Free-front-squat


pure-pro
 Share

Recommended Posts

God dag MOL

Jeg er for nylig begyndt, at træne free-front-squat, og jeg ville hører om det kunne tænkes, at der kan være problemer med det, i forhold til almindelig nakke-bærende squat? Kan det være for belastende for ryggen, skulderen og knæ?

Er også interesseret i at høre hvad jeres erfaringer er med øvelsen.

Pure

Link to comment
Share on other sites

For ryggen er belastningen typisk mindre end "almindelig" squat, hvis du da squatter med VL greb. Da er du nemlig tvunget til at holde den rimelig ret for ikke at miste taget på stangen.

Skulderskader relateret til frontsquat har jeg aldrig hørt om, ej heller erfaringer for.

Måske er knæene en smule mere udsat da der er mere vandring ud over tærene, men det er ikke noget jeg har haft problemer med i øvelsen. Vægtpotientialet i VL frontsquat er jo også "lidt" mindre end i fx SL backsquat.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
For ryggen er belastningen typisk mindre end "almindelig" squat, hvis du da squatter med VL greb. Da er du nemlig tvunget til at holde den rimelig ret for ikke at miste taget på stangen.

Skulderskader relateret til frontsquat har jeg aldrig hørt om, ej heller erfaringer for.

Måske er knæene en smule mere udsat da der er mere vandring ud over tærene, men det er ikke noget jeg har haft problemer med i øvelsen. Vægtpotientialet i VL frontsquat er jo også "lidt" mindre end i fx SL backsquat.

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan jo også argumentere for at belastningen på knæet er anderledes og ikke større, da man jo kompenserer nogenlunde for den øgede knævandring ved at vægten nødvendigvis er mindre end ved konventionel squat. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Der af mit "måske" og pointen med vægtpotientialet..... :smile:

Rommel

Edit: Sådan frontsquatter jeg!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes bare ikke sammenkædningen af de to ting var så tydelig i dit indlæg. Ville egenlig bare pointere det for Pure-Pro - er klar over at du har godt styr på det. :wink:

ps. nice video. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Et bælte kompenserer ikke for dårlig form. Sats hellere på at få en mere stabil ryg/mave region. Løfter du med VL greb?

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

VL greb? Jeg har mine hænder og skuldere til at holde stangen for mig. Jeg har ingen idé om, hvad VL skulle være. :blink:

Mht. bæltet, så gør jeg utrolig meget ud af min teknik, men ville et bælte ikke gøre tricket for mig eller skulle jeg bare holde mig lidt nede i vægt?

Edited by Sofokles
Link to comment
Share on other sites

Et bælte kompenserer ikke for dårlig form. Sats hellere på at få en mere stabil ryg/mave region. Løfter du med VL greb?

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

VL greb? Jeg har mine hænder og skuldere til at holde stangen for mig. Jeg har ingen idé om, hvad VL skulle være. :blink:

Mht. bæltet, så gør jeg utrolig meget ud af min teknik, men ville et bælte ikke gøre tricket for mig?

<{POST_SNAPBACK}>

VL greb (VægtLøfter greb) er det greb jeg bruger i min lille opbyggelige film postet tidligere. Nej, bælte afhjælper ikke teknikproblemer. Det vil højst sætte sig i stand til at træne med lidt tungere vægte inden du igen oplever det samme med ryggen.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

VL greb gør bl.a. at man tvinges til at holde ryggen ret. At frontsquatte med krydsgreb gør at ryggen stortset kommer i samme position som ved almindelig back squat og gør at man lige så godt kunne udføre den variation med en større vægt. Så prøv at skifte til VL greb og se hvad der sker.

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share