ECA stacks


04817
 Share

Recommended Posts

Efter at have set på andre fora at folk flittig benytter ECA stacks, herop til sommerferien, kom jeg til at tænke på noget.

Hvor meget øger en ECA stack egentlig din forbrænding i kacl?

Min tanke er at folk der tæller kacl ikkke vil have gavn af den, da effekten kun komme fra den nedsættede appitit? - Er dette rigtigt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ECA stacks øger ens forbrænding med op til 5%, hvis man spiser dem under kontrollerede doser. Men, efter min mening, er det spild af penge, da man sagtens kan smide spækket vha en ordenlig kostplan, som du jo også selv nævner.. :wink:

Et sundere alternativ til ECA stacks kunne være Grøn te, som ligeledes skulle have indvirkning på forbrændingen + en del andre gode egenskaber. Der er en tråd et eller andet sted, vedrørende grøn te, som du jo kunne prøve at læse. :smile:

Edited by Power Clauer
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ECA stacks øger ens forbrænding med op til 5%, hvis man spiser dem under kontrollerede doser. Men, efter min mening, er det spild af penge, da man sagtens kan smide spækket vha en ordenlig kostplan, som du jo også selv nævner.. :wink:

Et sundere alternativ til ECA stacks kunne være Grøn te, som ligeledes skulle have indvirkning på forbrændingen + en del andre gode egenskaber. Der er en tråd et eller andet sted, vedrørende grøn te, som du jo kunne prøve at læse. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

ECA øger ikke forbrændingen markant men de øger lipolysen, hvilket vil sige at du frigiver mere fedt til blodet hvormed cellerne i kroppen får en større mulighed for at bruge fedt som primær energikilde :smile:

Dermed også sagt at hvis man blot tager ECA og stadigvæk ikke rører en finger så har de kun minimal appetit og det ofte i relation som anorexikum --> hvis du ikke bruger fedtet i blodet så ryger det tilbage i cellerne :wink:

Link to comment
Share on other sites

ECA øger ikke forbrændingen markant men de øger lipolysen, hvilket vil sige at du frigiver mere fedt til blodet hvormed cellerne i kroppen får en større mulighed for at bruge fedt som primær energikilde  :smile:

Dermed også sagt at hvis man blot tager ECA og stadigvæk ikke rører en finger så har de kun minimal appetit og det ofte i relation som anorexikum --> hvis du ikke bruger fedtet i blodet så ryger det tilbage i cellerne  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Vil det sige at når manbruger ECA stacks kan man nedsætte sit kacl forbrug mere, opnå hurtigere fedttab, uden at miste mere muskelmasse?

Edited by 4817
Link to comment
Share on other sites

Snakker vi om rigtige ECA stacks eller ephedrine frie ?

ECA stacks man kan købe i alle butikker i danmark indeholder grøn te, ginger, kaffe, cyenne peber og nogen andre mave forstyrrende stoffer :)

husk at drikke rigeligt med vand efter indtagelse, hvis de sætter sig i halsen så får du en overraskelse når der går hul på pillen.

Link to comment
Share on other sites

ECA øger ikke forbrændingen markant men de øger lipolysen, hvilket vil sige at du frigiver mere fedt til blodet hvormed cellerne i kroppen får en større mulighed for at bruge fedt som primær energikilde  :smile:

Dermed også sagt at hvis man blot tager ECA og stadigvæk ikke rører en finger så har de kun minimal appetit og det ofte i relation som anorexikum --> hvis du ikke bruger fedtet i blodet så ryger det tilbage i cellerne  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Vil det sige at når manbruger ECA stacks kan man nedsætte sit kacl forbrug mere, opnå hurtigere fedttab, uden at miste mere muskelmasse?

<{POST_SNAPBACK}>

Tab af muskelmasse beror på om du er meget i kcal underskud samt om du trænere hårdere end før uden at du kompensere ved at spise mere, hvorved kroppen begynder at omdanne nogle af musklens proteiner (BCAA) til kulhydrater :smile:

ECA er ingen garanti for ikke at miste muskelmasse på diæt - næsten tværtimod hvis du ikke er 100% obs på dine kcal'er, i det du får mere energi til træning hvormed du ofte træner hårdere og længere mens du på samme tid ikke spiser så meget som førl!!

