Undgå sukker under træning


Morten Z
 Share

Recommended Posts

dvs druesukker under træning heller ikke er smart?

Det kommer vist an på, hvilke mål man har med træningen. Som jeg læser artiklen, er det blot ikke optimalt, hvis det vigtigste er at forbrænde mest mulig fedt under træningen. Det er der vel næppe noget nyt i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også man skal lytte til kroppens signaler. Ifbm. forberedelse til det lokale halvmarathon eksperimenterede jeg lidt med vandindtagelsen. Min personlige erfaring er, at jeg performer markant bedre, hvis jeg indtager en smule sukkervand efter ca. 15km., end hvis jeg enten slet ikke indtager noget eller kun drikker almindeligt vand.

Mine ben er heller ikke så tunge dagen efter en lang tur, hvis jeg hurtigt får lidt sukker indenbords lige efter træningen.

Link to comment
Share on other sites

Vil det sige at det er hul i hovedet at gå rundt og drikke sin Mathilde cacao under styrketræningen?

Først fik man at vide at det var godt med en liter cacao. Når man får det at vide efter at have drukket det til næsten hver træning i 13-14 år så går man jo rundt og føler sig noget bedre vidende.

Så går der et par år og så viser det sig at det ikke dur længere.

Hvem skal man tro på?

En ting der får mig til at tro at cacao (og dermed sukker) ikke har nogen negativ virkning på styrketræningen er at dem der ikke drikker cacao under træningen tilsyneladende ikke ser ud til at være i nævneværdig bedre form end dem der gør.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Et lille supplement til dette;

Fra Internetavisen Jyllands-Posten Offentliggjort 19 April. :

"Farligt at drikke meget vand.

"Husk at drikke rigeligt." Vi kender formaningen og ved alle, at det kan være farligt for atleter at drikke for lidt væske, fordi de risikerer at dehydrere. Men det kan være lige så farligt at drikke for meget rent vand eller sportsdrik under intense og langvarige idrætspræstationer.

Faren ved overhydrering beskrives i en ny undersøgelse i det ansete videnskabelige tidsskrift, The New England Journal of Medicine.

Den involverede 488 løbere i Boston Maraton, som afgav blodprøver. Mens de fleste prøver var fine, havde 13 pct. af løberne drukket så meget væske, at de fik hyponatremia, populært kaldet saltmangel. Tre af løberne havde et livstruende lavt saltindhold i blodet.

"Vi har som eksperter i mindst 10 år haft kendskab til problemet, bl.a. fra mineindustrien, men jeg tror, at mange motionsløbere i Copenhagen Marathon ikke er klar over, at det kan være farligt at drikke for meget vand. Det er ikke almindeligt kendt, men det er et reelt problem," siger professor Bengt Saltin fra Rigshospitalets Center for Muskelforskning.

Problemet opstår, hvis man erstatter et stort svedtab med store mængder rent vand eller sportsdrikke uden salt. Derved nedsætter man saltindholdet i blodet - man fortynder det."

Altså må konklusionen være; at det ikke er hensigtsmæssigt at indtage sukker(drik) samtidigt med muskelopbyggende træning!!, samt at rent vandindtag (uden salte) i forbindelse med hård fysisk (løbe)træning åbenbart heller ikke kan anbefales. :raisebrow:

At gå ud med rubriken "Det er farligt at drikke meget vand" kan være meget olykkeligt, da det let kan misforstås bland folk. I det her eksempel med marathonløber og minearbjeder, taler vi om personer der mister masser af væske og salt gennem hårt arbejd og relativt sedt over kort tid, så de ikke når at indtage salt fra mad ed. Det kan godt være at de har behov for salt opløst i vand og ikke kun vand. Men problemet er jo ikke at de drikker meget vand, problemet er at de ikke får i sig salt. Det ville jo være dumt hvis herr og fru Svensson læser dette og pludseligt bliver bange for at drikke. De fleste af os drikker helt klart for lidt vand, så det skal man ikke være bange for, medmindre man har en eller anden form for diagnose, der gør at man skal reglere det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis cardio laves senere på dagen med fyldte energidepoter, har man til gengæld den fordel, at man kan arbejde ved højere intensitet i længere tid, hvilket giver et noget større afterburn, end en sølle gåtur på tom mave
Hvis du tænker på den artikel, så indtages kulhydrater lige efter træning, så begge grupper får fyldt deres energidepoter op. Og jeg tolker den nedenstående quote, som om muskelglycogendepoterne bliver fyldt mere op for den fastende gruppe. Så det argument er ikke meget værd.
Furthermore, facilitated glucose-induced insulin secretion may contribute to enhanced muscle glycogen resynthesis following exercise in the fasted state.

