100% klar til den kommende badmintonsæson


SYDE
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen

Jeg har sat mig i hovedet at jeg vil være i den bedstmulige form når den nye sæson starter til august, men hvordan skal jeg træne?

Jeg har siden januar trænet fullbody 3-4 gange om ungen. De første par måneder var tung træning, mens jeg nu er gået over til en blandig med tung og eksplosiv træning.

Jeg træner pt:

BP - 2x6 tungt (75kg) og derefter 2x8 eksplosivt, men 50kg

squat - 2x6 tungt (100-110kg) og derefter 2x8 stemskridt på hvert ben med 50 kg på nakken

Chins - 3x8

Træk til nakke - 3x8

Rygtræning - 3x8 med 15 kg skive ved brystet

Mave - 3x8 dragonflags

Leg - 3x10 med en belastning på 35kg efterfuldt af ekspolsive hop

Underarm - forskellige øvelser med håndvægte (ved ikke lige hvad de hedder)

Derud over løber (5km plus intervaltræning 10-5) eller cykler (ca 30 km) jeg de dage jeg ikke styrketræner.

Hvad har i at sige om min træning? forslag til ændringer?

Det skal lige siges at jeg ikke træner badminton lige i øjeblikket da jeg kørte lidt død i det pga en skodtræner, men jeg vil vende stærkt tilbage næste sæson og vise at han tog fejl..

Jeg er 185 høj og vejer 77,8 lige pt.. Målet er at komme ned på 75-76 med så meget styrke som muligt, da jeg er singlespiller og derfor helst skal være så let og hurtig som muligt. Jeg vil umiddelbart vurdere min fedt% til ca. 10

På forhånd tak for hjælpen:D

Edited by SYDE
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke den store forstand på badminton

men vil tror at eksplosive øvelser vi være godt

Da du jo heller ikke vil øge din kropsvægt, skal du nok holde dine gentagelser mellen 1-3 rep

Men øvelser som squat, frivend, måske også dødløft vil nok være en øvelser du kan bruge

En anden ting kunne være at træne en masse spring.

for at øge din eksplosivitet på bane

Hvis der er nogle områder, hvor badminton spiller døjer med skader, kunne det nok være godt at træne lidt ekstra for det område

Tja det var havd jeg kunne komme på, ved ikke om det kan bruges

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiller selv badminton og kan fortælle dig at det ikke har været nogen ulempe for mig at tillægge mig noget mere masse. Jeg har haft stor nytte af at træne mine arme (triceps, biceps) og har på den måde opnået bedre slagstyrke. Samtidig har jeg også haft stor nytte at eksplosivt squat til at give noget bedre springstyrke.

MEN!!! Det jeg helt klart har haft bedst resultater ved er at træne masser af badminton, roning på centerets romaskine (for kondi) og ellers bare føle mig frem rent øvelsesmæssigt på hvilke øvelser der har hjulpet mest muligt i mit spil. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du skal vel være hurtig som badminton spiller?

Mit råd ville være at lave nogle øvelser med egen kropsvægt(eksempelvis de øvelser der indgår i en bronzecirkel)

Og så tage nogle løbeture med fartleg, så du ikke går død midt i en kamp, men stadig kan være med i højt tempo, selvom du er træt...

Med frisk hilsen

Patrick.

Link to comment
Share on other sites

Du skal vel være hurtig som badminton spiller?

Mit råd ville være at lave nogle øvelser med egen kropsvægt(eksempelvis de øvelser der indgår i en bronzecirkel)

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan kan du sætte lighedstegn mellem de understregede ord?

<{POST_SNAPBACK}>

øvelser med egen kropsvægt ikke forøger muskelmassen, men gør en udholden som bare pokker.. f.x. armstrækkere og sådan noget.. det gør at man lige er lidt ekstra skarp..

Nu var det jo heller ikke alt hvad jeg skrev..

Men det sammen med den slags løb jeg beskrev, det sku nok gøre champen skarp! :cooldance:

Edited by Brokenh
Link to comment
Share on other sites

Du skal vel være hurtig som badminton spiller?

Mit råd ville være at lave nogle øvelser med egen kropsvægt(eksempelvis de øvelser der indgår i en bronzecirkel)

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan kan du sætte lighedstegn mellem de understregede ord?

<{POST_SNAPBACK}>

øvelser med egen kropsvægt ikke forøger muskelmassen, men gør en udholden som bare pokker.. f.x. armstrækkere og sådan noget.. det gør at man lige er lidt ekstra skarp..

...

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor forøger øvelser med egen kropsvægt ikke muskelmassen? Det går da bare ud på at finde på nogle øvelser med tilstrækkelig nok belastning til at stimulere hypertrofi.

