Armbøjninger


Memnoch_dk
 Share

Recommended Posts

I fredags sad vi en flok venner og diskuterede arbøjninger. Hvor /hvilken muskel trænes primært?

Hvilken træningsintensitet er bedst? en sagde 3x15, en anden sagde "alle dem man kan tage!!!" osv....

Bare sådan at jeg kan lukke munden på de andre :4smartass: - har I nogle fornuftige indput?

Link to comment
Share on other sites

Hrmm.. når jeg træner mange armbøjninger plejer jeg at køre en del submaximale sæt... feks 6-8 sæt af 25 r, afsluttet af et enkelt højrep sæt. Hvis jeg bare starter med "så mange jeg kan" bliver jeg helt brændt aw og får ikke særlig megen trænmingsvolumen.

Enten det eller en gang Tabata helvede!!!

Link to comment
Share on other sites

ed armbøjninger trænes der primært bryst, triceps og skulder, ligesom bænkpres

Ja, og så kommer det selvfølgeligt an på hvor bredt man holder hvor meget de forskellige muskler bliver trænet.

Bredt giver primært bryst og smalt giver primært triceps :smile:

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hvilken træningsintensitet er bedst?

<{POST_SNAPBACK}>

Det kommer helt an på målet.

Hvis målet primært er at udvikle udholdende muskler, er det klogt at lave mange gentagelser - 6x30 f.eks.

Hvis målet primært er at udvikle muskelmasse, er det klogt at tage færre armbøjninger med større belastning. 5x5 med vægt på f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Hrmm.. når jeg træner mange armbøjninger plejer jeg at køre en del submaximale sæt... feks 6-8 sæt af 25 r

6-8 sæt af 25 r ? Mener du ikke 6-8 sæt af 25 minutter? :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor skulle han mene det?!?! Jeg tror han mener 6 til 8 sæt af 25 gentagelser! Den lille bindestreg i mellem to bogstaver eller tal betyder ofte til som f.eks. A-Z...

Link to comment
Share on other sites

Lige et opfølgende spørgsmål... hvad "løfter" man med armhævninger? hvor stor %-del af ens kropsvægt bliver løftet? :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Tjaa, underarmene er vel det eneste man ikke løfter, så det må være tæt på 100%. Grunden til det næppe er et 1:1 forhold imellem hvad man løfter i armhævninger og træk til bryst er nok at man har mulighed for at bruge flere muskler (og cheate lidt) når man laver armhævninger. Måske er kroppen også bedre stillet, når den skal flyttes i forhold til at flytte en vægtstak via et kabel.

Link to comment
Share on other sites

Hrmm.. når jeg træner mange armbøjninger plejer jeg at køre en del submaximale sæt... feks 6-8 sæt af 25 r

6-8 sæt af 25 r ? Mener du ikke 6-8 sæt af 25 minutter? :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor skulle han mene det?!?! Jeg tror han mener 6 til 8 sæt af 25 gentagelser! Den lille bindestreg i mellem to bogstaver eller tal betyder ofte til som f.eks. A-Z...

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror også han mener 6-8 sæt af 25 minutter - ellers lyder det ikke af så meget :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du tage armstrækkere i 25 minutter i træk, bare én gang??? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis I satte jer lidt ind i, hvad de forskellige smileys betyder, ville I vide, at der var tale om en JOKE !!! Jeg kan kun beklage, at der er folk uden humoristisk sans.

Link to comment
Share on other sites

Hrmm.. når jeg træner mange armbøjninger plejer jeg at køre en del submaximale sæt... feks 6-8 sæt af 25 r

6-8 sæt af 25 r ? Mener du ikke 6-8 sæt af 25 minutter? :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor skulle han mene det?!?! Jeg tror han mener 6 til 8 sæt af 25 gentagelser! Den lille bindestreg i mellem to bogstaver eller tal betyder ofte til som f.eks. A-Z...

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror også han mener 6-8 sæt af 25 minutter - ellers lyder det ikke af så meget :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du tage armstrækkere i 25 minutter i træk, bare én gang??? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis I satte jer lidt ind i, hvad de forskellige smileys betyder, ville I vide, at der var tale om en JOKE !!! Jeg kan kun beklage, at der er folk uden humoristisk sans.

<{POST_SNAPBACK}>

Tag det roligt. Jeg overvejede selvfølgelig om det skulle være en joke, blev enig med mig selv om at DIT indlæg var en joke pga. :laugh: <--smiley'en.

jdc's indlæg var jeg så en del mere i tvivl om, da :bigsmile: <-- den der smiley ikke umiddelbart indikerer at det er en joke IMO. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lige et opfølgende spørgsmål... hvad "løfter" man med armhævninger? hvor stor %-del af ens kropsvægt bliver løftet? :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Tjaa, underarmene er vel det eneste man ikke løfter, så det må være tæt på 100%. Grunden til det næppe er et 1:1 forhold imellem hvad man løfter i armhævninger og træk til bryst er nok at man har mulighed for at bruge flere muskler (og cheate lidt) når man laver armhævninger. Måske er kroppen også bedre stillet, når den skal flyttes i forhold til at flytte en vægtstak via et kabel.