Man nedsætter sit kcal-forbrug fordi det hos nogle har en appetitdæmpende effekt og deraf .. JA - så får du jo et hurtigere vægttab, men det ville du jo også opleve hvis du talte kcal'er :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi diskuterer effekten og virkningen af ECA stack, som ikke er lovlige i Danmark.

Synes det som angel skrev er meget interessesant, og noget som jeg aldrig har set før.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke ulovligt???

Du kan bare ike købe det i håndkøb herhjemme :smile:

Link to comment
Share on other sites

Selv om de ikk er lovlige hvor ka man så skaffe sig (købe dem ) henne? Lyder jo som et supper produkt :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Uden tvivl så er ECA en god hjælp på vejen meeeeeen

- for det første så skal man stadigvæk arbejde for sagen hvad mange misforstår!!

Som skrevet tidligere så får man en øget frigivelse af fedt til blodet og hvis dette fedt ikke bruges (dvs. man skal rent faktisk ud og lave noget) så ryger det tilbage hvor det kom fra!!

- for det andet så er der mange som bliver afhængige af det i forhold til træning og den ekstra energi det giver, og så ender de med at tage det året rundt hvilket absolut ikke er sundt!!

- for det trejde så kan man i mine øjne ligeså godt tælle kcal'er i stedet for at bruge penge på produktet, hvis man alligevel kun formår at bruge ECA halvhjertet og ikke holder diæt halvdelen af tiden (hvilket gælder for de fleste)

Link to comment
Share on other sites

En sjov sidenote er at den amerikanske sundhedsstyrelse FDA har tabt i sagen om at forbyde ECA i USA ved føderal domstol. Bevisbyrden ligger hos FDA, når det handler om at bevise at ECA er farligt, hvilket de ikke har kunnet gøre. Istedet har de krævet at producenterne fremlægger bevis for at det ikke er skadeligt, hvilket man kun gør ved lægemidler. Dvs en helt forkert procedure.

Jeg synes det bliver spændende at følge om fx den danske sundhedsstyrelse flipflopper og nu siger at man ikke kan bevise at ECA stacks er farlige, da det jo er konklusionen fra USA :laugh:

Uanset hvad, så betyder det formodentlig at der igen bliver mulighed for at købe ECA stacks der virker og ikke ephedrafrit skrammel.

Link to comment
Share on other sites

Selv om de ikk er lovlige hvor ka man så skaffe sig (købe dem ) henne? Lyder jo som et supper produkt :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Uden tvivl så er ECA en god hjælp på vejen meeeeeen

- for det første så skal man stadigvæk arbejde for sagen hvad mange misforstår!!

Som skrevet tidligere så får man en øget frigivelse af fedt til blodet og hvis dette fedt ikke bruges (dvs. man skal rent faktisk ud og lave noget) så ryger det tilbage hvor det kom fra!!

- for det andet så er der mange som bliver afhængige af det i forhold til træning og den ekstra energi det giver, og så ender de med at tage det året rundt hvilket absolut ikke er sundt!!

- for det trejde så kan man i mine øjne ligeså godt tælle kcal'er i stedet for at bruge penge på produktet, hvis man alligevel kun formår at bruge ECA halvhjertet og ikke holder diæt halvdelen af tiden (hvilket gælder for de fleste)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er på diæt nu og taber mig som jeg skal, men må indrømme jeg har overvejet ECA stacks da jeg tit føler mig helt udbrændt til træningen.

Og hvis den samtidgi gjorde at jeg kunne tabe mig hurtigere uden at øge nedbrydningen af muskler ville det også komme med i mine overvejelser.

Dog har over tænkt på om udbrændtheden til træningen kommer pga. jeg jeg taber mig, mangel på kylhydrather eller fordi jeg i denne eksamensperiode er begyndt at træne efter 22.

