første skade


runningman
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen.

Jeg har løbet i 2 måneder og er nu løbet ind i min første skade.

Da jeg løb i onsdags var mit venstre underben godt ømt bagefter. Det var ikke så slemt under mit løb, men efterfølgende virkede det som en lille forstuvning.

Jeg prøvede så igen at løbe en lille tur (2 km) søndag, men kan igen konstatere at jeg efterfølgende er meget øm.

Nu overvejer jeg at holde en uges pause og måske svømme lidt i stedet.

Hvad siger I andre? Hvor lang tid skal jeg holde mig i ro?

Det er ærgeligt at sådan noget sker når man er kommet godt i gang og er motiveret til at forsætte.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen.

Jeg har løbet i 2 måneder og er nu løbet ind i min første skade.

Da jeg løb i onsdags var mit venstre underben godt ømt bagefter. Det var ikke så slemt under mit løb, men efterfølgende virkede det som en lille forstuvning.

Jeg prøvede så igen at løbe en lille tur (2 km) søndag, men kan igen konstatere at jeg efterfølgende er meget øm.

Nu overvejer jeg at holde en uges pause og måske svømme lidt i stedet.

Hvad siger I andre? Hvor lang tid skal jeg holde mig i ro?

Det er ærgeligt at sådan noget sker når man er kommet godt i gang og er motiveret til at forsætte.

<{POST_SNAPBACK}>

Det lyder som skinnebensbetændelse (Læs mere hos Netdoktor).

Hvis det er tilfældet vil svømning, eller anden mere skånsom træning, være en god idé. Det kan også være en god idé at få testet din løbestil med henblik på at få sko der passer til stilen.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen.

Jeg har løbet i 2 måneder og er nu løbet ind i min første skade.

Da jeg løb i onsdags var mit venstre underben godt ømt bagefter. Det var ikke så slemt under mit løb, men efterfølgende virkede det som en lille forstuvning.

Jeg prøvede så igen at løbe en lille tur (2 km) søndag, men kan igen konstatere at jeg efterfølgende er meget øm.

Nu overvejer jeg at holde en uges pause og måske svømme lidt i stedet.

Hvad siger I andre? Hvor lang tid skal jeg holde mig i ro?

Det er ærgeligt at sådan noget sker når man er kommet godt i gang og er motiveret til at forsætte.

<{POST_SNAPBACK}>

ja det lyder som betændelse i skindebenet, hold pause i en uge eller to, også svøm imens

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar.

Det lyder til at I har ret i formodningen om betændelse i skinnebenet - ØV.

Nå... jeg må vel svømme i et par uger selv om vejret kalder på løb.

Et par spørgsmål mere:

1. Er det noget der kan være tilbagevendende eller er det let at komme over?

2. Hvor meget betyder det at have de rigtige løbesko, der passer til stilen? Har nogen gode erfaringer med at skifte sko?

3. Hvor i København kan man få prof. vejledning i valg af sko.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar.

Det lyder til at I har ret i formodningen om betændelse i skinnebenet - ØV.

Nå... jeg må vel svømme i et par uger selv om vejret kalder på løb.

Et par spørgsmål mere:

1. Er det noget der kan være tilbagevendende eller er det let at komme over?

2. Hvor meget betyder det at have de rigtige løbesko, der passer til stilen? Har nogen gode erfaringer med at skifte sko?

3. Hvor i København kan man få prof. vejledning i valg af sko.

På forhånd tak.

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsa! :smile:

Puha, skinnebensbetændelse...den er jeg altså også løbet ind i et par gange og dengang undersøgte jeg sååå meget omkring emnet. Det er et virkelig omdiskuteret emne; bare prøv at søg på denne site eller gå ind på www.dourun.dk.

Jeg vil forsøge at svare på spørgsmålene:

1. Hvis betændelsen ikke er så slem endnu, så kan en kortvarig træningsnedtrapning eller løbepause muligvis være svaret. Hvis den til gengæld har nået at få ordentligt fat, så kan det være utroligt svært at slippe af med... Så betyder det længere tids løbepause eller markant træningsnedsætning samt evt. varmepude på benet, når du sidder derhjemme samt måske nogle fiskeolie-kapsler (der er mange som mener at det hjælper...). Desuden gør kulde vist skaden værre, så forsøg at holde benet varmt.

2. Det er vigtigt at have de rigtige sko. Grunden til, at jeg fik betændelsen sidst var, at mine sko var nedslidte og ikke gav mig korrekt støtte mere.

3. Jeg foreslår enten en løbestilsanalyse hos Kaiser Sport på Frederikssundsvej i Kbh NV, Marathonsport på Østerbrogade eller Marathonsport på Frederiksberg v. Forum.

Håber, det hjalp dig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvor er dit underben ømt? Uden at sige for meget kunne det godt lyde som en gang skinnebensbetændelse - eller snarere "medial traktionsperiostitis". Dvs. en steril irritation der hvor m. tibialis posterior. Behandlingsmæssigt vil det være fornuftigt at sætte belastningen ned til det halve og supplere med anden kredsløbstræning, som fx. svømning. Også en god ide at få tjekke din løbestil og således få konstateret om dine sko er gode for dig.

jøjpee :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share