En øvelse som armstrækkere er måske lidt for let i længden, men så kan man jo lave den med én hånd, lave handstand-pushups, dips el.lign.

Du kan heller ikke skære alle kropsvægts-øvelser over én kam. Du får det til at lyde som at alt der laves med egen kropsvægt er pærelet. Prøv f.eks. at lave en "one arm handstand push-up" :tongue:

Dét at du bliver udholdende nok til at lave 100 armbøjninger vil ikke hjælpe dig en skid i en badmintonkamp. Selvfølgelig skal du være i god form, og det kommer af at løbetræne lidt og/eller spille en masse badminton.

Og hvis du gerne vil være "lidt ekstra skarp" skal der altså noget tung/CAT træning på bordet i form af store basisøvelser med frie vægte som dødlødt, squat, frivend, bænkpres osv osv...

Link to comment
Share on other sites

Du skal vel være hurtig som badminton spiller?

Mit råd ville være at lave nogle øvelser med egen kropsvægt(eksempelvis de øvelser der indgår i en bronzecirkel)

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan kan du sætte lighedstegn mellem de understregede ord?

<{POST_SNAPBACK}>

øvelser med egen kropsvægt ikke forøger muskelmassen, men gør en udholden som bare pokker.. f.x. armstrækkere og sådan noget.. det gør at man lige er lidt ekstra skarp..

...

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor forøger øvelser med egen kropsvægt ikke muskelmassen? Det går da bare ud på at finde på nogle øvelser med tilstrækkelig nok belastning til at stimulere hypertrofi.

En øvelse som armstrækkere er måske lidt for let i længden, men så kan man jo lave den med én hånd, lave handstand-pushups, dips el.lign.

Du kan heller ikke skære alle kropsvægts-øvelser over én kam. Du får det til at lyde som at alt der laves med egen kropsvægt er pærelet. Prøv f.eks. at lave en "one arm handstand push-up" :tongue:

Dét at du bliver udholdende nok til at lave 100 armbøjninger vil ikke hjælpe dig en skid i en badmintonkamp. Selvfølgelig skal du være i god form, og det kommer af at løbetræne lidt og/eller spille en masse badminton.

Og hvis du gerne vil være "lidt ekstra skarp" skal der altså noget tung/CAT træning på bordet i form af store basisøvelser med frie vægte som dødlødt, squat, frivend, bænkpres osv osv...

<{POST_SNAPBACK}>

Min viden omkring badminton, indrømmet, er meget indskrænket.! :smile:

Men, selvom du laver one arm pushups, får du da ikke meget mere muskelmasse af det.. Nææ, hvis du skal have muskelmasse med kropsvægtsøvelser, skal du have en sandsæk eller noget andet på ryggen, eller maven, mens man laver dem..

Nej, det er ikke legende let at lave kropsvægtsøvelser, men det forbedrer altså skarpheden! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Min viden omkring badminton, indrømmet, er meget indskrænket.!  :smile:

Men, selvom du laver one arm pushups, får du da ikke meget mere muskelmasse af det.. Nææ, hvis du skal have muskelmasse med kropsvægtsøvelser, skal du have en sandsæk eller noget andet på ryggen, eller maven, mens man laver dem..

OK, vi tager et eksempel. Hvis mr. X KUN kan tage 3x12 armbøjninger, og 3x12 @ 35kg f.eks. i bænkpres. Hvis det så ville give stimulere hypertrofi at køre bænkpres, hvorfor skulle det så ikke give nogenlunde det samme resultat ved at køre armbøjninger :blink:

Øvelser som chins og dips er der også mange der bruger for at forøge muskelmassen.

Som jeg prøvede at forklare dig før, er grunden til at de fleste kropsvægtsøvelser ikke stimulerer hypertrofi at belastningen og dermed spændingen over musklen ikke er stor nok. For at dine muskler skal vokse skal du løfte vægte du ikke er konditioneret til. En sådan vægt kan du sagtens opnå vha. din egen kropsvægt, OGSÅ uden brug af sandsække eller hva du ellers kan finde på. Men de mest kendte måske som armstrækkere, rygbøjninger og mavebøjninger giver en meget ringe belastning, som DERFOR ikke simulere hypertrofi.

Desuden, for at vokse skal du spise mere end du forbrænder. Hvis du styrketræner og ikke ønsker at vokse, kan du bare have et begrænset energi-indtag.

Nej, det er ikke legende let at lave kropsvægtsøvelser, men det forbedrer altså skarpheden!  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Så må du altså godt nok lige definere hvad du forbinder med at være "skarp" :raisebrow:

Stadig kan jeg ikke se hvorfor kropsvægtsøvelser skulle forbedre skarpheden, som jeg ifm. badminton forbinder med eksplosiv hurtighed og sprinstyrke.

