Udholdenhed - frømand


Niels Erik
 Share

Recommended Posts

Nu er den fysiske form jo heller ikke alt! Hvis man ikke har viljen, kommer man ikke langt... Nu kan det jo også være af andre årsager at han afgik af kurset, men det er heller ikke min pointe!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er rigtigt men jeg vil mene at alle lige meget deres viljestyrke vil gå nede om på et tidspunkt, derfor er det jo meget godt at være i god form. På den måde vil man have flyttet det punkt hvor man går ned(Besvimer, bliver syg eller giver op).

Edited by Niels Weldingh
Link to comment
Share on other sites

Nu kender jeg ikke din fysiske form...men hvis du skal træne 10 x ugentligt (hvilket nok er minimum alt efter workload) så kræver det tilvæning...

Fint nok, hvis du kan klare ansættelsesprøven, men er du ikke interesseret i optagelsesprøven? Alt er relativt men min personlige mening er, at du er lige lovligt sent ude, men det kommer jo an på dit fysiske niveau...

<{POST_SNAPBACK}>

Mange af de frømænd(og jægere) jeg har hørt om/kender til, har kun brugt et halvt år på at træne sig op til det fysiske niveau.. Der er bare en del ting der skal være på plads inden du søger.. det skal du være klar på.. Og du har jo også mere end et halvt år, så bare kør på makker.. du kan klare det hvis du vil.. du skal bare have presset dig selv ret langt ud inden du søger.. ellers ved du ikke hvordan du reagerer når du er kold, træt, våd og sulten med 60 kg på ryggen..

Sagt på en anden måde.. det nytter ikke noget du siger "Jeg kan! Jeg tør! Jeg vil!" hvis du ikke også GØR DET! :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Taler du af erfaring, når du bedømmer at 6 måneder er mere end rigeligt?!!?

Jeg gav bare mit råd... :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har skam heller intet imod dit råd, Niceman.

Jeg er bare af en anden holdning. Hvis du hentyder til om jeg selv er frømand, nej, så taler jeg ikke af erfaring.. Jeg taler af andres erfaring. :wink:

MEN! 6 mdr ER nok til at blive en habil svømmer og løber. Og man kan godt blive god til at gå med rygsæk på den tid.

Det at blive frømand(eller jæger) er ikke noget man skal træne til i et helt liv for at blive.

Men jo mindre tid man har, jo mere intensiv træning kræver det selvfølgeligt.

<{POST_SNAPBACK}>

Du taler af andres erfaring, hvilket jeg synes er lidt letkøbt!

Jo mindre tid=jo mere intensiv træning=jo større chance for skader

Om man kan blive habil svømmer og løber på 6 måneder! Det kan du måske godt mht. løb, men svømningen kan være anderledes og hvis du lige pludselig skal være habil i svømning, udervandssvømning, orienteringsløb, løb, march, styrke og udholdenhed har jeg svært ved at se, at 6 måneder er mere end rigeligt...

Men alt det her er en subjektiv vurdering som afhænger af træningstilstanden inden den målrettede træning startes...

Link to comment
Share on other sites

Nu kender jeg ikke din fysiske form...men hvis du skal træne 10 x ugentligt (hvilket nok er minimum alt efter workload) så kræver det tilvæning...

Fint nok, hvis du kan klare ansættelsesprøven, men er du ikke interesseret i optagelsesprøven? Alt er relativt men min personlige mening er, at du er lige lovligt sent ude, men det kommer jo an på dit fysiske niveau...

<{POST_SNAPBACK}>

Mange af de frømænd(og jægere) jeg har hørt om/kender til, har kun brugt et halvt år på at træne sig op til det fysiske niveau.. Der er bare en del ting der skal være på plads inden du søger.. det skal du være klar på.. Og du har jo også mere end et halvt år, så bare kør på makker.. du kan klare det hvis du vil.. du skal bare have presset dig selv ret langt ud inden du søger.. ellers ved du ikke hvordan du reagerer når du er kold, træt, våd og sulten med 60 kg på ryggen..

Sagt på en anden måde.. det nytter ikke noget du siger "Jeg kan! Jeg tør! Jeg vil!" hvis du ikke også GØR DET! :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Taler du af erfaring, når du bedømmer at 6 måneder er mere end rigeligt?!!?

Jeg gav bare mit råd... :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har skam heller intet imod dit råd, Niceman.