Jeg har den sidste måned tab mig fra 82,7 til 79,5. men et kalorie indtag på omkring 2500 dagligt.

Link to comment
Share on other sites

Inden I bliver for begejstrede bør I også kigge på nogle af de kritiske røster der er fremme overfor disse produkter:

Petition to the Food and Drug Administration (FDA) requesting the ban of production and sale of dietary supplements containing ephedrine alkaloids.

Et andet sted på samme site er følgende opsummeret:

Our analysis of the data shows that ephedrine alkaloid dietary supplements are associated with more reports of death, myocardial infarction, cardiac arrhythmia, hypertension, stroke and seizure than all other dietary supplements combined. SNAEMS reports that in the interval between January 1993 and February 2001 there were:

· 3308 adverse events for all dietary supplements, of which 1398 (42%) are associated with ephedrine alkaloid dietary supplements (EADS)

· 137 reports of death, 81 (59%) associated with EADS

· 38 reports of myocardial infarction/heart attack, 32 (84%) associated with EADS

· 98 reports of cardiac arrhythmias, 62 (63%) associated with EADS

· 144 reports of hypertension, 91 (63%) associated with EADS

· 85 reports of stroke, 69 (81%) associated with EADS

· 121 reports of seizure, 70 (58%) associated with EADS

Link to comment
Share on other sites

Hvis ulykkerne er sket fordi folk har mangedoblet anbefalet dagsdosis så kan man vel ikke kalde det farligt anderledes end at man må kalde køkkensalt farligt fordi en mangedobling af dagsdosis kan medføre døden.

Hvis ulykkerne er sket på baggrund af anbefalet dagsdosis så er det straks værre.

Link to comment
Share on other sites

Der vil altid være stoffer som folk ikke kan tåle og dumme mennesker der overdriver indtaget. - og så er der dem der bliver totalt afhænige af stofferne og tager dem selvom de er ved at dø af det.

f.eks. så jeg et afsnit af ricky lake (tror nok net var det) med en student pige der studede hele natten fordi hun arbejdede om dagen. så hun tog ephedrine for at holde sig vågen. hun indså at det også havde en slankende virkning så hun kunne ikke se de dårlige ting ved at indtage det.

hun var MEGET tynd og så rigtig syg ud. - og det var fordi hun var blevet afhængig af dem.

Det er jo helt klart ephedrine i ECA stacks der funker bedst.

Edited by Genbox
Link to comment
Share on other sites

Selv i 'farmakologisk dosis' sparker efedrin en lipolyse igang, som Angel skriver - og i modsætning til den naturlige lipolyse som sættes igang ved kalorieunderskud, så er der med efedrinmedieret lipolyse ingen garanti for, at lipiderne i blodet bliver brugt til energi (måske nok hvis man holder et strikt kcal-underskud samtidig med indtagelsen, hvilket kun hard-core atleter kan finde ud af).

Hvis de ikke bliver brugt, finder lipiderne så hjem til den uskadelige dellepude på hoften, hvor de kom fra?

Eller er der en lille mængde som havner i kranspulsårerne og hjernens arterier... ?

Skal man drage nogen konklusioner om hvorvidt efedrin skal være frit tilgængeligt eller ej, så kræver det kontrollerede farmakologiske undersøgelser som afkræfter ovenstående, synes jeg.

Eufomaniproblematikken kommer oveni :unsure:

Problemet er, at stoffet bevæger sig i grænselandet mellem lægemiddel og kosttilskud, og hvem fa'en gider bruge penge på årelange trials hvis der ikke er lovkrav om det? Så er det nemmere at tude lidt i det amerikanske retssystem og vride de sidste grunker ud af skidtet inden det bliver et lægemiddel, eller man på anden måde finder ud af at det møger almindelige menneskers karsystem til :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Selv i 'farmakologisk dosis' sparker efedrin en lipolyse igang, som Angel skriver - og i modsætning til den naturlige lipolyse som sættes igang ved kalorieunderskud, så er der med efedrinmedieret lipolyse ingen garanti for, at lipiderne i blodet bliver brugt til energi (måske nok hvis man holder et strikt kcal-underskud samtidig med indtagelsen, hvilket kun hard-core atleter kan finde ud af).