Hvis du skal til armstræknings stævne, kan jeg godt se det er "skarpt" at kunne tage 100armstrækkere :wink: , men det kan du altså ikke bruge til særlig meget i badminton - og i stort set alle andre sportsgrene for den sags skyld.

"IN SPORT SPEED IS KING"

Link to comment
Share on other sites

Min viden omkring badminton, indrømmet, er meget indskrænket.!  :smile:

Men, selvom du laver one arm pushups, får du da ikke meget mere muskelmasse af det.. Nææ, hvis du skal have muskelmasse med kropsvægtsøvelser, skal du have en sandsæk eller noget andet på ryggen, eller maven, mens man laver dem..

OK, vi tager et eksempel. Hvis mr. X KUN kan tage 3x12 armbøjninger, og 3x12 @ 35kg f.eks. i bænkpres. Hvis det så ville give stimulere hypertrofi at køre bænkpres, hvorfor skulle det så ikke give nogenlunde det samme resultat ved at køre armbøjninger :blink:

Øvelser som chins og dips er der også mange der bruger for at forøge muskelmassen.

Som jeg prøvede at forklare dig før, er grunden til at de fleste kropsvægtsøvelser ikke stimulerer hypertrofi at belastningen og dermed spændingen over musklen ikke er stor nok. For at dine muskler skal vokse skal du løfte vægte du ikke er konditioneret til. En sådan vægt kan du sagtens opnå vha. din egen kropsvægt, OGSÅ uden brug af sandsække eller hva du ellers kan finde på. Men de mest kendte måske som armstrækkere, rygbøjninger og mavebøjninger giver en meget ringe belastning, som DERFOR ikke simulere hypertrofi.

Desuden, for at vokse skal du spise mere end du forbrænder. Hvis du styrketræner og ikke ønsker at vokse, kan du bare have et begrænset energi-indtag.

Nej, det er ikke legende let at lave kropsvægtsøvelser, men det forbedrer altså skarpheden!  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Så må du altså godt nok lige definere hvad du forbinder med at være "skarp" :raisebrow:

Stadig kan jeg ikke se hvorfor kropsvægtsøvelser skulle forbedre skarpheden, som jeg ifm. badminton forbinder med eksplosiv hurtighed og sprinstyrke.

Hvis du skal til armstræknings stævne, kan jeg godt se det er "skarpt" at kunne tage 100armstrækkere :wink: , men det kan du altså ikke bruge til særlig meget i badminton - og i stort set alle andre sportsgrene for den sags skyld.

"IN SPORT SPEED IS KING"

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke lavet andet end at tage chins og kropshævninger, og det har nu ikke forøget min muskelmasse! :raisebrow: Det har derimod gjort mine biceps muskler udholdne..

For mig virker det fint at lave bronzecirkler for lige at være lidt ekstra skarp og klar.. :wink:

Hvis man ser på nogle af de store badminton stjerner, kan man jo også tydeligt se at de ikke styrketræner..

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser på nogle af de store badminton stjerner, kan man jo også tydeligt se at de ikke styrketræner..

Hvordan kan du se om de har STYRKEtrænet eller ej? Personligt har jeg noglw gange svært ved at se tilpasninger i CNS med det blotte øje. :innocent:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser på nogle af de store badminton stjerner, kan man jo også tydeligt se at de ikke styrketræner..

Hvordan kan du se om de har STYRKEtrænet eller ej? Personligt har jeg noglw gange svært ved at se tilpasninger i CNS med det blotte øje. :innocent:

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

P.g.a. deres bittesmå arme! :bigsmile:

Jeg er sgu altså sikker på at en fyr som Peter Gade ikke styrketræner!

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser på nogle af de store badminton stjerner, kan man jo også tydeligt se at de ikke styrketræner..

Hvordan kan du se om de har STYRKEtrænet eller ej? Personligt har jeg noglw gange svært ved at se tilpasninger i CNS med det blotte øje. :innocent:

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Det gør han faktisk, men det er ikke øvelser for muskelvækst, men eksplosivitet og styrke.. Pga. hans dårlige knæ er han også nødt til at træne ben med alternative øvelser i stedet for fx med squat.. Men han styrketræner, det er helt sikkert..

Du kan tydelig se det hvis du ser billeder af ham fra dengang han var yngre..

Link to comment
Share on other sites

S-T-Y-R-K-E træning er ikke det samme som Bodybuilding. Jeg kan sagtens finde en eller anden pindarm og gøre ham meget stærkere uden at det vil kunne ses særlig meget på ham. Det er et spørgsmål om diæt og det rigtige program.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

S-T-Y-R-K-E træning er ikke det samme som Bodybuilding. Jeg kan sagtens finde en eller anden pindarm og gøre ham meget stærkere uden at det vil kunne ses særlig meget på ham. Det er et spørgsmål om diæt og det rigtige program.

