Træning som i tegnefilm


Axethrower Skovdød
 Share

Recommended Posts

*skal ikke tages for alvorligt :dry: *

Kom lige til at tænke på en tegnefilm jeg så på Cartoon Network, for et stykke tid siden, kaldet Samurai Jack. For at lære at springe rigtigt højt bandt han en kampesten på ryggen og 4 mindre sten på hænder og fødder. Til at starte med kunne han knapt nok gå, men fik langsomt trænet sig op til at kunne gå, løbe og hoppe. Da han så tog stenene af kunne han springe meget højere.

Mit spørgsmål er om dette ville virke, hvis man tog sin bedste rygsæk, fyldte 50 kg i den, bandt 20 kgs håndvægte fast til hænder og fødder og så prøvede det samme? Hvis man kan presse kroppen til at kompensere for den ekstra vægt, vil man så springe højere og være hurtigere når vægten smides igen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk det er et godt spørgsmål. Jeg er dog ret sikker på at det ikke er vejen at gå: Altså at tage den bevægelse man vil lave og så bare hælde vægt på den. Der er sikkert noget biomekanik der bliver helt forkert, men mon ikke ptpoul, eller andre fagfolk kan give et fyldestgørende svar på det?

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Spørg på denne side om kampsport . Tror de har et godt bud på dit spørgsmål. Jeg prøvede en gratis prøvetime Muay Thai (kickboxking - bare mere hardcore) og jeg har aldrig set nogle springe så højt som træneren. Han kom med knæet op til modstanderens hoved... og nej, modstanderen var ikke dværg.

Men jeg ved ihvertfald én ting om denne snak om at springe højere. Det handler om balance og kontrol. Tag to æggepakker og stå på dem så lang tid du kan uden at knuse ægene. Det skulle - sjovt nok - forbedre din evne til at springe højere. Det skal så også lige siges, at ham der har denne form for øvelse, ham og hans elever kan også en anden øvelse: Dødsløft med deres penis... nej, det er ikke løgn. En af dem kunne løfte 150 kg. Han trak også en varevogn med kalorius..

Men kom vist uden for emnet der. Prøv at spørg dem på linket. Din teori lyder, efter min mening, ikke så tosset. Kroppen vil langsomt blive vandt til den store belastning du har på kroppen, også din psyke og sind. Når du så fjerner den vil du logisk nok have meget lettere ved at hoppe, løbe, ja, i det hele taget bevæge dig.

Men selvfølgelig.. tro ikke på alt du ser på cartoonnetwork. ;)

-Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk det er et godt spørgsmål. Jeg er dog ret sikker på at det ikke er vejen at gå: Altså at tage den bevægelse man vil lave og så bare hælde vægt på den.

Årh hvorfor ikke, havde ellers lige udset det til at være afløseren til Nordic Walking. :laugh:

Dødsløft med deres penis... nej, det er ikke løgn. En af dem kunne løfte 150 kg. Han trak også en varevogn med kalorius..

Det kan jeg da også! :tonguew: av av

Kom lige til at tænke på noget tilsvarende. Hvis man stiller sig i en dørkarm og presser begge sine håndrygge, så hårdt man kan ind i karmene i 2 min. Når man så træder ud af dørkarmen og slapper af vil det nærmest føles som om ens arme svæver. Her fritages musklerne også pludselig for en belastning.

Rommel

Du har nok ret i, at bevægelserne ikke kan overføres direkte, da kroppen nok anvender andre bevægemønstre, når den er under belastning, end når den ikke er. Men der må vel være et tidsrum efter man smider belastningen igen, hvor man føler, man flyver rundt. Ligesom ens arme i eksemplet. :superman:

Edited by Axethrower Skovdød
Link to comment
Share on other sites

Sjov spørgsmål

Skal man prøve at give et kvalificeret spørgsmål: den ekstra vægt vil gøre kroppen stærkere via en isometrisk træning, specielt i lår og ryg. Jo længere man går rundt med denne vægt jo mere skal kroppen adoptere og jo stærkere vil man blive - i princippet.

Der er dog visse problemer: Med den store overvægt vil man hurtigt komme i overtræning og kroppen slides uforholdsvis meget. Og man vil i hvert fald ikke komme til at hoppe højere. Det skal der ekstrem eksplosiv træning til. Skal dette forsøg virke, er man nødt til at justere vægten og kun bære den i perioder. Fx hver anden dag af et par times tid (TJ's styrkefundament program vil dog være mere effektiv :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share