Men hvis man ha rstyr på sit kacl-underskud vil ECA stacks kunne øge forbrændingen af fedt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillader mig lige at citere mig selv fra tidligere udtagelser på fitforum!

Snakker vi ECA - Så øger koffein alene (især i de mængder) hjertearbejdet voldsomt, gennem forhøjet blodtryk og hævet puls. Det er en kendt sag at har man en hæmmet blodforsyning til hjertet, feks pga en forkalkning i kranspulsårerne, så kan koffeinen være udløsende for angina og evt. myocardieiskæmi. Da Effedrin trækker blodårene sammen har det præcist samme effekt som havde man en hæmmet blodforsyning til hjertet, og man må derfor gå ud fra rissikoen er den samme! - Problemet er at effedrin er så hurtigt ude af blodet igen, at det er uhyre svært at vide hvor mange ofre denne kombo rent faktisk har på samvittigheden!
Det fakt jeg etc nævner med koffeinen, er fakt; alm kaffe har mange ofre på samvittigheden HOS og IMO UDELUKKET HOS personer med en hæmmet blodforsyning til hjertet. Præcist det samme som et raskt menneske vil have under brug af effedrin...

Dertil skal man ikke afvise de "fysio psykologiske" påvirkninger, hvilke alle der har prøvet ECA eller bare effedrin med sikkerhed kender til; stoffet påvirker flere receptore mm. i hjernen der kan give mange kendte problemer især på langt sigt!
Her synes jeg bla angel kommer med en interessant udtagelse:
- for det andet så er der mange som bliver afhængige af det i forhold til træning og den ekstra energi det giver, og så ender de med at tage det året rundt hvilket absolut ikke er sundt!!

For ikke at tale om det tab af energi, overskud mm de får når de ryger off!

Dertil mener jeg at asperin i sammenhængen er langt overvuderet, og bare gør coctailen ENDNU farligere! - Vil man absolut benytte effedrin(og det vil man selvfølgelig ikke.), så bør man holde sig til en EC stack, og man bør ikke bruge den jævntligt, og kun som energibooster inden fysisk aktivitet; det er dog ikke noget jeg vil anbefale,- de fleste vil i disse tilfælde være langt bedre stillet med en stærk kop kaffe eller 2 

Vil man sætte sig ind i emnet vil jeg iøvrigt anbefale man går direkte til kilden, og læser Astrups forskning, frem for alt det skridt der findes på nettet om selvsamme!

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst flere abstracts af astrup hvor slutkonkulionen er at produkterne er effektive og at bivirkningerne er transiente (helt i tråd med hovedparten af forsøg med ECA stacks). Kan ikke forstå den voldsomme dæmonisering af produkterne. De skal absolut bruges sparsomt og med respekt. Men så er den imho heller ikke længere.

jeg vil ved senere lejlighed grave studierne af astrup frem og smide et par quotes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst flere abstracts af astrup hvor slutkonkulionen er at produkterne er effektive og at bivirkningerne er transiente (helt i tråd med hovedparten af forsøg med ECA stacks).
Her kan bla. indskydes at letigen er en EC stack, ikke ECA stack!
Kan ikke forstå den voldsomme dæmonisering af produkterne.

Måske du skal læse MZs indlæg tidligere så! - Imo er ECA stackens potientielle skadevirkning i almindelighed STÆRKT undervurderet! - Dermed ikke sagt jeg synes du rammer helt ved siden af!

ihvertfald var der fornuft nok i følgende kommentar "De skal absolut bruges sparsomt og med respekt." :)

jeg vil ved senere lejlighed grave studierne af astrup frem og smide et par quotes.

Jeg vil muligvis gøre det samme så snart jeg får ordentlig tid!

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Mht MZ's info. Så kommer det med al respekt fra en gruppe der er modstander af produkterne og derfor kan være biased.

