Skade i knæene..??


AndersHolm
 Share

Recommended Posts

Hej...!

Jeg er løbet ind i nogle problemer med begge mine knæ.

Jeg styrketræner mine ben 1 gang om ugen, rimelig tungt...

Kører følgende øvelser:

Squat

Legpress

leg extension

legcurls

Derudover spiller jeg fodbold ca. 3 gange om ugen..

Jeg er begyndt at få problemer når jeg spiller fodbold. Når jeg sparker til bolden, uden at have varmet op, får jeg ondt i den mediale del foran på knæet. Og det er næsten ligegyldigt hvor hårdt jeg sparker, dvs, jeg går selvfølgelig ikke ud og fyrer til den fra start..! :innocent:

Det er en ret ubehagelig følelse, jeg mistænker lidt ledbåndet, men er desværre ikke nok inde i knæets fysiologi, til at vide det med sikkerhed...

Mit spørgsmål er så.

Hvad kan det være og hvad skal jeg gøre for at afhjælpe det?

Det skal lige siges at jeg ikke mærker noget til det, når jeg styrketræner...!

Link to comment
Share on other sites

Prøv flg.:

Sæt dig på en stol, med knæet bøjet.

Mærk efter foran patella (knæskallen). Der er ligesom to fordybninger...

Pres forholdsvis hårdt ind (brug tommel og pegefinger).

Er du øm? Hvis du er i tvivl, så sammenlign med det raske ben.

Hvis du er øm, er det sandsynligvis en menisk-læsion

Under alle omstændigheder bør du dog søge læge, i stedet for at forlade dig på råd herfra.

God bedring....

Link to comment
Share on other sites

Som du selv nævner kan det også være selve ledbåndet, der hæfter på knæskallen. Mærk evt. efter på senen lige under knæskallen, mens dit ben er bøjet - hvis du er øm har du nok springerknæ.

I så fald vil jeg råde dig til at drosle din træning lidt ned og bruge is på knæet efter hver træning. Hvis du ignorerer det over længere tid kan det udvikle sig en stædig inflammation.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er løbet ind i nogle problemer med begge mine knæ.

Jeg styrketræner mine ben 1 gang om ugen, rimelig tungt...

Derudover spiller jeg fodbold ca. 3 gange om ugen..

Jeg er begyndt at få problemer når jeg spiller fodbold. Når jeg sparker til bolden, uden at have varmet op, får jeg ondt i den mediale del foran på knæet. Og det er næsten ligegyldigt hvor hårdt jeg sparker, dvs, jeg går selvfølgelig ikke ud og fyrer til den fra start..!  :innocent:

<{POST_SNAPBACK}>

Er det selve rotationen af knæene, der medfører smerter? Eller er det helt ligegyldigt, hvordan du bevæger benene/knæleddene? Får du kun ondt i den mediale del? Er det samme sted på begge knæ? Er smerteoplevelsen den samme på begge knæ? Har du smerter i knæene, hvis du først har varmet lidt op? Er smerterne vedvarende, når du spiller fodbold? Ophører smerterne såsnart du er færdig med at spille fodbold? Oplever du ømhed eller irritation i knæleddene?

Det er en ret ubehagelig følelse, jeg mistænker lidt ledbåndet, men er desværre ikke nok inde i knæets fysiologi, til at vide det med sikkerhed...

Mit spørgsmål er så.

Hvad kan det være og hvad skal jeg gøre for at afhjælpe det?

Jeg tror ikke, hvis smertene er identiske i begge knæ, at der er tale om menisklæsion. Det kan være meget andet. Et godt link, lige til de basale ting omkring knæet og skader er:

Sportnetdoc

Jeg vil give dig følgende råd:

1) Start med at varme op før du spiller fodbold (evt. ved cykling først) og se om det hjælper.

2) Gør det ondt i knæene, så skal du stoppe med at træne. (du må lave AL motion, sålænge det ikke gør ondt)

3) Du kan prøve at bruge knæstøtter/elastikbind ved fodboldtræning i en periode og se om det hjælper.

4) Du kan prøve at RICE konsekvent efter hver træning på begge knæ i f.eks. 14 dage og se om det hjælper.

Det skal lige siges at jeg ikke mærker noget til det, når jeg styrketræner...!

Nej, det er så lidt underligt. Umiddelbart virker det så ikke som om at det er styrkebetonet, men derfor kan du godt have problemer ved rotation af knæene, og de muskler skal måske styrkes.

Hvad det præcist er, er svært at svare på. Men hvis problemet fortsætter, eller smerterne er vedvarende, så må du en tur til lægen.

Det kan godt være en revne eller læsion af menisk, ligamenter, osv eller en simpel irritation af f.eks synovialis eller bursae. Men det vil en ortopæd skulle undersøge nærmere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hej...!

Jeg er løbet ind i nogle problemer med begge mine knæ.

Jeg styrketræner mine ben 1 gang om ugen, rimelig tungt...

Kører følgende øvelser:

Squat

Legpress

leg extension

legcurls

Derudover spiller jeg fodbold ca. 3 gange om ugen..

Jeg er begyndt at få problemer når jeg spiller fodbold. Når jeg sparker til bolden, uden at have varmet op, får jeg ondt i den mediale del foran på knæet. Og det er næsten ligegyldigt hvor hårdt jeg sparker, dvs, jeg går selvfølgelig ikke ud og fyrer til den fra start..!  :innocent:

Det er en ret ubehagelig følelse, jeg mistænker lidt ledbåndet, men er desværre ikke nok inde i knæets fysiologi, til at vide det med sikkerhed...

Mit spørgsmål er så.

Hvad kan det være og hvad skal jeg gøre for at afhjælpe det?

Det skal lige siges at jeg ikke mærker noget til det, når jeg styrketræner...!

<{POST_SNAPBACK}>

Kai Poulsen Her: Måske er du platfodet? det er ret almindeligt.

Hælsvang indlæg kan være en løsning. På ny info web kan du hente mere information og link... www.banda-skadefri-sport.dk

Hilsen Kai

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share