2400m


typen
 Share

Recommended Posts

Jeg løber pt. 2400m på 9:30.

Er det menneskeligt muligt at skære 20 sekunder af den tid på under en måned?

Nogen som har nogen forslag, tips, gode råd, anything?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja!

Træn en del interval træning f.eks. pyramide 200m, 400, 800, 1000, 1500, 2000,1500,1000,800,400,100. og tag tid. Giv dig fuldt ud.

eller bare normal interval træning

Derudover er Anaerob Tærskeltræning en god ide. Find link til det på nettet.

Har du et pulsur? det hjælper gevaldigt.

Derudover af fysiske øvelser kan du bruge step-ups, gerne med vægt. altså op på en kasse/bord med et ben af gangen og ned igen.

Det burde være muligt

Held og lykke

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meget hurtigere du skal løbe

9:30 = 15,15 km/t

9:10 = 15,70 km/t

Det burde være muligt!!

Du kan forresten også træne de normale øvelser som knæextension, hase curls, squat, læg og evt. sætte en vægt på din fod og vippe foden opad.

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meget hurtigere du skal løbe

9:30 = 15,15 km/t

9:10 = 15,70 km/t

Det burde være muligt!!

<{POST_SNAPBACK}>

Sådan kan du slet ikke stille det op.. Hvis ens "rekord" er 9:30, så skal der jo en del til at løbe 20 sek hurtigere, når distancen ikke er længere.

Prøv at læs lidt herinde. Der står nok noget du kan bruge:

http://www.pponline.co.uk/encyc/running.htm

Link to comment
Share on other sites

Hej typen.

Waits råd er efter min mening de mest kvalificerede, men både waits og J.B. løfter tingene op på et niveau hvor at det bliver lidt mere videnskabeligt end gennemsnitsløberen har lyst til det skal være...

Jeg kender ikke selv min 2400 meter tid, da jeg oftest tester min form med en cooper test (12 minutters test), men i princippet er det samme træningsmetoder der skal anvendes da en 2400 meter test og en 12 minutters test ligger tæt op af hinanden.

Jeg gør følgende når jeg skal forbedre min cooper distance.

1. Sikrer mig at jeg har varmet ordentlig op, progressivitet eksempelvis lunte lidt, løbe lidt og slutte af med en kort spurt. Dette gælder både når jeg træner og tester.

2. Interval træner, jeg gør det så simpelt som muligt. Bruger som regel en cindersbane og et stopur der kan tage omgangstider. I mit tilfælde bruger jeg pulsur, hvilket kan anbefales, men det er ikke nødvendigt at investere 1000-2000 kroner i et sådant såfremt du ikke regner med at bruge det meget. Jeg løber tre former for interval på cindersbanen:

1 sæt = 1 lunt + 1 spurt

100 meter lunten - 100 meter spurt - 100 meter lunten - 100 meter spurt osv. (18 sæt).

eller

200 meter lunten - 200 meter spurt - 200 meter lunten - 200 meter spurt osv. (12 sæt).

eller

400 meter lunten - 400 meter "spurt" - 400 meter lunten - 400 meter "spurt" osv. (8 sæt)

Tag 1-2 dages hvil mellem træningerne.

Jeg løber normalt intervallerne på tid, men du kan sagtens løbe på distancen, det væsentligste er at du giver den gas i spurten. Dette er ikke den bedste måde at opnå en bedre tid på, men det er den nemmeste at administrere, og oftest tager administrationen lidt af glæden ved træningen såfremt man bare har lyst til at løbe en tur. Men har du lyst til at gøre din træning scientific så fælg gerne nogle af de andre råd.

Michael

Link to comment
Share on other sites

Denne artikel er taget fra http://www.dourun.com/lobehurtigere_prg.asp

www.Dourun.dk har et meget godt forum du også kan se på.

Jeg vil løbe hurtigere - træningsprogram

Husk at du, før du springer ud i de nedenstående træningsmodeller, skal have gennemført en god opvarmning, således at du er gennemvarm, inden du starter.

