når det drejer sig om fedttab, det gør altså også at din diætperiode er lidt kortere end hvis du kun river et fedttab via kosten - jeg tror helt seriøst ikke jeg ville kunne ramme 6% og stå tilbage med muskelmasse, uden at cardio er højintensiv igennem projektet.

Så når du det punkt hvor fedtet ligesom ikke vil slippe (som det lyder til), hvilket man naturligt gør, så er det på med trave-støvlerne, og så ud og gå powerwalks. Hvis du slet ikke har cardio med idag, har du en fordel ved at du har en masse gode resultater liggende i vente ved at opjustere denne, hvis du allerede har cardio med i programmet, skal du indstille dig på, at der skal meget mere til.

Men altså - kosten er vigtig og alt det, men når man går under en normal fedtprocent, så er det altså som at det er cardio løsningen ligger i som primær kilde.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Interessant læsning, Everlast :4thumbup:

Jeg undrer mig dog over en enkelt ting:

Jeg kører cuttet lidt hurtigere end de fleste, hvilket måske giver et større massetab, men i sidste ende synes jeg nu bedre om dette end den længerevarende diæt fra et stort bulk - jeg forbruger ret meget tid på powerwalks når formen skal nåes, og ligger gerne på +20 km pr. dag i perioden.

Jeg kan huske at du, i et efterhånden noget gammelt indlæg, skriver at dit indtag på diæt ligger på 2200 kcal +- (Såvidt jeg husker gik du også dine ture dengang). Alt ialt så giver det da et kalorieunderskud på langt under 500 kcal dagligt? Måske her var en grund til at din fedtprocent gerne vil stige hurtigt igen, når du rammer formen?

Link to comment
Share on other sites

JJ:

Jeg kan huske at du, i et efterhånden noget gammelt indlæg, skriver at dit indtag på diæt ligger på 2200 kcal +- (Såvidt jeg husker gik du også dine ture dengang). Alt ialt så giver det da et kalorieunderskud på langt under 500 kcal dagligt? Måske her var en grund til at din fedtprocent gerne vil stige hurtigt igen, når du rammer formen?

Yep underskuddet ved diæt ligger imellem 2200-2500 kcal, hvor mit ligevægts indtag ligger ca. 1000 kcal over.

Men med cardio'en har du ret i at det samlede underskud nok er ret dramatisk - men under 10% så kan jeg heller ikke rigtig regne med mine tidligere formodninger omkring mit ligevægtsindtag - for mit vedkommende er det desværre ikke en fast størrelse når jeg cutter så lavt - jeg skal f.eks. bruge tid efter diæten på at genfinde mit ligevægts indtag - og der er flere faser af det, før det i sidste ende lander på det gamle stadie.

Det kan sagtens være forklaringen på at ikke kun jeg, men rigtig mange har svært ved at bibeholde formen over længere tid, at man gør den fejl, at man tager ligevægtsindtaget som en konstant.

Dog gider jeg ikke finde udaf det, fordi at måle sit ligevægtsindtag på vej ned i fedtprocent giver ingen mening - eller det giver mening, men det gider man altså ikke da det vil give pause i diæten, og på vej op prøver jeg at finde det - men det er en flyvsk størrelsen indtil det igen nogenlunde stabilt ligger på den anden side af 3K.

Link to comment
Share on other sites

Ska jeg droppe de 2 krydderboller efter træningen??? og evt skifte dem ud m lidt druesukker??

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du går rundt og er sulten hele tiden, vil jeg da mene, det er dumt at skifte nogle kulhydrater fra fast føde ud med druesukker. Fast føde må da alt andet end lige mætte mere end druesukker.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ska jeg droppe de 2 krydderboller efter træningen??? og evt skifte dem ud m lidt druesukker??

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du går rundt og er sulten hele tiden, vil jeg da mene, det er dumt at skifte nogle kulhydrater fra fast føde ud med druesukker. Fast føde må da alt andet end lige mætte mere end druesukker.. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

tak, men det er egentlig ikk fordi jeg er sulten efter træning.. de ska bare ned fordi jeg har hørt det vil være en god ide.. ku evt bare bytte det ud med et par bananer... ikk???

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg forstår godt, hvorfor du gerne vil ned og have det ondeste cut, men en fedtprocent omkring de 4 % bibringer altså også en del bivirkninger.

Du mister med højest sandsynlighed styrke i dine øvelser. Desuden, hvis du kigger lidt tilbage i Craw og Angels log omkring konkurrencerne - så begynder sygdommene/skavankerne altså at melde sig, jo lavere fedt% bliver. Alt lige fra problemer med skulderen til halv forkølelse. Derfor forstår jeg ikke, hvorfor du vil ned omkring 4% ? Du skal jo tænke på, at 7 % stadig ser RIGTIG grumt ud! Og dit cut er jo faktisk ved at være der - måske en måned mere, så er du i top form!

Men drop den tankegang med, at du engang har været overvægtig - det er du ikke nu. Du er blandt de personer på MOL, som har den laveste fedt%.

Indse det - Du ER hakket nu!!  :wink:

Til diæten kan du jo prøve at skære lidt ned på krydderbollerne og mælken. Det handler jo basalt set om, at få dit protein behov dækket ind (omkring 160-180g protein) samt lidt essentielle fedtsyrer - f.eks. igennem extra jomfru oliven olie. Herefter kan du jo justere på dit kulhydrat indtag, indtil du begynder at tabe dig moderat..

Det med sulten kan du forhindre, ved at spise væsentlig flere grøntsager. Det indeholder næsten ingen kalorier, og mætter ret godt, hvis der spises nok.

<{POST_SNAPBACK}>

tusind tak.. men jah, kommer nok aldrig af med det at jeg konstant syns jeg kan tabe mig... pga den smulle løs hud jeg har på maven som jeg måske godt ved er hud, men ligner fedt.. overvejer meget kraftigt at få det opereret væk.. det er bare en dyr affære.. ungefär 30.000 kr...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share