Manglende motivation


Cisne
 Share

Recommended Posts

Hvor får man motivationen fra når man skal tabe sig? Jeg vil gerne tabe 8-10 kg, men jeg gider bare ikke kæmpe så hårdt for det - men det bliver man jo desværre nødt til. Jeg har omlagt min kost, men det er svært! Jeg er en stor slikmund og tænker konstant på søde sager. Jeg bryder mig ikke om særlig mange grøntsager og hader at lave mad. Desuden gider jeg bare ikke motion. Jeg prøver at tage mig sammen til at løbe, men hader det. Især fordi jeg har sådan en ekstremt dårlig kondi at jeg bliver forpustet efter de første 100 meter. Og så mister jeg altså hurtig min motivation. Jeg ved godt der ikke er nogen nem måde at gøre det på, men jeg håber alligevel på at få lidt hjælp herinde. Nogen der kan komme med forslag til hvad jeg kan gøre?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa!

Hvad med evt at melde dig ind i vægtvogterne?

Det er lidt ala kalorietælling i point system. Lyder indviklt, men det er det nu slet

ik ;o) og man kan spise mad inden for alle fødevarer grupper, dog i andre mængder. Rigtig godt når man gerne vil have lidt af det hele. Så er der os plads til lidt slik osv, igen skal man dog huske på at man er ved at tabe sig, så ens point skal altså ikk bruges på slik kun vel? *s*

Men der kommer du os til et ugentligt møde med tilhørende vejning og opbakning.. en lille peptalk, hvilket for mange giver motivation til en ny uge(syntes selv det virker på mig!)

Det med motionen...start stille ud istedet for... gå en laaang tid istedet for og når du begynder at føle for det, hvis du kommer til det altså, så begynd at løbe stille og roligt... Det er ikk smart at lægge for hårdt ud, så kører man surt i det på ingen tid ;o)

Spørg gerne hvis der er noget ;o)

ellers hop ind på www.weightwatchers.dk og kig lidt

Link to comment
Share on other sites

Hvor får man motivationen fra når man skal tabe sig?
Den kan komme flere steder fra. Du kan af forskelige grunde være blevet så træt at din nuværende kondi og udseende, at du beslutter at gøre noget ved det. Du kan være fokuseret på at nå et bestemt mål - dvs mere fokus på hvor du vil hen end hvor du er nu. Og hvis man er rigtig heldig, så er træningen i sig selv motiverende og sjov.
Jeg vil gerne tabe 8-10 kg, men jeg gider bare ikke kæmpe så hårdt for det - men det bliver man jo desværre nødt til.

Alle "normale" mennesker her i verden må arbejde for at opnå nogle resultater der er værd at samle på - nogen hårdere end andre.

Vil du dette her nok til at prioritere det i din hverdag og give afkald på andre ting, f.eks. slik og kager?

Holdningen "jeg vil gerne have dit og dat, men gider ikke yde for det" kommer du desværre ingen vegne med.

Vil du det nok?

Det kræver flere timers hårdt arbejde hver uge, og belønningen ligger nok mindst et par måneder ude i fremtiden, til gengæld er den også stor :bigsmile:

Vil du det nok?

Jeg har omlagt min kost, men det er svært! Jeg er en stor slikmund og tænker konstant på søde sager. Jeg bryder mig ikke om særlig mange grøntsager og hader at lave mad.
Tag tingene i små skridt. Hvis du vender hele din kostplan på hovedet med det resultat at du hele tiden er sulten, fristet af slik osv, så er den dømt til at mislykkedes. Fjern de dårlige vaner og erstat dem med gode, én af gangen. Forsøg at gør madlavningen sjov. Køb en kogebog eller to med inspirerende opskrifter. I kost og kosttilskuds-forummet herinde ligger også en tråd med mange mange gode opskrifter på alt muligt.
Desuden gider jeg bare ikke motion.

Den er du simpelthen nødt til at lave om på - længere er den ikke :smile:

Jeg prøver at tage mig sammen til at løbe, men hader det. Især fordi jeg har sådan en ekstremt dårlig kondi at jeg bliver forpustet efter de første 100 meter. Og så mister jeg altså hurtig min motivation.

