2 spørgsmål


bfc
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg spiser en del tun på dåse (med olie) og drikker ligeledes en del mælk. Min mor bliver ved med at fortælle mig, at det er skide usundt med dåsetun og for meget mælk. Hun påstår, at der er en masse tungmetaller i dåsetun, og man derfor ikke bør spise ret meget mere end en 2-3 dåser ugentligt, som maksimum. Er det korrekt?

Jeg kan sagtens drikke en 1-2 liter mælk dagligt, er det usundt? Og i så fald hvorfor?

Ved ikke om det har været oppe at vende før, i så fald undskylder jeg. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Begge dele har vist været oppe og vende et par gange :smile:

Jow, der er en del tungmetaller i tun, men mængden afhænger af mærket af tunen, så hudt jeg visker...

I et af de tidligere emner er der blevet linket til en beregner, hvor jeg (med en vægt på 80kg) vist måtte spise 4½ dåse tun om ugen.

Tror dog kun det er småskadeligt på lang sigt, og der er da flere som spiser en del flere dåser tun om ugen, uden at lide af det. F.eks. kan jeg huske at foodman (ved ikke om det kun var i en periode?) kværnede nogle dåser tun i døgnet.

Mht mælk er det vist relativt hvor meget det skader. Mener man skal op på 2-3+ liter om dagen, for at få for meget kalk. Får dog selv tit hældt en 3-4L ned om dagen, når jeg bulker, og synes ikke jeg har taget skade af det... Dog er der nogen der mener at mælk giver en øget mængde bumser (hvilket jeg mener de godt kan have ret i), men man må jo tage det sure med det søde :wink:

Hvis du ønsker links til sider og sådan, står det i de tidligere tråde :smile: Lavede bare lige et hurtigt svar ud fra hukommelsen

Edited by A_R
Link to comment
Share on other sites

Begge dele har vist været oppe og vende et par gange  :smile:

Jow, der er en del tungmetaller i tun, men mængden afhænger af mærket af tunen, så hudt jeg visker...

I et af de tidligere emner er der blevet linket til en beregner, hvor jeg (med en vægt på 80kg) vist måtte spise 4½ dåse tun om ugen.

Tror dog kun det er småskadeligt på lang sigt, og der er da flere som spiser en del flere dåser tun om ugen, uden at lide af det. F.eks. kan jeg huske at foodman (ved ikke om det kun var i en periode?) kværnede nogle dåser tun i døgnet.

Mht mælk er det vist relativt hvor meget det skader. Mener man skal op på 2-3+ liter om dagen, for at få for meget kalk. Får dog selv tit hældt en 3-4L ned om dagen, når jeg bulker, og synes ikke jeg har taget skade af det... Dog er der nogen der mener at mælk giver en øget mængde bumser (hvilket jeg mener de godt kan have ret i), men man må jo tage det sure med det søde  :wink:

Hvis du ønsker links til sider og sådan, står det i de tidligere tråde  :smile:  Lavede bare lige et hurtigt svar ud fra hukommelsen

<{POST_SNAPBACK}>

Tun er højt oppe i fødekæden, og derfor ophober der sig en del tungmetaller i dem. Er der tungmetaller i plankton, kommer der tungmetaller i sild (der er en plankton-ædende fisk), som spises af makreller, som spises af tun, som bl.a spises af styrke-trænende mennesker.

Det er korrekt at arten af tun gør en forskel. Vælg helst arten bonito. Det er små tun, og de er derfor længere nede i fødekæden end deres større "fætre", som f.eks kan hedde yellow finn (gulfinnet) tun. Ved at vælge bonito, undgår du også at støtte et fiskeri, som dræber delfiner som bifangst. Bonitoerne går nemlig ikke imellem delfin-stimerne.

Når det er sagt, så tror jeg ikke, 4-5 dåser tun om ugen udgør nogen risiko. I så fald var tun sikkert blevet forbudt at sælge.

Mht. mælken, så tror jeg ikke, det gør nogen skade, medmindre din mave selv siger fra (med tyndskid). Det sker hos nogle mennesker, men det er vist hos de færreste.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmm :dry: Altså jeg mener at man ka/må spise så mange dåser tun man vil :4mewantfood: Det tun som bliver brugt i i dåserne er de små, og det begrænset hvor meget tung metal de ka optage :raisebrow: Modsat hvis du spiser staeks som er fra de store tun som har flere tung metaller i sig, tror jeg du ska holde igen med at fråde dem :4mewantfood: :wink:

Det er bare sådan jeg har hørt det :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for de fine svar. :smile:

Ang. tunen, har jeg nu fået at vide, at det er selve dåsen (som tunen er i), der udskiller noget tungmetal og iøvrigt en del nikkel - det smitter simpelthen af på tunen, har jeg fået af vide.

Nogen der kan be- eller afkræfte den påstand?

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for de fine svar.  :smile:

Ang. tunen, har jeg nu fået at vide, at det er selve dåsen (som tunen er i), der udskiller noget tungmetal og iøvrigt en del nikkel - det smitter simpelthen af på tunen, har jeg fået af vide.

Nogen der kan be- eller afkræfte den påstand?

<{POST_SNAPBACK}>

Der er visse regler for langtidskonserves. Når dåsen er uåbnet, skulle den konserverede mad ifølge visse retningslinjer for konserves blive bevaret i årevis - hvor længe, plejer at fremgå på dåsen. Men når dåsen er blevet åbnet, så bliver indholdet af dåsen og dåsen indvendig iltet. Og dette - sammen med bakteriefloraen - kan virke fordærvende på maden, nogle gange - over længere tid - efter sigende gør den direkte giftig.

Jeg kan dog ikke pt. fremlægge nogen direkte videnksabelig begrundelse, som sådan.

-Nicky Cruz

-Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for de fine svar.  :smile:

Ang. tunen, har jeg nu fået at vide, at det er selve dåsen (som tunen er i), der udskiller noget tungmetal og iøvrigt en del nikkel - det smitter simpelthen af på tunen, har jeg fået af vide.

Nogen der kan be- eller afkræfte den påstand?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er korrekt, som Nicky Cruz også siger, at når dåsen bliver åbnet bliver metallet iltet, hvilket sætter spor af metaller i selve tunen. Det eneste du skal gøre er bare at opbevare resten af det tun som du ikke bruger med det samme i en plastikbøtte i køleskabet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share