Ryk i ryggen ved dødløft


Mikkel leicht
 Share

Recommended Posts

Ingen starter med et ryk i løftet, selv ikke vægtløftere i deres discipliner, og det er trods dem som gør sig mest i eksplosiv styrke. Et ryk vil ofte gøre at man kommer lidt ud af balance og derved gør det sværre at trække ordentligt.

Vladirmir Zatsiorsky(forfatter til Science and Practice of Strength Training) anbefaler faktisk at man spænder lidt imod i starten af dødløft(for at skabe en slags forspænding), løfter nogenlunde kontrolleret i starten og derefter accellerer/eksploderer stangen til lockout.

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger tak for jeres svar :4thumbup:

Men lige for at tilføje lidt ekstra, bruger i da stangen og vægten på stangen til at skubbe jer lidt længere ned og derved udnytte benpotentialet mere? eller er det unødvendigt?

Håber i forstod hvad jeg mente, selvom jeg godt kan se at det er svært at tyde. I må bære over med mig :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger tak for jeres svar :4thumbup:

Men lige for at tilføje lidt ekstra, bruger i da stangen og vægten på stangen til at skubbe jer lidt længere ned og derved udnytte benpotentialet mere? eller er det unødvendigt?

Håber i forstod hvad jeg mente, selvom jeg godt kan se at det er svært at tyde. I må bære over med mig  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg går for det første ud fra, at du mener trække ned til? :smile:

Jeg har set nogle folk gøre det, andre ikke. Det er formentligt alt efter hvordan det føles naturligt og hvordan deres styrke ligger. Personligt løfter jeg bedst nærmest stivbenet, og forsøger altså ikke at komme helt ned ( Hvilket vidst er tilfældet for stort set alle løftere :smile: )

Du skal huske, at når man dødløfter, er det ikke meningen, at du skal squatte stangen op, men trække den med ryggen, haserne og ballerne :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger tak for jeres svar :4thumbup:

Men lige for at tilføje lidt ekstra, bruger i da stangen og vægten på stangen til at skubbe jer lidt længere ned og derved udnytte benpotentialet mere? eller er det unødvendigt?

Håber i forstod hvad jeg mente, selvom jeg godt kan se at det er svært at tyde. I må bære over med mig  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg går for det første ud fra, at du mener trække ned til? :smile:

Jeg har set nogle folk gøre det, andre ikke. Det er formentligt alt efter hvordan det føles naturligt og hvordan deres styrke ligger. Personligt løfter jeg bedst nærmest stivbenet, og forsøger altså ikke at komme helt ned ( Hvilket vidst er tilfældet for stort set alle løftere :smile: )

Du skal huske, at når man dødløfter, er det ikke meningen, at du skal squatte stangen op, men trække den med ryggen, haserne og ballerne :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

At løfte som en havnekran ser også langt bedre ud.. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

pres hælene hårdt i gulvet og træk skallen tilbage i bevægelsen. Derudover er max dødløft ingen skønheds konkurrence. Det handler om vildskab og om at håbe på rygradden ikke skydes ud af røven.

Teknikken arbejder vi på i alle submax løft og håber på den holder når der maxes, men det sker ikke altid :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jamen så er det man døjer med en 1-2 måneders lænde skade! :confused:

Jeg bøjer også meget i den øvre del af ryggen og næsten lige over lænden (der hvor bæltet slutter) når jeg dødløfter ellers kan jeg ikke komme ned til stangen og holde hælen i. Jeg laver også den mere stivbenet dødløft efter at man har løftet den det lille stykke med benene.

Er det skidt? for har hørt steder hvor det ikke gør noget at bøje ryggen bare det ikke er nede i lænden :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share