4x8 vs. 3x10


henrikf
 Share

Recommended Posts

Hej

For at få så afvekslende en træning som muligt, har jeg villet benytte flere forskellige rep/sæt sammensætninger.

Målet var 4x6-8, og når jeg så kunne tage 4x8, gå over til 3x10-12. Efter at kunne tage 3x12 ville jeg så øge vægten og starte forfra med 4x8.

Mit problem er imidlertid at det ikke er lykkedes mig at gå fra 4x8 til 3x10. 3x10 virker betydeligt hårdere end 4x8, trods de lavere samlede antal reps.

Kan det virkelig være rigtigt at 3x10 er så meget hårdere end 4x8, eller er det evt. noget psykologisk der gør det ?

Hvis 3x10 er så meget hårdere end 4x8, kan man så slutte at dette er bedre end 4x8, til trods for det lavere antal reps ?

Link to comment
Share on other sites

Kalder du det afvekslende? :wink:

Prøv at tjekke dette program.

Kan det virkelig være rigtigt at 3x10 er så meget hårdere end 4x8, eller er det evt. noget psykologisk der gør det ?
Nej, det kan næppe være rigtigt - måske lige for dig, men ikke generelt.
Hvis 3x10 er så meget hårdere end 4x8, kan man så slutte at dette er bedre end 4x8, til trods for det lavere antal reps ?

Nej.

Hvilke øvelser og vægte er der konkret tale om?

Link to comment
Share on other sites

Kalder du det afvekslende?  :wink:

Prøv at tjekke dette program.

Kan det virkelig være rigtigt at 3x10 er så meget hårdere end 4x8, eller er det evt. noget psykologisk der gør det ?

Nej, det kan næppe være rigtigt - måske lige for dig, men ikke generelt.

Hvis 3x10 er så meget hårdere end 4x8, kan man så slutte at dette er bedre end 4x8, til trods for det lavere antal reps ?
Nej.

Hvilke øvelser og vægte er der konkret tale om?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er typisk i bryst (Dumbell Press) og skulderøvelserne (P.t. Arnold Press) jeg har problemet. Sjovt nok gælder det ikke for beøvelserne (Leg Extension og Leg Press - Centeret har ikke noget squat stativ). Det skal siges at jeg altid har været styrkemæssigt svag i skuldrene, medens min benmuskler er forholdvis stærk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har lige et spørgsmål i samme stil med overskriften, og jeg kan ikke se, hvorfor jeg skulle oprette en ny tråd, når der allerede findes en i stil med mit spørgsmål.

Hvis valget står mellem 4x6 og 3x8, hvor 4x6 køres med tungere vægte, hvilket vil så være mest effektivt til en god KOMBINATION af styrke og masse?

Spørgsmålet har længe kredset i mit hovede..

Det erj o samme volumen, men styrken stiger hurtigere under 4x6 end ved 3x8 (i hvert fald i mit tilfælde), hvorledes forholder det sig så med massen? Der må det vel være omvendt? Eller er det sådan?

Kan i give de 2 forskellige typer træning karakter både indenfor styrke og masse på en skala fra 1-10, hvor 10 er bedst, f.eks:

4x6:
masse: 6
styrke: 10

3x8:
masse: 9
styrke: 7

Eller sådan noget. Vil blive meget glad, hvis i gider at hjælpe. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige et spørgsmål i samme stil med overskriften, og jeg kan ikke se, hvorfor jeg skulle oprette en ny tråd, når der allerede findes en i stil med mit spørgsmål.

Hvis valget står mellem 4x6 og 3x8, hvor 4x6 køres med tungere vægte, hvilket vil så være mest effektivt til en god KOMBINATION af styrke og masse?

Spørgsmålet har længe kredset i mit hovede..

Det erj o samme volumen, men styrken stiger hurtigere under 4x6 end ved 3x8 (i hvert fald i mit tilfælde), hvorledes forholder det sig så med massen? Der må det vel være omvendt? Eller er det sådan?