Intervaltræning hvor du veksler mellem høj intensitet og lav intensitet. Samme princip som i dit begynder program hvor du skiftevis løb og gik. Intervaltræningen forøger din evne til at løbe hurtigt.

Du kan opbygge dine intervaller efter lyst og formål, blot du altid fastholder forholdet 2:1. Det vil sige, at dine intervaller med høj intensitet skal være dobbelt så lange som dine intervaller med lav intensitet. Hvis det er første gang du prøver, kan du f.eks. starte med 3 x 4 + 2 . Hvilket oversat betyder 3 x (4 minutter med høj intensitet efterfulgt af 2 minutter med lav intensitet).

Jo længere en distance du træner til, jo længere skal intervallerne være. Jo kortere distance du træner til jo højere skal hastigheden være i intervallerne. Men husk at hastigheden i det sidste interval skal være lige så høj som i det første.

Du kan også med fordel bruge dit pulsur til denne træning, idet intervaltræning bør bringe din puls op på en intensitet på 85-95% af maksimum (se pulstræning).

Du bør maksimalt have et træningspas om ugen med denne intensitet.

AT-træning (Anaerob Tærskel-træning) vil styrke din evne til at løbe hurtigt over en længere periode og distance. Her skal du populært sagt holde en intensitet, der ligger lige på grænsen mellem din aerobe og anaerobe zone.

Også her vil du med fordel kunne bruge et pulsur, idet du her skal have din puls op på en intensitet på 70-85% af maksimum. Denne intensitet vil du kunne fastholde i 25-35 minutter, det vil sige, at du maksimalt vil kunne løbe en 10 km i dette tempo.

Du bør maksimalt have 2 træningspas af denne art om ugen.

AT-træning forøger din evne til at holde et højere tempo og en længere strækning.

Bakketræning kan du godt give en snert af skemalæggelse. Hvis du har en bestemt god bakke på din rute, kan du jo bestemme dig for, at du skal løbe friskt op af den og jogge ned af den igen et bestemt antal gange, inden du fortsætter.

Du kan have udvalgt et bestemt antal bakker på din rute, som skal angribes, eller du har bestemt dig for, at i dag skal alle tuer, knolde og bakker besejres i en spurt. Husk blot ikke at presse dig selv for meget opad og pas på med tempoet nedad, idet belastningen på dine ben her er ekstra høj.

Fartleg kan være lidt af hvert. Det kan være indlagte spurte mellem træer eller lygtepæle eller løb hvis hastighed tilpasses/inspireres efter omgivelserne.

Find f.eks. en skovsti med sving, bakker og finurlige forløb, og du vil ofte pludselig konstatere at stien og terrænet "diktere" din fart. Mærk suset fra naturens samspil med dine sanser i en intens fokuseren på, hvordan næste skridt skal tages for at få den optimale fart og vinkel på næste runding, samtidig med at du på forunderlig vis har overskud til at se forandringerne i skoven siden du var her sidst og til høre fuglene - en oplevelse, et kick midt i din måske lidt monotone træningshverdag. "

----------------

Der var også denne http://www.dourun.com/lobelhurtigtgen.asp

"Jeg vil løbe hurtigere - generelt

På et tidspunkt vil du med stor sandsynlighed nå en kilometer tid, der ikke bliver bedre. Du ændrer længden af dine ture og din hastighed stiger ikke længere. Nu skal du til at kombinere din udholdenhedstræning med anaerob træning.

Du har garanteret prøvet at skifte fra aerob til anaerob træning, uden du måske har været klar over det. Du har løbet i længere tid i samme tempo uden problemer, så sætter du tempoet op, måske kun en ubetydelig ændring målt i tid, men pludselig bliver du forpustet og dine ben bliver tunge og musklerne ømme.

Det der sker er, at musklerne forbrænder ilt hurtigere end de får tilført nyt. Derfor bliver du forpustet. Når musklerne får for lidt ilt ophobes der også mælkesyre, som giver ømme muskler og tunge ben.

Det er denne grænse for, hvornår du bliver forpustet og ophober mælkesyre, du kan flytte ved anaerob træning.

