Supersets og reps


MFriis3
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu set flere som køre supersets med mavebøjninger og armbøjninger f.eks:

10 mavebøjninger

10 armbøjninger

10 mavebøjninger

10 armbøjninger

10 mavebøjninger

10 armbøjninger

-uden at holde pause...

*Hvilken effekt får man af dette? Hvad er det godt for?

---

Desuden vil det være totalt ioden hvis der var en som kunne forklare mig hvorfor bodybuilderen Mitch Hodge køre BP på denne måde:

Bench Press

1 X 20

1 X 12

1 X 8

1 X 3

1 X 20

*Hvorfor vil han have et set med 20 tilsidst...

På forhånd tak!  :blush:

Link to comment
Share on other sites

fint spg. mht supersæt :)

generelt, så får han jo trænet på kortere tid - hvorfor ikke bruge en pause imellem 2 sæt til at træne en anden muskelgruppe? :)

Desværre bruger man også mavemusklerne lidt til armbøjninger, så de får aldrig helt hvile.

Jeg tillader mig lige at udvide dit spg. til at også at gælde supersæt mellem 2 muskelgrupper, som lægger "langt" fra hinanden, fx. ben og skulder eller BP og mave.

Endvidere kunne det også være rart at vide, om antagonistiske muskler(fx. triceps og biceps) kan trænes som supersæts uden at miste noget "power" i form af reciprok inhibition :)

Link to comment
Share on other sites

Har dog selv gået på en storstilet jagt... ;-)

Se f.eks. diskussionen på dette forum:

link

citat derfra: Supersets kick ass but like someone said you don't want to over do them. Supersets are when you do a set for one bodypart and immediately follow it with a set for a different bodypart. Say for instance you do a set of bench presses and follow it with a set of chins or a biceps curls followed by triceps pulldowns. Bi's and Tri's kick ass but my favorite is Chest and Back.

og best thing I ever did!!! the old back/bi's and chest/tri's routine pales in comparison to super setting bi' and tri's. My arms went from 16.5 up to 18.5. I got up to 274 now i am down to 225 and still maintain 17.5.

De lyder meget glade for det :-)

Sådan engang BP efterfulgt af chin-up må vel prøves!

:pimp:

Er der evt. nogle dansker herinde som har prøvet det??

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun forestille mig et problem, og det er, at workload stiger, ved at man presser flere øvelser ind på kortere tid.

Jeg ville ikke få noget lavet, hvis jeg ikke blandede sættene.

Norsk sekvenstræning er jo også baseret på, at man kører 5 sæt fra forskellige øvelser hurtigst muligt efter hinanden.

Link to comment
Share on other sites

ja, workload stiger, men det fører så vidt jeg kan se bare til en højere puls og lidt mere sved.

Jeg starter med 10 min. cykling på absolut højeste trin.

Derefter styrketræner jeg ca. 90min, hvor Jeg cykler 2-3 øvelser hele tiden - relativt få (6-10) gentagelser, hvorved jeg holder en høj puls igennem hele træningen og sveder som som en plænevander(tabte fx. 1.3kg under træningen i går, hvis man kan stole på vægten) :D

Hvis pulsen går ned, snupper jeg lige en tur mere på cyklen.

Faktisk føler jeg, at jeg kan tage mere i hver enkelt øvelse ved denne motode, end hvis jeg holder pauser hele tiden.

Men det kan selvfølgelig være min fantasi, der spiller mig et puds :)

Kritik ønskes :)

MFriis3: igen undskyld, at jeg "overtager" din post, men jeg håber, at du kan bruge de samme svar, jeg leder efter :)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg forstår det, risikerer man at overtræne, ved at gennemføre så mange øvelser, men det kan jo være, at nogle af dem, som har kommenteret min log vil kommentere her også.

Min træning ligner lidt det du beskriver, men jeg træner ikke så kondipræget. Der er dog også øvelser, jeg træner "alene" f.eks. tung bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at grunden til at nogle anbefaler at man ikke skal overdrive er at modsatrettede muskler stabiliserer leddene ved en given øvelse. F.eks. så vil en tung bicepsøvelse også træne triceps en lille smule. Dvs når tricepsøvelsen så køres indimellem bliver belastningen derfor tungt-let-tungt-let osv uden nogen egentlig pause imellem. Så grunden er analog til hvorfor man skal holde pause mellem sæts.

Når det er sagt synes jeg ikke selv at mine modsatte muskler bliver synderligt aktiverede ved en given øvelse men det afhænger meget af selve øvelsen. F.eks. bliver ryggen da rimeligt meget aktiveret ved bænk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share