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Så må vi sgu finde en måde at spørge ham på! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lavet andet end at tage chins og kropshævninger, og det har nu ikke forøget min muskelmasse!  :raisebrow: Det har derimod gjort mine biceps muskler udholdne..

Okay så. Læs lige mit indlæg igennem igen, så kan det være du kan regne ud hvorfor du ikke er vokset.

1. For at du skal vokse skal du have en vis progression i dit program, og det er lidt svært at have i chins hvis du ikke benytter dig af ekstra vægt, f.eks. en vægtskive mellem benene.

2. Du får sikkert ikke nok at spise.

Og hvad vil du bruge en udholdende biceps til i badminton :blink: ??

For mig virker det fint at lave bronzecirkler for lige at være lidt ekstra skarp og klar..  :wink:

Nu ved jeg ikke helt præcist hvad bronzecirkler er, men den måde DU er "skarp" på er jo nødvendigvis ikke den samme måde en badmintonspiller skal være skarp på for at klare sig godt. Her gælder det om at kunne eksplodere hurtigt fra den ene retning til den anden og hoppe højt osv.

Hvis man ser på nogle af de store badminton stjerner, kan man jo også tydeligt se at de ikke styrketræner..

<{POST_SNAPBACK}>

P.g.a. deres bittesmå arme!  :bigsmile:

Jeg er sgu altså sikker på at en fyr som Peter Gade ikke styrketræner!

<{POST_SNAPBACK}>

Der kan jeg så fortælle dig du tager fejl. De fleste (hvis ikke alle) store badminton-stjerner styrketræner, prøv f.eks. at se på nogle af de mandlige kineseres ben :w00t: .

Peter Gade VED jeg styrketræner. Og det er ikke 100kropsvægtsøvelser han laver.

Som Rommel så klogt også siger kan du ikke SE på personer om de styrketræner. Du har en meget uheldig tendens til at tro at masse = styrketræning og ingen masse = ingen styrketræning.

Styrketræning går ikke kun ud på forøgelse af muskelmasse, men også (og sikkert i større grad) tilpasninger i nervesystemet. Det kan derfor sagtens lade sig gøre at blive MEGET stærkere uden at vokse det store/eller slet ikke.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lavet andet end at tage chins og kropshævninger, og det har nu ikke forøget min muskelmasse!  :raisebrow: Det har derimod gjort mine biceps muskler udholdne..

Okay så. Læs lige mit indlæg igennem igen, så kan det være du kan regne ud hvorfor du ikke er vokset.

1. For at du skal vokse skal du have en vis progression i dit program, og det er lidt svært at have i chins hvis du ikke benytter dig af ekstra vægt, f.eks. en vægtskive mellem benene.

2. Du får sikkert ikke nok at spise.

Og hvad vil du bruge en udholdende biceps til i badminton :blink: ??

For mig virker det fint at lave bronzecirkler for lige at være lidt ekstra skarp og klar..  :wink:

Nu ved jeg ikke helt præcist hvad bronzecirkler er, men den måde DU er "skarp" på er jo nødvendigvis ikke den samme måde en badmintonspiller skal være skarp på for at klare sig godt. Her gælder det om at kunne eksplodere hurtigt fra den ene retning til den anden og hoppe højt osv.

Hvis man ser på nogle af de store badminton stjerner, kan man jo også tydeligt se at de ikke styrketræner..

<{POST_SNAPBACK}>

P.g.a. deres bittesmå arme!  :bigsmile:

Jeg er sgu altså sikker på at en fyr som Peter Gade ikke styrketræner!

<{POST_SNAPBACK}>

Der kan jeg så fortælle dig du tager fejl. De fleste (hvis ikke alle) store badminton-stjerner styrketræner, prøv f.eks. at se på nogle af de mandlige kineseres ben :w00t: .

Peter Gade VED jeg styrketræner. Og det er ikke 100kropsvægtsøvelser han laver.

Som Rommel så klogt også siger kan du ikke SE på personer om de styrketræner. Du har en meget uheldig tendens til at tro at masse = styrketræning og ingen masse = ingen styrketræning.

Styrketræning går ikke kun ud på forøgelse af muskelmasse, men også (og sikkert i større grad) tilpasninger i nervesystemet. Det kan derfor sagtens lade sig gøre at blive MEGET stærkere uden at vokse det store/eller slet ikke.

<{POST_SNAPBACK}>

Okay, jeg har ikke tænkt mig at gøre mig mere klog på badminton! :laugh::blush:

Men anyways.. go' træning..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share