Det gælder om at finde ting der giver succes-oplevelser, så det er klart løb vil være et dårligt valg i starten, når du ikke kan løbe længere.

Start med bare at gå, tag cyklen, gå i svømmehallen et eller andet. Prøv forskellige motionsformer og se hvad du synes om. Alternativt kunne du vælge en sport, hvor vægttab og kondition ikke er det primære mål, men en god sidegevinst.

De første uger vil måske være hårde, men så snart du får et rytme og rutine ind i det går det nemmere.

Hvis du overhovedet kan, så find en makker, der har nogenlunde samme projekt. For det første er det bare sjovere at motionere sammen med andre, og så forpligter det :smile:

Håber du kan bruge det :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

[fjernet af moderator]

Hvis du ikke har motivationen til at gøre det der er nødvendig, så indse det og kom videre med noget andet i livet.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

- det hjælper altid at være 2

- når trangen til slik melder sig, så spis noget frugt

- Find nogle billeder som lever op til hvordan du gerne vil se ud, når alt håb er ude så tag dem frem, og find inspiration

husk det er kun starten der er svær, tror mig når først resultaterne kommer så bliver det nemmere. Men du bliver nødt til at lave noget motion........

Link to comment
Share on other sites

Som Max siger, så find en form for motion du synes er sjov.

Det kan være alt fra floorball eller bare at plaske rundt i svømmehallen. Der er så mange variationer, at næsten alle må kunne finde noget de kan lide

held og lykke med det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv igang med et rimeligt stort vægttab (Skal tabe 30 - 35 kg). Jeg har indtil videre tabt mig 8 kg.

Med hensyn til motivationen er det selvfølgeligt svært. Hos mig er det mest maden jeg finder "besværlig". Og hvis man har lyst til slik, jae... for mig dur frugt hvertfald ikke. Jeg kan stadigt få lyst til slik selvom jeg propper mig med æbler. Men hvis du absolut skal have slik, så spis vingummi eller lakrids. Ingen chokolade, sodavand eller chips!

Hvis du bruger sukker i kaffe eller te, så brug sødetabletter i stedet. (dem til 9 kr i Aldi er helt i top)

Men min måde at holde motivationen på, er at hoppe op på vægten flere gange dagligt. Hver morgen tager jeg min vægt, og det samme hver aften. Dem kan jeg sammenligne (jeg ved jeg mister ca. 700 g hver nat). Du skal dog være klar over, at du har en masse væske i kroppen, og dette kan variere rigtigt meget. Hos mig variere det helt op til 2-3 kg. Derfor er det morgenvægten du skal rette dig efter. (ta' helst vægten efter toiletbesøg)

Din kost skal indeholde en masse frugt. Spis det i løbet af dagen. Du må spise alt det frugt du har lyst til, du skal dog passe på med bananer. Og selvfølgelig, undgå fede sager. Spis fisk eller fugl istedet for okse- eller svinekød.

Angående motion er der absolut ingen grund til at løbe hvis du hader det. Gå en lang tur med kæresten eller alene hvis du synes bedre om det. Hvertfald, find en motionsform som du synes om. Jeg bruger selv golf som motionsform. Jeg bliver ikke forpustet, men jeg går da ca. 7 - 12 km hvergang jeg er ude og spille.

