Dragon flags og lænd...


Underwear
 Share

Recommended Posts

En dag jeg lavede min absolute ynglings øvelse, - dragon flags.... (mave øvelse)

Kom der for 100'ende gang en over og spurgte hvad jeg havde gang i.

Og det er lige "sjovt" hver gang. :bigsmile: (ikke ha ha sjovt, men hyggeligt at møde dig sjovt)

Da jeg har flyttet en del gange rundt i landet, har jeg også måtte skifte motions center, og er samtlige gange blevet spurgt af instruktøre og andet godt folk om at forklare hvad det var jeg havde gang i - (et enkelt tilfælde frabedt om at lave den i deres center).

-og derfor er blevet "tvunget" til at snakke atonomi (stavet forkert?) med flere instruktøre, og er gang på gang blevet enig om at den er hård for lænden, og derfor anbefalder jeg den ikke til hvem som helst.

:blahblah: ja okay jeg må nok hellere komme til sagen...

Da jeg havde forklaret øvelsen, overhørte instruktøren i mit nuværende motions center det, og vi røg ind på det med lænden.

Jeg fortalte at, jeg kunne mærke den i lænden da jeg startede med den. Men det er sidenhen forsvundet, og instruktøren mente det sikkert var fordi lænden var blevet stærkere af øvelsen. (jeg træner meget sjældent dødløft, så jeg vil vove at påstå at det ikke er den der er skyld i nogen "forbedring")

:blahblah: så skete det igen... sorry...

Spørgsmålet er;

Er der lavet nogen måling med den øvelse? angående belastning og hvor den er?

Nogen der ved konkret om den direkte styrker lænden?

Link to comment
Share on other sites

angående belastning og hvor den er?

Nogen der ved konkret om den direkte styrker lænden?

<{POST_SNAPBACK}>

Hoftebøjerne trækker ret hårdt i rygsøjlen og der er et godt tryk opad (langs) rygsøjlen ved de par verterbrae under illiopsoas-hæftningen. Mit gæt er dog at det er trækket fra illiopsoas der er mest belastende for rygsøjlen da det er en belastning der ikke sker langs rygsøjlens længderetning.

Man bliver "stærkere i lænden" når rectus, obliques og transversus bliver stærkere, da man så lettere kan modvirke en extension i den del af rygsøjlen. Rectus og obliques arbejder direkte mod extensionen og transversus øger trykket i bughulen hvilket støtter rygsøjlen ved at aflaste den.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan nemt få ondt i ryggen hvis jeg kommer for langt ned med mine ben i forhold til min overkrop......

Link to comment
Share on other sites

angående belastning og hvor den er?

Nogen der ved konkret om den direkte styrker lænden?

<{POST_SNAPBACK}>

Hoftebøjerne trækker ret hårdt i rygsøjlen og der er et godt tryk opad (langs) rygsøjlen ved de par verterbrae under illiopsoas-hæftningen. Mit gæt er dog at det er trækket fra illiopsoas der er mest belastende for rygsøjlen da det er en belastning der ikke sker langs rygsøjlens længderetning.

Man bliver "stærkere i lænden" når rectus, obliques og transversus bliver stærkere, da man så lettere kan modvirke en extension i den del af rygsøjlen. Rectus og obliques arbejder direkte mod extensionen og transversus øger trykket i bughulen hvilket støtter rygsøjlen ved at aflaste den.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan nemt få ondt i ryggen hvis jeg kommer for langt ned med mine ben i forhold til min overkrop......

<{POST_SNAPBACK}>

Kan så udelukkende mærke den i maven :smile:

(og en smule i underarmene engang imellem :innocent: )

Link to comment
Share on other sites

Ej, nu med fare for at lyde dum, er der så ikke en eller anden der gider poste et link til denne øvelse (dragonflags) eller evt beskrive den for mig? Alle ævler om den, men søger man på nettet kommer der bare en million links op til kinesiske sider om flag :raisebrow: Og det var jo ikke liiige det...

På ExRx kan jeg heller ikke finde den, og lidt nysgerrig er man vel

:cooldance:

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Beskrivelse af dragon flag:

Læg dig på en træningsbænk, og tag fat med begge hænder under bænken i hovedhøjde. Herefter bøjer du i knæ og hofter og skyder kroppen i vejret så du kun støtter på skuldrene og ligger strakt, næsten lodret. Og så gælder det om at sænke kroppen til vandret, stadig uden at røre bænken med andet end skuldre, hænder og nakke. Og det gentager man så bare lisså mange gange man kan - hvilket typisk ikke er ret mange

Øvelsen er svær at mestre og derfor regulær blærerøv.

Link to comment
Share on other sites

Hey...

Har lige været over og træne.. og jeg skulle jo lige prøve drags...

SHiiiiiiit mand! :devil:

hehe

Jeg er slet ikke stærk nok til at lave øvelsen... Men jeg tænker på om jeg kunne lave den eccentriske del af øvelsen? Ville det give nok i maven?

Link to comment
Share on other sites

Hvad menes der med "den eccentriske del af øvelsen" ??  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Den del af øvelsen hvor de arbejdende muskler forlænges.

Forestil dig en person der står og biceps-curler.

Når han løfter vægten op, så sker der en dynamisk (bevægende) koncentrisk kontraktion (sammentrækning) i biceps der gør at musklen forkortes.

Når han langsomt sænker vægten, så sker der en dynamisk eccentrisk kontraktion i biceps der gør at musklen langsomt forlænges, men den arbejder altså imod forlængelsen eller rettere den forsøger at kontrollere hastigheden af forlængelsen.

<{POST_SNAPBACK}>

Dvs. i Dragon Flags tilfælde er den den del hvor man sænker kroppen, korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har engang hørt at det skulle være Bruce Lee der opfandt øvelsen, er der nogen der kan af- eller bekræfte det

<{POST_SNAPBACK}>

Pavel skriver i sin bog Bullitproof Abs, at han har valgt at kalde den dragon flags efter netop den lille sparkefyr. Om han er den der oprindeligt står bag navnet på øvelsen ved jeg dog ikke. den er jo som bekendt ikke ny. :smile:

Edited by Baron Bandit
Link to comment
Share on other sites

Så simonHP, du mener ikke den lille belastning der er på lænden er nok til at styrke den?

Nu tager jeg den som pavel ville have ønsket det :4thumbup:

Så mine ben er længere nede end ryggen (kroppen) og i det heltaget bænken.

Det lille opretning man laver af ryggen på vej op igen, tror du ikke den giver lidt?

Nu tænker jeg selvfølgelig ikke i samme skala som dødløft eller anden rygøvelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share