5x5 i fullbody


jensC
 Share

Recommended Posts

Jeg er nu i gang med dekonditioneringen, hvilket jo er meget nemt :smile: og skal til at strikke mit hjemmelavede fullbody program sammen, med start på fredag. Det skal så lige siges at jeg træner hjemme.

Programmet:

Dødløft: 5x5 (kun 2 gange om ugen)

Yates row: 5x5

Rear lateral raises: 3x8

Squat: 5x5 (kun 2 gange om ugen)

DB curls: 3x8

Bænkpres: 5x5

Dips: 5x5

Siddende DB skulderpres: 5x5

Lateral raises: 3x8

Min plan er at køre programmet igennem 3 gange om ugen, i 8 uger med progression. Målet med det er styrke og masse. Jeg er 17 år og har trænet i ca. 15 måneder

Men for nu at komme til spørgsmålet: Bliver det for voluminiøst med 5x5 3 gange om ugen i yates row og bænkpres?

Jens

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nu i gang med dekonditioneringen, hvilket jo er meget nemt :smile:  og skal til at strikke mit hjemmelavede fullbody program sammen, med start på fredag. Det skal så lige siges at jeg træner hjemme.

Programmet:

Dødløft: 5x5 (kun 2 gange om ugen)

Yates row: 5x5

Rear lateral raises: 3x8

Squat: 5x5 (kun 2 gange om ugen)

DB curls: 3x8

Bænkpres: 5x5

Dips: 5x5

Siddende DB skulderpres: 5x5

Lateral raises: 3x8

Min plan er at køre programmet igennem 3 gange om ugen, i 8 uger med progression. Målet med det er styrke og masse. Jeg er 17 år og har trænet i ca. 15 måneder

  Men for nu at komme til spørgsmålet: Bliver det for voluminiøst med 5x5 3 gange om ugen i yates row og bænkpres?

Jens

<{POST_SNAPBACK}>

Kør du bare løs... men lyt til din krop. 5x5 kan være en ond satan, når vægtene bliver tunge. :devil:

-kajakroer

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg vil sige det kommer an på hvilken 5x5 variant du kører. Hvis det er den "almindelige" hvor du efter opvarmning kører 5 set med samme vægt, ja så tror jeg det er for meget. Hvis du i stedet kører de 5 set så du bygger op til et topset f.eks. som Bill Starr gør i mange af sine programmer, så er det sikkert fint med 3 gange pr. uge.

Eksempel:

5x5 med 150 kg:

Set 1: 60 kg

Set 2: 82,5 kg

Set 3: 105 kg

Set 4: 127,5 kg

Set 5: 150 kg

God træning.

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også det ser ganske fornuftigt ud, jeg har selv kørt 5x5 i en periode (og skal helt sikkert gøre det igen) det var dog under cutting, jeg tror det var derfor jeg løb ind i et par småskader, men som kajaroer siger - lyt til din krop!!

Jeg vil dog mene at du skal passe lidt på din skulder, tung bænkpres, skulderpres og ikke mindst tunge dips kan være lidt hård for skulderen (det erfarede jeg i hvert fal).

Go træning.

Link to comment
Share on other sites

Min plan er at køre programmet igennem 3 gange om ugen, i 8 uger med progression

på den her baggrund, så er det for meget. Du bliver futtet af på et sådan program. Det kan gå an med total nybegyndere (indtil et par måneder), men så skal frekvensen skrues ned.

Link to comment
Share on other sites

Min plan er at køre programmet igennem 3 gange om ugen, i 8 uger med progression

på den her baggrund, så er det for meget. Du bliver futtet af på et sådan program. Det kan gå an med total nybegyndere (indtil et par måneder), men så skal frekvensen skrues ned.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg syntes da ikk det ser umuligt ud

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da også kørt et lignende 5x5 program før, og det virkede da u-overtruffent!

Det var 5x5 i bænk, rows, mili og chins.

Jeg squattede eller dødløftede ikke på det tidspunkt.

Men dengang var progression noget overvurderet noget, så der blev kørt ligepå og hårdt - og jeg endte da også med at blive en smule overtrænet før jeg fattede at det nok var en idé med en pause.

Men jeg fik et rigtig godt styrke-boost af det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Efter lang tid ikke at have fulgt med på MOL, så er jeg atter vendt tilbage fordi jeg har brug for lidt kritik af mit fullbody program. Kører også 5x5 uden progression. Dvs lige på og hårdt med en vægt jeg lige akkurat kan klare i 5 sæt. Træner 3 gange ugentligt.

Ville det da være bedre at jeg kørte noget progression og sluttede det femte sæt med højste sats?

Håber ikke det er for offtopic, men også kan bruges af andre :)

Link to comment
Share on other sites

til dem der har prøvet det! hvad synes i er det bedste køre 5x5 m samme vægt eller gå opad i 5 sæt for at slutte med en tung 5ér på sidste sæt??

PS øger i så et par kg/procenter om ugen?

<{POST_SNAPBACK}>

Samme vægt i alle sættene, men hvor man øger hver eller hveranden trænings-pas. Når jeg så nåede en vægt jeg ikke kunne klare som 5x5 (lad os sige 5, 5, 4, 3, 3 reps sammenlagt), så blev jeg på denne vægt et par træningspas og prøvede at kæmpe mig op på de 5x5. Hvis det ikke lykkedes efter 3-4 træningspas, gik jeg ned på en mere komfortabel vægt, og startede forfra

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se det store progblem i at køre 5x5 i Fullbody, det var det første program jeg prøvede og det virkede FINT :4thumbup: Tror nu heller ikke min krop bad mig om at ta' en slapper, eller er det bare at jeg ikke kan høre den eller ikke gidder at lytte :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share