Forandringer


JPetersen
 Share

Recommended Posts

Jeg kan mærke mit træningsprogram er ved at gå mig over hovedet. Det er blevet for stort. Det tager 1 t og 15 min. og når jeg når 40 min er jeg ved at bliver for træt. Jeg har altså brug for forandringer. Jeg tror det er blevet for meget. Det er så irriterende, at det nu tager så lang tid, at jeg næsten altid bliver afbrudt i programmet, fordi jeg skal et eller andet. Jeg er næsten hele tiden træt, hvilket nok også har noget med alderen at gøre, men også på grund af styrketræningen.

Så her er de muligheder, som jeg har stillet op. Jeg vil gerne have jer til at anbefale enten den ene eller anden:

Mulighed A)

Jeg skærer ned i mit program. Kort og godt. Måske ét færre sæt i alle øvelser?

Mulighed B)

Jeg træner 2 gange om ugen i stedet for 3. Den er nok ikke særlig god for mig. For mit problem er ikke, at jeg vil træne færre gange, men derimod kortere tid af gangen.

Mulighed C)

Jeg opdeler programmet over flere dage. Den idé er måske den bedste. Så kommer jeg nok til at træne 4 gange om ugen, men det vil lette byrden betydeligt.

Mulighed D)

I fortæller en anden mulighed.

Nu lyder det måske som om træning blot er en hæslig ting for mig. Men nej, jeg kan godt lide det. Det er blot mængden, som skal tages lidt ned. Tror I ikke også det? Kan man høre det fra min log, at det er rigtigt? (dem som evt. har læst lidt i den. Panser, Monsola osv.)

Men hvad synes I jeg skal gøre, for ikke at køre død i det?

Link to comment
Share on other sites

Mit nuværende træningsprogram, som tager 1 t og 15-20 min., og som jeg næsten aldrig har tid til på én dag:

Triceps:

20 x 2 x armbøjninger

15 x 2 x Bench dips

Skulder:

20 x 2 x Laterals

20 x 1 x Laterals foroverbøjet

Ryg:

20 x 1 x rygbøjninger

20 x 1 x Benløft

20 x 1 x supermand

Mave:

50 x 1 x mavebøjninger

50 x 1 x mavebøjninger venstre

50 x 1 x mavebøjninger højre

50 x 2 x sakse

Ben:

20 x 2 x squats med rygsæk (vejet til 5,6 kg)

20 x 1 x Lunges med rygsæk (vejet til 5,6 kg)

Bryst:

20 x 2 x armbøjninger (spredt)

Øvre ryg og arme:

6 x 3 x wide grip chin-ups

Biceps:

6 x 3 x close grip chin-ups

Link to comment
Share on other sites

OK. Tak Nielsen.

I dag da jeg kørte programmet prøvede jeg at køre det uden mange pauser og det blev 45 min + bicepstræningen. Men jeg tror, at jeg vil lægge bicepstræningen nogle andre dage end der hvor jeg træner de andre muskelgrupper, for efter jeg har træner kroppen igennem, er det meget hårdt at komme udenfor og lave chin-ups. Lyder det fornuftigt evt. at gøre det sådan her:

Mandag: løb + biceps

Tirsdag: Bryst, triceps, skulder, ben, ryg, mave

Onsdag: Hip Hop + biceps

Torsdag:Bryst, triceps, skulder, ben, ryg, mave

Fredag: løb + biceps

Lørdag:Bryst, triceps, skulder, ben, ryg, mave

Søndag: fri

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder med xax. Jeg ville også starte i et center hvis jeg var dig. Det du laver nu har pga. den lave modstand og de høje gentagelser, ikke den store effekt på din styrke og muskelmasse. Og hvis du endelig vælger at fortsætte med det du laver, så er det katastrofalt at skære ned på arbejdsmængden, da det lige netop er det eneste fremgangsparameter du har. Du kan ikke øge belastningen. Det eneste du kan gøre, er at øge det ugentlige antal af armbøjninger osv. Gør du ikke det, så ændre din form sig heller ikke. Så vælger du at gå i den modsatte retning, og skære ned, så VIL du opleve en tilbagegang i form. Så vælger du at fortsætte med det program og den træningsform du kører nu, så er du faktisk nødt til løbende at øge din arbejdsbyrde i de forskellige øvelser. Ellers stopper fremgangen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

-> jørgen

Jeg har også en gang trænet en del hjemme med massere af armstræk, mavebøjninger, biceps curls, etc. stort set alt hvad der kunne laves med kropsvægt og et par 4 kg's håndvægte.

Tro mig, når jeg siger, at rigtig vægttræning er så mange gange federe og mere resultatgivnende, når vi snakker om masse og styrkeforøgelse.

Du har lagt en god grundform med din kropstræning, og du har også bevist at du er vedholden med din træning. Det er på tide at du kommer videre, du skal simpelhen op på et højere niveau og på det niveau ligger rigtig vægttræning.

Hvad venter du på? :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jørgen, du er 14 eller 15, right? Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan det er der hvor du bor, men her hvor jeg bor SKAL man være fyldt 16 for at begynde i center, og hvis det er ligesådan det hvor du bor, så er xax's mulighed ligesom udelukket foreløbigt... Spørgsmålet er: Kan man komme et sted hen og lære øvelserne, og så købe et billigt vægtsæt? Det ville sikkert være den beste løsning for sådan nogle som mig og Jørgen, da vi højst sandsynligt ikke kommer ret langt over 100 kg i nogen øvelser i de næste par år. Er der steder hvor man kan lære øvelserne i et par uger, og så bare fortsætte derhjemme...?

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene.

Jeg tror altså også man skal være 16 for at komme ind i et styrketræningscenter.

OK, jeg vil ikke skære ned. Det er fastlagt. Mit spørgsmål er, om det er godt at lave bicepstræningen nogle andre dage end der hvor jeg træner de andre kropsdele, for når jeg skal lave chin-ups er det temmelig hårdt efter alt det andet, og jeg skal desuden udenfor. Synes I godt jeg kan lægge bicepstræningen de dage hvor jeg ikke styrketræner de andre kropsdele?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at dit træningsprogram er kedeligt, og det tror jeg også, at du i virkeligheden selv synes. Jeg kan se, at du har 576 reps i en træning, det må da være mol-rekord.

Jeg er ikke træningsekspert som TJ og XAX, men jeg kan da se, at kun kan gøre træningen hårdere ved at øge i reps eller vægt. Så hvis du ikke vil bruge vægte og ikke bruge mere tid, så er der grænser for, hvad du kan gøre for at ændre dit program.

Det er vel ikke særligt motiverende at blive ved med at lave det samme program. Så jeg synes at Cheat-freaks forslag er rigtigt godt, så kan du også starte stille og roligt. Men du vil nok hurtigt blive grebet af det og finde en ekstra motivation i at gå op i vægt på øvelserne, det er i hvert i fald min største motivation. Det er altså sjovere at tage 5kg ekstra i bænkpres end at tage 5 armstrækere mere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu fundet min problemstilling:

Jeg vil ikke øge i vægt, fordi jeg anser mig for værende for ung. Og det tror jeg ikke kan ændres før jeg bliver noget ældre (min egen holdning altså). Den eneste måde jeg kan gøre det hårdere på er ved at lave flere reps, hvilket selvfølgelig kun bliver mere udholdenhed, og ikke er så motiverende. Så den eneste måde det kan blive mere motiverende er ved at lave armbøjningerne anderledes, finde nye øvesler osv. Jeg tror det er det jeg vil gøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share