´1 uges pause... mistet noget ?


Patrick J
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

hvad er forskellen på workcapacity og styrke?

gerne med lidt forklaring...

da jeg holdt deload uge, faldt jeg lidt i nogen øvelser og steg kraftigt i andre...

dem jeg faldt i, kom dog hurtigt igen... i løbet af en uges tid eller to..

Link to comment
Share on other sites

Sandholm>>

Workload capacity er et udtryk for den maksimale arbejdsmængde din krop kan klare over tid, uden at du ryger ind i overtræning.

Absolut styrke er et udtryk for den maksimale intensitet du kan håndtere i en enkelt gentagelse af en given øvelse.

Jeg vil ikke sætte lighedstegn mellem en pause og en deload uge. En pause er totalt fravær fra vægttræning, mens en deload uge er ensbetydende med let træning; altså subfailure-træning, med vægte omkring max. 60% af 1RM. Det smarte ved deload fremfor pause er, at ens workload capacity og styrke i højere grad vedligeholdes.

Hvis man har trænet hårdt og koncentreret i lang tid, så kan det ganske rigtigt være en fordel for styrkeniveau'et at holde en mindre pause. Grunden findes her. (En artikel vedr. omdannelse af muskelfibertyper).

Hvornår man skal holde pause eller deload er meget individuelt. Du skal lære at lytte til din krop.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share