Umiddelbart kan jeg kun se et problem med fastende morgen cardio, det er den mulige muskelnedbrydning, det har de desværre ikke testet i den nævnte artikel.

Link to comment
Share on other sites

En gammel een du har revet frem der :laugh: der har været mange debatter om emnet, svaret er baseret i disse, søg på MOL og du skal finde....

Ikke ældre end at du selv snakker om træningen på tom mave vs med mad i maven. Men jeg syntes mest det var intressant at du bruger "vi" som om alle her inde på MOL havde den opfattelse, når det er tydligt i den tråd at sådant ikke er tilfældet.

Link to comment
Share on other sites

Men kan den øgede fedtforbænding man opnår ved cardio på tom mave, opveje den forlængede katabolske tilstand kroppen befinder sig i før og under cardio'en? Det kan jo hurtigt give en fastetilstand på 9-10 timer alt efter hvor længe man sover og dyrker cardio og dette kan vel ikke ligefrem have en befordrende effekt på vedligeholdelsen af kroppens muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ældre end at du selv snakker om træningen på tom mave vs med mad i maven. Men jeg syntes mest det var intressant at du bruger "vi" som om alle her inde på MOL havde den opfattelse, når det er tydligt i den tråd at sådant ikke er tilfældet.

Det er før din tid på MOL så lad være med at spekulere over det - istedet læs debatten der kommer efter det indlæg du faldt over :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dines- det er 2 forskellige ting- 1. om energidepoterne er fyldte inden træning og 2. om de fyldes igen efter.

Jeg synes generelt der er blevet tolket meget på det ene studie. Der er rigtig mange andre faktorer som bør kigges på, f.eks energiforbruget, træningsintensitet, resultat på sigt, målgruppe, fedttab vs muskeltab, osv..

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i at man mangler en del mere viden, men forstår ikke din kommentar til hvad jeg har skrevet.

Det jeg kommenterede var følgende:

1. Træning fastende med efterfølgende kulhydratindtag

vs.

2. Træning med før-, løbende samt efterfølgende kulhydratindtag

Hvis man så får lyst til at træne senere på dagen, så kan jeg ikke se noget der snakker positivt for situation 2.

Link to comment
Share on other sites

Dines - Du kommenterede et indlæg som omtalte betydningen af at energidepoterne var fyldt op inden træning, men kommenterer og refererer med at energidepoterne fyldes op efter træning. Jeg konstaterede blot det var to forskellige situationer og den ene er ikke nødvendigvis afhængig af den anden.

ps. situationen var 1. motion om morgenen på tom mave eller 2. motion om eftermiddagen med fyldte energidepoter

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Angående væskeindtagelse så undersøgte jeg det for en del år siden og som jeg husker det var den generalle fingerregel at vand er fint hvis sportsaktiviteten varede cirka en time eller derunder, mens man skulle begynde med salt/sukkerdrikke hvis det var over 1½ time.

Dette er selvfølgelig forholdsvis upræcist og afhænger selvfølgelig af væsketab og general saltbalance - men det kunne bruges som fingerregel - tallene er taget frit fra hukommelsen og kan afvige en smule til begge sider.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Glykemisk index kan ikke bruges til meget i praksis, med mindre man kun spiser den ene fødevare. Så snart fødevarer kombinres forplumres billedet.

Desuden er mængden LANGT vigtigere.

Lidt om cardio på tom mave: http://jp.physoc.org/cgi/content/abstract/564/2/649

Kan du uddybe lidt mere om hvorfor GI ikke dur i praksis? Du har lige ødelagt hvad jeg lærte i skolen :blink:

"Nutellamad på hvidt brød er super efter træning" - Åbenbart ikke?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share