Jeg er bare af en anden holdning. Hvis du hentyder til om jeg selv er frømand, nej, så taler jeg ikke af erfaring.. Jeg taler af andres erfaring. :wink:

MEN! 6 mdr ER nok til at blive en habil svømmer og løber. Og man kan godt blive god til at gå med rygsæk på den tid.

Det at blive frømand(eller jæger) er ikke noget man skal træne til i et helt liv for at blive.

Men jo mindre tid man har, jo mere intensiv træning kræver det selvfølgeligt.

<{POST_SNAPBACK}>

Du taler af andres erfaring, hvilket jeg synes er lidt letkøbt!

Jo mindre tid=jo mere intensiv træning=jo større chance for skader

Om man kan blive habil svømmer og løber på 6 måneder! Det kan du måske godt mht. løb, men svømningen kan være anderledes og hvis du lige pludselig skal være habil i svømning, udervandssvømning, orienteringsløb, løb, march, styrke og udholdenhed har jeg svært ved at se, at 6 måneder er mere end rigeligt...

Men alt det her er en subjektiv vurdering som afhænger af træningstilstanden inden den målrettede træning startes...

<{POST_SNAPBACK}>

Det mener jeg ikke det er. Hvorfor ikke bruge andres erfaringer når man skal sætte et program sammen med hensyn til optagelse i FKP?

Selvfølgelig vil der komme nogle overbelastningsskader, men det er sgu uundgåeligt hvis man går lidt til den.

Hvis manden træner de ting du selv nævnte hver uge, næsten hver dag, vil han være ganske god til det om et halvt år.

Udviklingen sker hastigt hvis man træner hårdt, men klogt..

Men det er klart, hvis det skal være mageligt og afslappende at træne/forberede sig, skal han nok først søge ind om 5-6 år! :wink::raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Niels Erik: Uanset om folk mener du er ude i god tid, du lige kan nå det eller er alt for sent ude, så send en ansøgning, kør på indtil det er ved at være tid og så giv det en chance..

Der er ikke noget mere ærgerligt end hvis det løber ud i ingenting og du så som 28 årig sidder som skraldemand og tænker "Hvorfor fanden søgte jeg ikke?!"

Når det går hen og bliver kedeligt og trættende så spørg dig selv:

"Niels Erik; Vil du være frømand eller bager?" :poking:

MVH.

Pad. :smile:

Edited by Brokenh
Link to comment
Share on other sites

Hej Niels Erik

Jeg kender ikke din grundform, og den er afgoerende for hvor meget og hvordan du skal traene. Jeg vil dog alligevel mene du er i fin tid i forhold til dine praestationer nu. Soerg for at kunne loebe eller tage bronze cirklen en del hurtigere/laengere end der staar i forbindelse med ansaettelsesproeven. Der er lidt opvarmning og nervoesitet der ofte tager lidt af kraefterne, og saa er det rart at have lidt ekstra energi.

hvis du kommer igennem ansaettelses proeven skal du til at trappe en del op paa traeningen i forhold til optagelsesproeven. skriv naar du kommer dertil! Lav en log her paa mol.

Svoem meget, medmindre du er elitesvoemmer. Det er godt paa saa mange omraader, og giver god styrke og udholdenhed i overkroppen.

Bare kloe paa.

Du er ikke i froemands form naar du kommer ind, men det er noget du kommer hvis du har viljen, naar du smager jern i munden og ikke har sovet laenge. Saa lad dig ikke slaa ud af at du ikke i juni maaned loeber 3500 paa en cooper. Der er masser af tid. Du kan, ligemeget hvor meget du traener, ikke goere dig klar til alt. Det klart vigtigste, vil jeg mene, er at du goer dig helt klart hvorfor du vil det. Skriv evt. en seddel, og lig den et sted saa du kan kigge paa den naar du overvejer at give op, hvilket du vil komme til. Hav det mentale paa plads, saa kommer resten nok hen af vejen.

Derudover kan du finde mange gode ideer i de foeromtalte logs. Men som udgangspunkt er det en god ide at lave variationer af det de skriver man skal goere. Altsaa loeb, march, svoem, og lidt styrke (military press vil du blive glad for at vaere staerk/udholdende i)

Med en cooper paa 2800 nu tror jeg godt at du med maalrettet traening kan faa den op paa 3200 til ansaettelses proeven om et par maaneder.

1: Del din traening op saa du ligger vaegten paa det du er daarlig til. ikke saa fedt at loebe 4500 paa en cooper og ligge omkring 12 min paa en bronze.

