Nyt ur til træningen


Hessel
 Share

Recommended Posts

Jeg skal snart til USA og har derfor overvejet at købe et nyt træningsur, men hvad skal jeg vælge?

Udover de mest basale features er kravet at det skal kunne måle distance, puls og så skal der være mulighed for at overføre til computeren.

Hvilke teknologier er best til måling af distance?

Og hvilke ure er best til prisen?

Jeg har selv kigget lidt på Nike, Suunto og Polar, men hvad er jeres erfaringer?

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Hej Hessel

Lidt genbrug fra en anden tråd: :4smartass:

Jeg har haft Polars s625x i lidt over ½ år. Mine erfaringer er noget blandede:

Pulsdelen er ret god, har kun haft et enkelt udfald. Senderen er kodet, så man ikke får sidemandens pulsdata, hvis man løber sammen med andre (fx i et felt til konkurrencer). Dette er sjældent tilfældet med billigere ure.

PC-delen er ok. Polar kører med infrarød overførsel på topmodellerne, hvilket klart kan anbefales! Jeg har aldrig haft nogen problemer, lægger bare uret ved siden af pc-en, så kører det derudaf. Hvis man har en stationær PC uden infrarød port, skal man købe extraudstyr, som vist nok kan være lidt ustabilt. Suunto T6 kører via USB, som er mere driftsikker.

Løbesenderen (footpod) er et kapitel for sig. Den er temmelig følsom overfor om den sidder præcis på samme måde hver gang. Desuden kalibreres uret til een bestemt hastighed på eet bestemt underlag. Dette gør, at hvis uret passer til din marathonhastighed, kan den være temmelig upræcis når du løber med din 5km hastighed... T6 fungerer på samme måde, dvs samme fejlmargen, men footpoden er kodet, hvilket jo er en fordel, hvis man løber sammen med andre med samme ur. Præcis distance fås med GPS-måler som fx Garmins Forerunner, men GPS er til gengæld upræcis hvis der er meget kuperet... Generelt har s625x fungeret fint for mig, men der har været tider hvor jeg har været frustreret over at den målte forkert.

Øvrige funktioner er der masser af; Polar kører noget OwnIndex som skulle vise om man er i overtræning... Jeg skal ikke kunne sige om det virker - på mit glade-amatør-niveau kører jeg mere på intuition. Suunto har EPOC, som er lidt det samme. Begge dele er nu noget akademiske, men kan være interessant hvis man er lidt kontrolfreak .

Udover det kan man overføre data til en Nokiatelefon og bruge uret som cykelcomputer. Sidstnævnte var grunden til jeg valgte polar over suunto (nåja, så selvfølgelig lige prisen, som var 1300 under).

Man kan spare penge ved at købe i fx Tyskland, men mit tyske og mit temperament er ikke til det...

MVH Sindbad

PS: der er en hel del snak om samme på dourun.dk, men som altid er det jo ikke de ivrigste debattører, der er de mest objektive... :wink:

PPS: God tur til Staterne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share