Int J Obes Relat Metab Disord. 1993 Feb;17 Suppl 1:S69-72.  Related Articles, Links

    Safety and efficacy of long-term treatment with ephedrine, caffeine and an ephedrine/caffeine mixture.

    Toubro S, Astrup AV, Breum L, Quaade F.

    Research Department of Human Nutrition, Royal Veterinary and Agricultural University, Fredriksberg, Copenhagen, Denmark.

    In a randomized, placebo-controlled, double blind study, 180 obese patients were treated by diet (4.2 MJ/day) and either an ephedrine/caffeine combination (20mg/200mg), ephedrine (20mg), caffeine (200mg) or placebo 3 times a day for 24 weeks. 141 patients completed this part of the study. All medication was stopped between week 24-26 in order to catch any withdrawal symptoms. From week 26 to 50, 99 patients completed treatment with the ephedrine/caffeine compound in an open trial design, resulting in a statistically significant (p = 0.02) weight loss of 1.1kg. In another randomized, double-blind, placebo-controlled 8 week study on obese subjects we found the mentioned compound showed lean body mass conserving properties. We conclude that the ephedrine/caffeine combination is effective in improving and maintaining weight loss, further it has lean body mass saving properties. The side effects are minor and transient and no withdrawal symptoms have been found.

    Publication Types:

        * Clinical Trial

        * Randomized Controlled Trial

Int J Obes Relat Metab Disord. 1992 Apr;16(4):269-77.  Related Articles, Links

    The effect and safety of an ephedrine/caffeine compound compared to ephedrine, caffeine and placebo in obese subjects on an energy restricted diet. A double blind trial.

    Astrup A, Breum L, Toubro S, Hein P, Quaade F.

    Research Department of Human Nutrition, Royal Veterinary and Agricultural University, Frederiksberg, Copenhagen, Denmark.

    The sympathomimetic agent ephedrine has potent thermogenic and anti-obesity properties in rodents. The effect is markedly enhanced by caffeine, while caffeine given alone has no effect. This study was undertaken to find out if a similar weight reducing synergism between ephedrine and caffeine is present in obese patients. In a randomized, placebo-controlled, double blind study, 180 obese patients were treated by diet (4.2 MJ/day) and either an ephedrine/caffeine combination (20mg/200mg), ephedrine (20 mg), caffeine (200 mg) or placebo three times a day for 24 weeks. Withdrawals were distributed equally in the four groups, and 141 patients completed the trial. Mean weight losses was significantly greater with the combination than with placebo from week 8 to week 24 (ephedrine/caffeine, 16.6 +/- 6.8 kg vs. placebo, 13.2 +/- 6.6 kg (mean +/- s.d.), P = 0.0015). Weight loss in both the ephedrine and the caffeine groups was similar to that of the placebo group. Side effects (tremor, insomnia and dizziness) were transient and after eight weeks of treatment they had reached placebo levels. Systolic and diastolic blood pressure fell similarly in all four groups. We conclude, that in analogy with animal studies, the ephedrine/caffeine combination is effective, while caffeine and ephedrine separately are ineffective for the treatment of human obesity.

    Publication Types:

        * Clinical Trial

        * Randomized Controlled Trial

    PMID: 1318281 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Int J Obes Relat Metab Disord. 1993 Dec;17 Suppl 3:S73-7; discussion S82.  Related Articles, Links

    The acute and chronic effects of ephedrine/caffeine mixtures on energy expenditure and glucose metabolism in humans.

    Toubro S, Astrup A, Breum L, Quaade F.

    Research Department of Human Nutrition, Royal Veterinary and Agricultural University, Fredriksberg, Copenhagen, Denmark.