2: du faar nok skader som det ser ud med al den traening. Som andre siger: progression

3: Mange der ikke har veret inde kommer igennem froemandskorpset. Det kan vaere fuldstaendigt ligegyldigt om du har vaeret inde eller ej. Omend nogle tricks og tips er gode at have kendskab til.

Held og lykke.

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Niels Erik:  Uanset om folk mener du er ude i god tid, du lige kan nå det eller er alt for sent ude, så send en ansøgning, kør på indtil det er ved at være tid og så giv det en chance..

Der er ikke noget mere ærgerligt end hvis det løber ud i ingenting og du så som 28 årig sidder som skraldemand og tænker "Hvorfor fanden søgte jeg ikke?!"

Når det går hen og bliver kedeligt og trættende så spørg dig selv:

"Niels Erik; Vil du være frømand eller bager?" :poking:

MVH.

Pad. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

For mig er der intet i vejen med bagere eller skraldemænd...

Link to comment
Share on other sites

Niels Erik:  Uanset om folk mener du er ude i god tid, du lige kan nå det eller er alt for sent ude, så send en ansøgning, kør på indtil det er ved at være tid og så giv det en chance..

Der er ikke noget mere ærgerligt end hvis det løber ud i ingenting og du så som 28 årig sidder som skraldemand og tænker "Hvorfor fanden søgte jeg ikke?!"

Når det går hen og bliver kedeligt og trættende så spørg dig selv:

"Niels Erik; Vil du være frømand eller bager?" :poking:

MVH.

Pad. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

For mig er der intet i vejen med bagere eller skraldemænd...

<{POST_SNAPBACK}>

Det er 2 vidt forskellige ting i forhold til at være frømand, det er min pointe..

Edited by Brokenh
Link to comment
Share on other sites

Kom lige til at tænke på noget, hvilket ikke gør det så besværligt som du får til at se ud.. der var også en anden der kom med idéen lidt længere oppe..

Om man kan blive habil svømmer og løber på 6 måneder! Det kan du måske godt mht. løb, men svømningen kan være anderledes og hvis du lige pludselig skal være habil i svømning, udervandssvømning, orienteringsløb, løb, march, styrke og udholdenhed har jeg svært ved at se, at 6 måneder er mere end rigeligt...

<{POST_SNAPBACK}>

Al svømning kan man træne på samme tid..

Løb kan man lægge sammen med orientering

Det samme med march og orientering..

Og så FUT(Udholdenhed og styrke), kan også trænes på ét træningspas..

Så alt i alt, er det sgu ikke så slemt som det ser ud til..

Link to comment
Share on other sites

Jeps... jeg øger træningen med tiden.

Jeg tror jeg opretter en log.

I er mere end velkomne til at følge med og komme med forslag/forbedringer/irettesættelser etc. Jo flere der skriver desto bedre. Det holder mig i ørene, og jernet i ilden og alt det der...

Vi ses på loggen :cooldance: .

- Niller

Link to comment
Share on other sites

Jeps... jeg øger træningen med tiden.

Jeg tror jeg opretter en log.

I er mere end velkomne til at følge med og komme med forslag/forbedringer/irettesættelser etc. Jo flere der skriver desto bedre. Det holder mig i ørene, og jernet i ilden og alt det der...

Vi ses på loggen  :cooldance: .

- Niller

<{POST_SNAPBACK}>

:4thumbup:

Håber du klarer den, det er da i hvert fald ikke umuligt! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Uden naturligvis at kende til den eksakte grund til hvorfor den nævnte person stoppede/afgik fra kurset vil jeg da sige hvad der generelt er på tale.

Det bunder næsten aldrig i det folk fortæller når de kommer hjem igen... Der ligger som regel noget "dybere" idet, (som jeg godt kan forstå man holder for sig selv), mange ser det som et nederlag, at de ikke havde det som skulle til.... Og jeg taler ikke om det med alvorlige skader...... men alle dem med at de havde en skade m.m og så er det nok ikke det alligevel... Sådan er det tit.

Der er folk, som alene på deres vilje og på langt alvorligere skader end lidt skinnebensbetændelse (jeg taler om brækkede fodrodsknogler, som kommer af knogletræthed m.m.).... er gået igennem uddannelsen.. ...

Det er mest vilje det drejer sig om..... Men når nogen siger de afgik på grund af det ene eller andet er det generelt noget helt tredje der egentligt er årsagen.,..... Det kan være mange ting.

Med venlig hilsen

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg i grunden er sært... eller jeg forstår det egentlig godt, men man burde da trods alt ikke gå ned over, eller være flov over, at man er afgået fra en af verdens hårdeste offentligt tilgængelige uddannelser.

