Sidebends og "korrekt" løfteteknik


Thomas B
 Share

Recommended Posts

Jeg har aldrig været særligt begejstret for sidebends, men er desværre kommet til den konklusion, at jeg er nødt til at lave noget mere arbejde for abs og obliques regionen for at støtte mit squat :( Så var det jeg kom til at tænke på om det egentlig er sundt for ryggen at lave sidebends, hvor man jo står og vrider rygsøjlen til siden mens man holder en håndvægt i den ene hånd. Er der risiko for at man fx kan pådrage sig en diskusprolaps, hvor disken "smutter" ud til siden?

Link to comment
Share on other sites

Der hvor jeg træner,  er det sådan et fysioterapeut center, og jeg ser mange af dem, der træner en dårlig ryg op, som står og laver den. Hvis man hærgede ryggen ved den så ville den sikkert ikke blive anbefalet jo, men der skal så også tages højde for at de står og laver den med 2kg håndvægte, jeg regner med at du vil bruge lidt mere :)

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening er det en ganske naturlig og sund bevægelse..  Men måske er sidebends ikke den mest spændende af obliques-øvelser der findes!!

Personligt kører jeg obl. seperat lige efter styrketræning tirsdag og lørdag.  

Tirsdag kører jeg full-contact twists og one-side dødløft 3 sæt af 6-8 for hver side!!

Lørdag kører jeg full-contact twists og windmills igen 3 sæt af 6-8 reps!!

Derudover kører jeg en del mave med kropsvægt og lignende efter judo sammen med en kammerat..  Det gør det lidt mere udfordrende at dele det op, synes jeg!!  Ellers så hoppede jeg altid over det, nemlig  :D

windmills blandt andet..

full-contact twists og one-side dl's

Og så lige et par af de øvelser jeg kører..  Jeg kan godt lide Ian King's belastnings-mønster og hans strikse mavebøjnings-form.. Så derfor er det link her også med!  Ikke fordi at jeg synes resten af hans øvelser er noget særligt..  Er blandt andet begyndt på at køre pavel's onde sindsyge benløft på bænk!!  Snak om killers eller hvad..  Jeg føler virkelig seriøst at jeg er ved at knække midt over efter sådan et par gentagelser. Bliver nødt til at holde nogle gange, fordi at det er så vildt!!  Men alligevel bliver man sku fascineret af det

Har også planer om at lave mig et ab-wheel. Så kan jeg jo lige lave to, så jfk også kan få et!!  Tager jo kun ti minutter ekstra eller sådan noget :D

Ian King mavebøjninger plus progressiv belastning

Link to comment
Share on other sites

Janda situps er en kanon øvelse, som jeg selv praktiserer. Vidste dog ikke at den havde et specielt navn, jeg har bare kaldt den en mellemting mellem situps og chrunch :)

Jeg synes dog at der er mange af de andre øvelser der ser lidt for underlige ud. Fx har jeg svært ved at se, at abwheel har anden funktion end at belaste abs regionen statisk, men det er der jo også nogen der foretrækker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share