    This paper describes a 24-week open follow-up trial with reduced obese patients all receiving an ephedrine/caffeine combination (20 mg/200 mg) three times a day. The study was a continuation of a previous 24-week double-blind placebo-controlled study where the ephedrine/caffeine mixture had shown superior weight-reducing properties when compared with either ephedrine alone (20 mg) or caffeine alone (200 mg) three times a day. The medication was stopped between weeks 24-26 in order to evaluate withdrawal symptoms. The follow-up period was from weeks 26 to 50. Of 127 patients included, 99 completed the follow-up treatment, which resulted in an additional weight loss of 1.1 kg (P = 0.02). Adverse drug reactions were all minor and temporary. We conclude that the ephedrine/caffeine combination is safe and effective in long-term treatment in improving and maintaining weight loss. The side-effects are minor and transient and no clinically relevant withdrawal symptoms have been observed.

    Publication Types:

        * Clinical Trial

        * Randomized Controlled Trial

    PMID: 8124407 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Int J Obes Relat Metab Disord. 1993 Feb;17 Suppl 1:S73-8.  Related Articles, Links

    Ephedrine, caffeine and aspirin: safety and efficacy for treatment of human obesity.

    Daly PA, Krieger DR, Dulloo AG, Young JB, Landsberg L.

    Dept of Medicine, Harvard Medical School, Boston.

    The safety and efficacy of a mixture of ephedrine (75-150mg), caffeine (150mg) and aspirin (330mg), in divided premeal doses, were investigated in 24 obese humans (mean BMI 37.0) in a randomized double blind placebo-controlled trial. Energy intake was not restricted. Overall weight loss over 8 weeks was 2.2kg for ECA vs. 0.7 kg for placebo (p < 0.05). 8 of 13 placebo subjects returned 5 months later and received ECA in an unblinded crossover. After 8 weeks, mean weight loss with ECA was 3.2 kg vs 1.3 kg for placebo (p = 0.036). 6 subjects continued on ECA for 7 to 26 months. After 5 months on ECA, average weight loss in 5 of these was 5.2 kg compared to 0.03 kg gained during 5 months between studies with no intervention (p = 0.03). The sixth subject lost 66 kg over 13 months by self-imposed caloric restriction. In all studies, no significant changes in heart rate, blood pressure, blood glucose, insulin, and cholesterol levels, and no differences in the frequency of side effects were found. ECA in these doses is thus well tolerated in otherwise healthy obese subjects, and supports modest, sustained weight loss even without prescribed caloric restriction, and may be more effective in conjunction with restriction of energy intake.

    Publication Types:

        * Clinical Trial

        * Randomized Controlled Trial

    PMID: 8384187 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Link to comment
Share on other sites

Vi er jo alle glade når nogen smækker lidt Pubmed op :wink:

Men - alle disse undersøgelser er foretaget på motiverede folk i kcal-underskud (selv placebokontrollerne har tabt sig, selvom der var fri kost i studierne), og siger intet om udvikling af arteriosclerose ved langtidsbrug under kcal-neutrale eller overskudsforhold, hvor der teoretisk og kasuistisk kan være en reel risiko for arterielle tromboser og embolier.

Sagt på dansk: Vi kan ikke afgøre om folk kradser af med blodpropper eller ej efter længere tids EC-brug udfra ovenstående :smile:

PS: Jeg synes iøvrigt der er en tendens til subjektivitet fra 'tilhængernes' (brugernes?) side, og ord som 'dæmonisering' hører IMHO ikke hjemme i en objektiv debat :smile:

Hvorfor skulle en samling kasuistikker indgivet af en række helt tilfældige hospitalslæger (dem MZ citerer) være biasfyldt?

Der er ingen skeptikere overfor EC som har økonomisk interesse i at være skeptiske - undertegnede tænker fx blot på hvad der foregår i almindelige menneskers kardiovaskulære system.

Min personlige mening: Hvis jeg skal udskrive et præparat som fx det nu hedengangne Letigen, så skal jeg fa'me være sikker på jeg ikke møger folks kranspulsårer til bare fordi de gerne vil smide en kosmetisk generende dellepude, hvilket de iøvrigt kunne gøre meget sundere ved at ændre lidt i kosten. Folk herinde må for min skyld gerne købe det på skumle hjemmesider og bruge det (i kcal-underskud). Herregud, jeg drikker jo også øl efter rugby :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share