Ved anaerob træning er målet at flytte dine grænser m.h.t. hurtighed, og her er flere forskellige træningsformer, som du kan kombinere alt efter temperament og formål.

Intervaltræning hvor du veksler mellem høj intensitet og lav intensitet. Samme princip som i dit begynder program hvor du skiftevis løb og gik. Intervaltræningen forøger din evne til at løbe hurtigt.

AT-træning (Anaerob Tærskel-træning) vil styrke din evne til at løbe hurtigt over en længere periode og distance. Her skal du populært sagt holde en intensitet, der ligger lige på grænsen mellem din aerobe og anaerobe zone.

Hvor man må betegne velgennemført interval og AT-træning som meget skematiske og systematiske former for træning. Må de efterfølgende træningsmetoder betegnes som tilbud til de noget mere "humørsvingende" eller "anarkistiske" løbere.

Hermed ikke sagt at det ikke er seriøse metoder. Men blot en konstatering af at vi er forskellige. Nogle har det bedst, hvis de kan støtte sig til nogle fastlagte rammer, hvor andre vil føle de samme rammer som snærende bånd.

Bakketræning kan du godt give en snert af skemalæggelse. Hvis du har en bestemt god bakke på din rute, kan du jo bestemme dig for at du skal løbe friskt op af den og jogge ned af den igen et bestemt antal gange, inden du fortsætter.

Du kan have udvalgt et bestemt antal bakker på din rute, som skal angribes, eller du har bestemt dig for at i dag skal alle tuer, knolde og bakker besejres i en spurt. Husk blot ikke at presse dig selv for meget opad og pas på med tempoet nedad, idet belastningen på dine ben her er ekstra høj.

Bakketræning er måske meget overraskende træning med høj intensitet op ad bakke, og den kan dels være et alternativ til intervaltræning og dels være en træning i at løfte dine ben lidt højere end du normalt gør, hvilket generelt giver højere fart.

Fartleg kan være lidt af hvert. Det kan være indlagte spurte mellem træer eller lygtepæle eller løb hvis hastighed tilpasses/inspireres efter omgivelserne. "

Men det vigtigste er at du kommer ud at løbe.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Jeg gør følgende når jeg skal forbedre min cooper distance.

1. Sikrer mig at jeg har varmet ordentlig op, progressivitet eksempelvis lunte lidt, løbe lidt og slutte af med en kort spurt. Dette gælder både når jeg træner og tester.

<{POST_SNAPBACK}>

En bedre måde at varme op til en kort distance ville være stigningsløb, men det er måske bare min mening?

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene.

Jeg havde i forvejen læst artiklerne, men så kom jeg da igennem dem igen.

Hvor vigtigt er det at holde en dags pause engang imellem?

Jeg havde regnet med at give den gas hver dag, indtil formen var det. Men som jeg kan forstå er det bedst med nogle hviledage?

Hvordan kan ben-træning (ben-curl, ectensions) være godt når man bare skal løbe langt og hurtigt?

Troede at styrketræning af benene var rettet mod 100m.

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene.

Jeg havde i forvejen læst artiklerne, men så kom jeg da igennem dem igen.

Hvor vigtigt er det at holde en dags pause engang imellem?

Jeg havde regnet med at give den gas hver dag, indtil formen var det. Men som jeg kan forstå er det bedst med nogle hviledage?

Hvordan kan ben-træning (ben-curl, ectensions) være godt når man bare skal løbe langt og hurtigt?

Troede at styrketræning af benene var rettet mod 100m.

<{POST_SNAPBACK}>

Hold Pauser!

Det er en god idé at restituere, hvis ikke hveranden dag så hver tredje. Det er mit råd

Det er altid godt med noget styrke i benene... også i disse, mellem korte distancer. Du får ikke monster lår at at lave lidt styrketræning. Derimod kan det give dig et kraftigere afsæt, samt forbedre dine muligheder for at undgå skader i knæene. Den med fod løftet læste jeg fra Haille Selassie (eller hvordan man nu staver det) der er super løber. Den skulle give lidt ekstra fart, samt styrke ledene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share