Kan i give de 2 forskellige typer træning karakter både indenfor styrke og masse på en skala fra 1-10, hvor 10 er bedst, f.eks:

4x6:
masse: 6
styrke: 10

3x8:
masse: 9
styrke: 7

Eller sådan noget. Vil blive meget glad, hvis i gider at hjælpe. :)

<{POST_SNAPBACK}>

4x6 og 3x8 er jo samme volumen, og belastningen må også være ret ens - der kan ikke være stor forskel på din 6RM og 8RM. Derfor må det være meget individuelt og helt afhængigt af situationen hvad der virker bedst, men det er dog rimeligt at antage, at det tungeste er bedst til styrke, så længe det sættes ind i et program afstemt efter din formåen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige et spørgsmål i samme stil med overskriften, og jeg kan ikke se, hvorfor jeg skulle oprette en ny tråd, når der allerede findes en i stil med mit spørgsmål.

Hvis valget står mellem 4x6 og 3x8, hvor 4x6 køres med tungere vægte, hvilket vil så være mest effektivt til en god KOMBINATION af styrke og masse?

Spørgsmålet har længe kredset i mit hovede..

Det erj o samme volumen, men styrken stiger hurtigere under 4x6 end ved 3x8 (i hvert fald i mit tilfælde), hvorledes forholder det sig så med massen? Der må det vel være omvendt? Eller er det sådan?

Kan i give de 2 forskellige typer træning karakter både indenfor styrke og masse på en skala fra 1-10, hvor 10 er bedst, f.eks:

4x6:
masse: 6
styrke: 10

3x8:
masse: 9
styrke: 7

Eller sådan noget. Vil blive meget glad, hvis i gider at hjælpe. :)

<{POST_SNAPBACK}>

4x6 og 3x8 er jo samme volumen, og belastningen må også være ret ens - der kan ikke være stor forskel på din 6RM og 8RM. Derfor må det være meget individuelt og helt afhængigt af situationen hvad der virker bedst, men det er dog rimeligt at antage, at det tungeste er bedst til styrke, så længe det sættes ind i et program afstemt efter din formåen.

<{POST_SNAPBACK}>

mange tak for dit svar :) Det er heldigvis et af de dejlige og meget brugbare af slagsen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

:laugh:  .... alt over 5 gentagelser er spild .... få nu noget vægt på ....  :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer da helt anpå hvem du er, og hvad dit mål er :4thumbup:

Jeg tror fx selv hvis jeg gik efter massen at høj volume træning giver mig mest

<{POST_SNAPBACK}>

... jeg træner styrke ... :cooldance: ... jeg skal ikke være stor ... jeg er "tæt" bygget så jeg vil komme til at fylde for meget hvis jeg trænede for at få volume ... men sådan er vi forskellige :smile:

... jeg er "mindre" end da jeg startede (vægttab) og kører nu 170 kg i bænk ... så det er godt nok :4thumbup:

Edited by razor
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tænkt på, hvad er bedst? 5 x 5, eller 3 x 10?

Altså; ved 5 x 5 tager jeg ca. 10kg mere end ved 3 x 10, hvad er så bedst?

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan ikke sætte det sådan på spidsen! Hvis der var noget der var "bedst" ville alle jo træne sådan. Det kommer helt an på hvad på hvad man vil med sin træning og hvilken øvelse der tales om.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

:laugh:  .... alt over 5 gentagelser er spild .... få nu noget vægt på ....  :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer da helt anpå hvem du er, og hvad dit mål er :4thumbup:

Jeg tror fx selv hvis jeg gik efter massen at høj volume træning giver mig mest

<{POST_SNAPBACK}>

Fordi du skal køre høj volumen er der jo ingen der siger du skal køre høje rep :wink:

Så der for er alt over 5 rep stadig spild af tid :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tænkt på, hvad er bedst? 5 x 5, eller 3 x 10?

Altså; ved 5 x 5 tager jeg ca. 10kg mere end ved 3 x 10, hvad er så bedst?

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan ikke sætte det sådan på spidsen! Hvis der var noget der var "bedst" ville alle jo træne sådan. Det kommer helt an på hvad på hvad man vil med sin træning og hvilken øvelse der tales om.

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg går efter "styke" / muskelvækst. Det er primært bænkpres. Resten er forskelleen ikke så stor på, hvor meget jeg kan tage ved det ene og ved det andet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share