løbeusklerne


Litopsi
 Share

Recommended Posts

Jeg har store forkromede planer om at skulle bruge hele min sommerferie på at komme i rigtig god form. Til det har jeg valgt løbetræning, men jeg ved at når vinterens kolde klamme hånd lægger sig over dk, løber jeg ingen steder (andet end efter bussen). Så var det så jeg tænkte: er det alt sammen skønne spildte kræfter fordi minde nyvundne løbemuskler er svundet ind til ingenting igen i løbet af vinteren, eller kan de godt "holde sig" på et bedre niveau end da jeg (100 % utrænet) startede i februar? Jeg er desuden den lykkelige ejer af en motionscykel, som jeg havde tænkt mig skulle holde min kondition nogenlunde ved lige i de kolde måneder, men det er vel ikke de samme muskler man træner ved at cykle på sådan en som ved at løbe?

Nå, jeg håber der er nogen her der kan svare, da jeg fik et rigtigt råddent svar af Claus Styker på "Iform"s hjemmeside-

Link to comment
Share on other sites

God idé...!

Dine muskler vil da holde sig lidt, men der vil naturligvis forsvinde en del. Ved løb bruger du primært Gastrocnemius (Læggene) Hamstrings (Bagsiden af låret) og Quadriceps (forsiden af låret). Det går jeg i hvert fald ud fra, men jeg er ikke lige så meget inde i alt det der med biomekanik. Jeg vil egentlig mene at man når man cykler primært bruger Quadriceps (Forsiden af låret) og ikke så meget andet... Det vil ikke give den store vækst, så du skal ikke regne med at dine lår eller lægge et blevet synligt større efter sommerens løb. Du kan selv gøre noget for at aktivere læggene mere, ved at "springe" en lille smule ved at bøje og strække wristen. Men du kan få din fedtprocent ned, og du kan øge din iltoptagelse, men du vil ikke opleve den vilde vækst...

Held og lykke...

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, men nu var det sådan set heller ikke så meget væksten i sig selv, jeg går efter (jeg er pige! og vil gerne blive ved med at ligne en sådan) men det der var finten var, at jeg gerne vil gøre løb til "min" sportsgren og jeg synes så at der vare hårde udsigter hvis jeg hvert forår skulle starte fra samme niveau som jeg startede på i år.... + det ville gøre udsigterne for nogensinde at nå at løbe mere end 10 km håbløse.

Link to comment
Share on other sites

Hej Litopsi

Det er ikke umuligt at løbe om vinteren, selvom det godt kan være lidt "surt" en gang imellem.

En løbetur i 2 graders frost og solskin er en fed oplevelse i den ellers mørke vinter.

Prøv at løb 1-2 gange om ugen vinteren igennem og du vil opdage hvor lidt du har mistet af din løbeform.

God løbetræning.

mvh.

Svend

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt der er mange der løber om vinteren, det kan bl. a. ses af en POLL på www.run4life.dk, men... indtil videre har jeg tænkt mig at bevare minrealitetssans. Jeg kender mig selv på det punkt, og selvom det var fedt at prøve (1 gang til karate) at løbe i bare tæer i 10 cm. sne, er det ikke noget jeg gør igen. (Heller ikke ved mindre ekstreme vejrforhold med sko på) Det er i erkendelsen af at jeg ikke gør det, at jeg forsøger at finde alternativer til løbet og så er det da rart at høre at det mest drejer sig om kondien, for den kan jeg jo som sagt holde ved lige på min kondicykel (indendørs, i varmen foran tv-serierne). Jeg troede bare at det vare nogenlunde lige dele kondi og muskler, der gav resultater.. men hvad ved jeg, med min 10 år gamle biologiundervisning på c-niveau :) ... men det er jo ogs derfor jeg spørger. Tak for svarene. (Meget mere brugbare end det jeg havde fået på www.iform.dk)

Kan i øvrigt lige informere om at jeg lige har oprettet en log-bog, hvor jeg gerne modtager råd og vejledning fra jer garvede løbere (eller mindre garvede, der "har været der".

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv sæsonløber. Hvis du er nogenlunde ung og ikke bliver tungere over vinteren, vil du opleve at du hurtigt kommer i løbeform igen. Det er hårdt i starten, fordi man tydeligt kan mærke pausen. Heldigvis bliver det hurtigt bedre.

Jeg vil anbefale dig at vedligeholde om vinteren. Det behøver ikke være andet end en ugentlig knæbøjningssession. Men ellers har jeg haft gode oplevelser et minimalt vægttræningsprogram. Det bedste er selvfølgelig at løbe. Bare 2-3 gange om måneden ville gøre underværker (tror jeg).

Så lige at du har en indendørscykel. Perfekt vintertræning. MOL har nogle kondicykelprogrammer, der skulle være gode.

PS. Læg lige et link til det svar du fik af Gud på iform.dk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share