Men hva... det kan være jeg tænker helt anderledes hvis jeg stod i situationen...

- Niels

Link to comment
Share on other sites

Altså hvis du har nogle spørgsmål til uddanelsen kan du bare gå ind på deres hjemmeside og skrive dit spørgsmal til dem www.froemanddskorpset.dk svaret kommer inden for ca. 2 dage.

Men ellers skal du være mindst 157 cm høj uden fodtøj. Er selv kun 170 og på 80 kg... lille rubust bygget... og regner med at søge ind om et par år som frømand. Men jeg spurgte om hvordan man skulle være bygget. og svaret var bare alle kan komme igennem det hvis de virkelig brænder for det. og har en rimelig grundform.

-Amstaff

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg i grunden er sært... eller jeg forstår det egentlig godt, men man burde da trods alt ikke gå ned over, eller være flov over, at man er afgået fra en af verdens hårdeste offentligt tilgængelige uddannelser.

Men hva... det kan være jeg tænker helt anderledes hvis jeg stod i situationen...

- Niels

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan måske - uden at vide det - være, fordi de, der optages som Frømænd, har en udpræget grad af maskulin forfængelighed, der gør den slags nederlag vildt pinlige...Der er jo i parentes bemærket heller aldrig optaget kvinder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg i grunden er sært... eller jeg forstår det egentlig godt, men man burde da trods alt ikke gå ned over, eller være flov over, at man er afgået fra en af verdens hårdeste offentligt tilgængelige uddannelser.

Men hva... det kan være jeg tænker helt anderledes hvis jeg stod i situationen...

- Niels

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan måske - uden at vide det - være, fordi de, der optages som Frømænd, har en udpræget grad af maskulin forfængelighed, der gør den slags nederlag vildt pinlige...Der er jo i parentes bemærket heller aldrig optaget kvinder :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo lige det! :wink: Selvom de gerne må ansøge.. :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Mht. ideal vægt/højde, findes der en oversigt i en bog jeg har, der hedder "SAS - Elitetræning" som beskriver optagelsesprøverne til SAS. Her står bla. om øvelser, og ting man skal tage in mente, når man søger ind i en elitestyrke.

Den omtalte oversigt er delt ind i højde (springende med 2-3 cm), samt bygning (lille, mellem, stor), og ud for hver højde/bygning er der så et vægtinterval. Som der står er det jo ikke vigtigt at du har det rigtige forhold hvis du ikke har mentaliteten, men det giver lidt at gå ud fra, og sigte efter. Desuden står der at man skal sigte mod den høje ende af vægtintervalet, så der er noget at tære af.

Så vidt jeg lige på stående fod husker (uden at have bogen ved min side), ligger en person af lille bygning, højde 178 cm, på en idealvægt et sted mellem 64-67 kg. (mig selv).

Evt. lån bogen på biblioteket. Andre bøger som "Frømandskorpset" eller "Jægerkorpset" er også værd at læse. Evt. diverse biografier af elitesoldater.

Link to comment
Share on other sites

Alt det der med hvor høj man er, hvor meget man vejer betyder sgu ikke en skid..

Det er hvad man har igennem der tæller.. Og man fryser sgu ikke mindre af at veje 80 kg end når man vejer 70! :wink:

Det er selvfølgeligt en helt anden ting hvis man er under 157 cm.. :wink:

Edited by Brokenh
Link to comment
Share on other sites

Uden naturligvis at kende til den eksakte grund til hvorfor den nævnte person stoppede/afgik fra kurset vil jeg da sige hvad der generelt er på tale.

Det bunder næsten aldrig i det folk fortæller når de kommer hjem igen... Der ligger som regel noget "dybere" idet, (som jeg godt kan forstå man  holder for sig selv), mange ser det som et nederlag, at de ikke havde det som skulle til.... Og jeg taler ikke om det med alvorlige skader...... men alle dem med at de havde en skade m.m og så er det nok ikke det alligevel... Sådan er det tit.

Der er folk, som alene på deres vilje og på langt alvorligere skader end lidt skinnebensbetændelse (jeg taler om brækkede fodrodsknogler, som kommer af knogletræthed m.m.).... er gået igennem uddannelsen.. ...

Det er mest vilje det drejer sig om..... Men når nogen siger de afgik på grund af det ene eller andet er det generelt noget helt tredje der egentligt er årsagen.,..... Det kan være mange ting.

Med venlig hilsen

<{POST_SNAPBACK}>

Vise ord FKP! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share