Jeg kan squatte igen efter skade i lænden


BananAgtigKo
 Share

Recommended Posts

Jeg begyndte at få ondt i lænden for noget tid siden, og indstillede min squatning da jeg fandt ud af jeg "rundede" lænden under øvelsebs udførsel...

Anyway jeg lavede et post og har nu formegentligt løst problemet...

Dette er efter jeg havde lavet et indlæg hvor jeg beskrev min skade og jeg fik en masse gode råd ... derudover har jeg selv læst og eksperimenteret lidt ... og jeg fandt frem til følgende... Først kan dette lige nævnes:

Jeg er 1,89 høj, og derfor ikke særligt egnet til squat... derudover har jeg temlig lange ben og er ikke ret smidig i ankel leddene, og dette øger chancen for at give efter i lænden ...

Derudover kan det nævnes at jeg stod "normalt" med fødderne (skulderbredde)...

Og til sidst kan det nævnes at jeg har ret meget svaj i ryggen når jeg står normalt (har en mistanke om det gør det sværrere at squatte, men er ikke sikker!)

Hvad gjorde jeg for at løse problemerne?

1. Jeg placerede mine fødder en del breddere fra hinanden, altså breddere end skulderbrede (NB. Husk dog at holde knæene "lige over" fødderne for at undgå knæskader, og husk at dette belaster inderlåret mere, start derfor langsomt op!!!)

2. Jeg placerede stangen hen over trapezius muskulaturen (For at få tyngdepunktet længere ned på ryggen, og dermed få flyttet belastningen lidt væk fra lænden). Før havde jeg den for højt oppe ... i nakke-regionen...

3. Fokuserede endnu mere på at vejrtrækning (luft ind under hver øvelse) samt opspænding i maven...

4. Jeg fandt ud af hvor meget jeg kunne "sætte mig tilbage" med en relativ oprejst rygstilling, uden at falde ...

Dette virkede for mig... Hvis jeg skal give andre forslag til hvad der kunne være galt hvis du er i samme situation som jeg var, så er det:

- Manglende styrke i lænden, trænes op med good mornings eller "ryg-strækninger" ...

- Brug evt. et bræt under hælen, dette gør man kan holde en mere opret stilling med ryggen, og at man kan læne sig lidt mere "bagover"... Desuden kunne jeg forstille mig det kompenserer for en manglende fleskibilitet i anklen... (NB! Dette trick siges dog at belaste knæene ret meget... brug det kun hvis det føles naturligt, eller hvis du bare ikke kan uden!!!)

Desuden kan det tilrådes at eksperimentere med afstanden mellem fødderne, samt graden af "udad-drejningen" fødderne har... Dette bør kunne løse problemet i de fleste tilfælde...

Ps. Og husk nu at eksperimentere med MEGET lav belastning... :-)

Håber der er nogen der kan bruge det her til noget....

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

Godt at høre det kører for dig igen :bigsmile:

Jeg har netop selv haft nøjagtigt det samme problem, men har løst det på samme måde som dig :smile: Er også selv ret høj (1,86) så bred fodstilling er vejen frem :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det er også fordi jeg ikke selv kunne finde noget konkret herinde eller andre steder... derfor ville jeg lige lave en brugsforvirring til andre der måtte have samme problem ...

Men det er lækkert at kunen squatte igen ... "Elsker" den øvelse (Smerte kan man også lære at elske?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share