Min vægtkurve


Indian Spirit
 Share

Recommended Posts

Jeg vejer mig hver morgen under de samme forudsætninger. På træningsdage får jeg ca. 400 Kcal. ekstra ned end på en ikke-træningsdag.

Det der så undrer mig er udsvinget i vægt efter træningsdage og ikke-træningsdage.

- Morgenen efter en træningsdag har jeg konsekvent taget på. Det kan være alt imellem 0,4 og 0,7 kg.

- Om morgenen efter en ikke-træningsdag er det så det modsatte. Her har jeg tabt mig imellem 0,1 og 0,6 kg.

Det undrer mig grusomt. Jeg kan ikke forestille mig at de ca. 400 kcal. skulle gøre en sådan forskel. Er der nogen som kan forklare det ? Jeg kunne jo forstille mig at det ville blive udlignet med et mindre kostindtag på træningsdage, og så et større på ikke-træningsdage, men så er det jo samme mængde energi jeg indtager, og jeg ved jo at jeg forbrænder noget mere på en træningsdag end på en ikke-træningsdag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne jo forstille mig at det ville blive udlignet med et mindre kostindtag på træningsdage, og så et større på ikke-træningsdage, men så er det jo samme mængde energi jeg indtager, og jeg ved jo at jeg forbrænder noget mere på en træningsdag end på en ikke-træningsdag.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du med i dine udregninger, at EPOC efter en gang full body træning kan tage ca. samme mængde energi som selve træningspasset?

Hvorfor vægtudsvingene skulle være så store, som de er fra dag til dag, har jeg dog ikke noget bud på. Det virker ret voldsom, og det er i hvert fald ikke 0,4-0,7 kg fedt eller muskel, du har taget på. Det må være væskebindingen, der er noget større så...:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Er der forskel på dit vandindtag på træningsdage og ikke-træningsdage?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, under træningen indtager jeg jo ca. 700 ml vand.

Jeg kunne jo forstille mig at det ville blive udlignet med et mindre kostindtag på træningsdage, og så et større på ikke-træningsdage, men så er det jo samme mængde energi jeg indtager, og jeg ved jo at jeg forbrænder noget mere på en træningsdag end på en ikke-træningsdag.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du med i dine udregninger, at EPOC efter en gang full body træning kan tage ca. samme mængde energi som selve træningspasset?

<{POST_SNAPBACK}>

EPOC ? Er det restitueringen tiden efter træning ? Det har jeg ikke tænkt så meget på nej. Det er dog min opfattelse at de fleste herinde benytter sig af +500 Kcal pr. træningstime, og altså også får et større energiindtag på disse aktive dage.

Hvorfor vejer du dig også hver dag ?

Det er meget normalt, at der er udsving i vægten. Prøv at nøjes med 1 gang om ugen eller mindre.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er netop pga. udsvingene jeg gør det :smile: Var det kun en gang om ugen kunne det jo tænkes at den ene uge var det på en "dårlig" dag, og den efterfølgende uge på en "god" dag hvorfor så mit indtryk af vægten ville være fejlagtigt. På denne måde har jeg et bedre overblik og kan altid regne ugens gennemsnit ud - hvis jeg skulle føle for det.

hvordan ser dit kulhydratindtag ud lige efter træning???

<{POST_SNAPBACK}>

Lige efter træning står den bare på 0,5 L skummet, 30 g pulver og så en enkelt banan.

Edited by Indian Spirit
Link to comment
Share on other sites

Det skyldes sandsynligvis væskeforskydninger. Man kan prøve at lægge mærke til om ikke styrketræning får en til at drikke uforholdsmæssigt meget ift. hvor meget man reelt har svedt.

Når man styrketræner presses der en del væske fra blodbanen og ind i interstitiet (pladsen mellem muskelcellerne). Det der umiddelbart kan beskrives som et pump. Hvis man har trænet hårdt kan den efterfølgende restitutionsproces også bevirke at der trækkes lidt mere væske ind i musklerne end normalt.

Når der fjernes væske fra blodbanen sanses dette øjeblikkeligt af baroreceptorer ("trykfølere") og en række mekanismer træder i kraft for at genetablere blodvolumen - nyrerne tilbageholde væsker og man føler tørst.

Når den ekstra væske senere forlader muskulaturen bliver det hurtigt udskilt via nyrerne.

Link to comment
Share on other sites

EPOC ? Er det restitueringen tiden efter træning ? Det har jeg ikke tænkt så meget på nej. Det er dog min opfattelse at de fleste herinde benytter sig af +500 Kcal pr. træningstime, og altså også får et større energiindtag på disse aktive dage.

EPOC er en metode til at måle det ekstra energiforbrug, der er efter endt træning.

EPOC efter en endt gang full-body kan tage lige så mange kcal. som selve træningen, og derfor giver det ikke mening at indtage væsentligt mere energi på sine træningsdage end ikke-træningsdag med mindre, man bevidst zig-zagger, eller har en anden god grund til det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Konklussionen må derfor være at det skyldes væske, og at jeg derfor bare skal blive ved med at spise ekstra på træningsdage ift. ikke træningsdage ?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis det kan "trøste" så kan jeg i hvert fald supplere, at mine observationer er præcis de samme. Uanset om det er en laaaang løbetur eller anden træning, så er vægten altid lidt højere næste morgen. For så heldigvis at falde dagen efter igen :)

Jeg har i hvert fald hidtil tolket det som musklernes øgede væskebinding under restitution.

Mvh

kam1138

Link to comment
Share on other sites

EPOC ? Er det restitueringen tiden efter træning ? Det har jeg ikke tænkt så meget på nej. Det er dog min opfattelse at de fleste herinde benytter sig af +500 Kcal pr. træningstime, og altså også får et større energiindtag på disse aktive dage.

EPOC er en metode til at måle det ekstra energiforbrug, der er efter endt træning.

EPOC efter en endt gang full-body kan tage lige så mange kcal. som selve træningen, og derfor giver det ikke mening at indtage væsentligt mere energi på sine træningsdage end ikke-træningsdag med mindre, man bevidst zig-zagger, eller har en anden god grund til det. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, nok ikke alt for meget nej. Stadig hvis man f.eks. træner om eftermiddagen, så har man jo den dag både træningen plus en halv dags restitution. Derfor må man vel forbrænde mere end dagen efter hvor kun resitutionen kører sin gang - godt nok hele dagen, men stadig :smile:

Men tak for alle svarene, så blev jeg da det klogere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share