Men held og lykke med vægttabet. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvor får man motivationen fra når man skal tabe sig? Jeg vil gerne tabe 8-10 kg, men jeg gider bare ikke kæmpe så hårdt for det - men det bliver man jo desværre nødt til...[cut]...Jeg ved godt der ikke er nogen nem måde at gøre det på.
Det behøver ikke at være en hård kamp at tabe sig. Der er som sådan ingen naturlov der siger: "At tabe sig er besværligt."
Jeg har omlagt min kost, men det er svært! Jeg er en stor slikmund og tænker konstant på søde sager. Jeg bryder mig ikke om særlig mange grøntsager og hader at lave mad.
Hvis du konstant tænker på søde sager, så prøv at se ind i dig selv og overvej, hvorfor du gør dette. Trøstespiser du, får du lyst til søde sager, når du keder dig? Eller er det måske fordi din kost er dårlig, og du mangler et eller flere vitaminer, mineraler, vand eller hvad ved jeg, og at dette giver sig udslag i en glubbende sult? Her er et link til en artikel om sult mekanismer. Hvis du følger de markerede links i artiklen, er der masser af andre interessante artikler om relaterede emner: Sult mekanismer (netdoktor.dk)
Desuden gider jeg bare ikke motion. Jeg prøver at tage mig sammen til at løbe, men hader det. Især fordi jeg har sådan en ekstremt dårlig kondi at jeg bliver forpustet efter de første 100 meter. Og så mister jeg altså hurtig min motivation.
Hvis du hader at løbe, hvorfor gør du det så? Du kan tabe dig alt det du vil uden at løbe så meget som 10 meter, ja du kan sagtens tabe dig uden at motionere overhovedet. Det er udelukkende et spørgsmål om energiindtag vs energiforbrug. Men når det så er sagt, vil jeg foreslå, at du for dit eget velbefindendes skyld finder en motionsform, du kan lide. Og du kan jo altid lægge ud med at gå eller cykle i roligt tempo i en halv time. Hvis du slet ikke motionerer, er enhver form for ekstra bevægelse et plus.

For at vende tilbage til dit spørgsmål, hvor finder man motivationen. Faktisk finder jeg spørgsmålet lidt besynderligt. Det er som at spørge: "Hvordan finder jeg motivation til at uddanne mig til ingeniør?" Ja det ved jeg sørme ikke, hvis man ikke har lyst til at være ingeniør, kan det nok være ret svært at finde motivationen til at blive det. Så din motivation må først og fremmest udspringe i en lyst. Har du lyst til at tabe dig? HVORFOR har du lyst til at tabe dig?

Fordi du føler dit udseende hæmmer dig i din hverdag? Fordi du gerne vil kunne tage på stranden? Fordi du gerne vil kunne spille fodbold med dine børn? Sæt dig ned med et stykke papir, og nedfæld enhver grund du overhovedet kan finde på, stor som lille. For hver grund du finder, har du en sten til den mur, der er din motivation.

Men hvis du reelt ikke har lyst til at tabe dig, eller der er nogle psykologiske mekanismer som gør det mere attraktivt for dig at være overvægtig, så kan ingen hjælpe dig. Man kan godt tvinge en hest hen til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke.

Håber du svarer på dette, og gerne kommer med nogle flere oplysninger om dig selv, dine vaner, din overvægt og hvorfor du vil tabe dig. Hvis du bare kan finde en lille gnist at motivation, så er vi mange der står på spring for at hjælpe dig alt det vi kan.

Edited by EggFace
Link to comment
Share on other sites

Jamen, bare det at du har taget et skridt henomod at du gerne vil ændre noget, det er da godt.

jeg tror bare at du først og fremmest er nød til at finde ud af hvad det egentlig er du vil. vil du lige en model fra bladene, vil du tabe dig omkribg maven, er det samvittigheden der siger at du skal gøre noget ? Er det andre der presser dig ? Eller er det et oprigtigt ønske fra din egen side af ?

Du skal jo gøre det fordi at du har lyst, men det koster kræfter og du skal finde en indre motivation.

Resusltaterne vil hurtigt komme, men du skal lave en målsætning først. Hvis du ikke kan lide at løbe, så lad være, for så bliver det en pine for dig. Måske du bare skulle starte med at tage discmanen med i hånden og gå en lang tur eller cykle for den sags skyld. Musik er en dejlig ting.

Men, find nu ud af hvad du gerne vil opnå med det, for ellers kommer du til at bruge meget tid og mange kræfter på tvivl..

Skriv hvis du skal have en peptalk eller blot et par gode råd med på vejen..

Camilla

Link to comment
Share on other sites

Hej Cisne :bigsmile:

Jeg skal love for du får svar på tiltale i nogle af indlægene!! lol

Det er i virkeligheden ret simpelt: Hvis du vil tabe dig må du forbruge (træning) mere energi end du indtager (mad).

Men uanset hvad er der ingen vej uden om: du bliver nødt til at arbejde for det.

Held og lykke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share