<{POST_SNAPBACK}>

det kommer jo an på hvor højt dine ben er placeret. hvis du bare ligger på et gulv tror jeg max det er 70% af din vægt... men hvis du har dine ben på en bænk så er det hårdere. - men du bruger måske også lidt mere rygmusklerne. armbøjninger i håndstand eller eventuel op ad en væg er klart at foretrække hvis man kan tage fx 50arm bøjninger da men så for trænet lidt andre muskler og det er meget hårdere!

Link to comment
Share on other sites

Lige et opfølgende spørgsmål... hvad "løfter" man med armhævninger? hvor stor %-del af ens kropsvægt bliver løftet? :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Tjaa, underarmene er vel det eneste man ikke løfter, så det må være tæt på 100%. Grunden til det næppe er et 1:1 forhold imellem hvad man løfter i armhævninger og træk til bryst er nok at man har mulighed for at bruge flere muskler (og cheate lidt) når man laver armhævninger. Måske er kroppen også bedre stillet, når den skal flyttes i forhold til at flytte en vægtstak via et kabel.

<{POST_SNAPBACK}>

det kommer jo an på hvor højt dine ben er placeret. hvis du bare ligger på et gulv tror jeg max det er 70% af din vægt... men hvis du har dine ben på en bænk så er det hårdere. - men du bruger måske også lidt mere rygmusklerne. armbøjninger i håndstand eller eventuel op ad en væg er klart at foretrække hvis man kan tage fx 50arm bøjninger da men så for trænet lidt andre muskler og det er meget hårdere!

<{POST_SNAPBACK}>

Læg mærke til at armbøjninger og armHÆVNINGER ikke er det samme. :wink:

Edited by pugilist
Link to comment
Share on other sites

Lige et opfølgende spørgsmål... hvad "løfter" man med armhævninger? hvor stor %-del af ens kropsvægt bliver løftet? :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Tjaa, underarmene er vel det eneste man ikke løfter, så det må være tæt på 100%.

<{POST_SNAPBACK}>

Næppe..

Hvis du tager armstræk i håndstand er vi måske ved at være der. Almindelige armstræk ligger måske et sted mellem 50-70% alt afhængig hvor bred fodstanden er, hvor højt eller lavt du holder hoften samt hvor stiv din krop er når du laver armstræk, idet selv små bevægelser kan øge/sænke modstanden. (Kig f.eks. på folk der tager rigtig mange armstræk, når de er ved at nå deres max, så kører kroppen rundt i alle retninger for at hjælpe til.)

Link to comment
Share on other sites

Lige et opfølgende spørgsmål... hvad "løfter" man med armhævninger? hvor stor %-del af ens kropsvægt bliver løftet? :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Tjaa, underarmene er vel det eneste man ikke løfter, så det må være tæt på 100%.

<{POST_SNAPBACK}>

Næppe..

Hvis du tager armstræk i håndstand er vi måske ved at være der. Almindelige armstræk ligger måske et sted mellem 50-70% alt afhængig hvor bred fodstanden er, hvor højt eller lavt du holder hoften samt hvor stiv din krop er når du laver armstræk, idet selv små bevægelser kan øge/sænke modstanden. (Kig f.eks. på folk der tager rigtig mange armstræk, når de er ved at nå deres max, så kører kroppen rundt i alle retninger for at hjælpe til.)

<{POST_SNAPBACK}>

helt korrekt - når vi snakker armstrækkere, men nu blev der spurgt til armhævninger (aka kropshævninger/chinups) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lige et opfølgende spørgsmål... hvad "løfter" man med armhævninger? hvor stor %-del af ens kropsvægt bliver løftet? :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Tjaa, underarmene er vel det eneste man ikke løfter, så det må være tæt på 100%.

<{POST_SNAPBACK}>

Næppe..

Hvis du tager armstræk i håndstand er vi måske ved at være der. Almindelige armstræk ligger måske et sted mellem 50-70% alt afhængig hvor bred fodstanden er, hvor højt eller lavt du holder hoften samt hvor stiv din krop er når du laver armstræk, idet selv små bevægelser kan øge/sænke modstanden. (Kig f.eks. på folk der tager rigtig mange armstræk, når de er ved at nå deres max, så kører kroppen rundt i alle retninger for at hjælpe til.)

<{POST_SNAPBACK}>

og om man går helt ned og røre med brystet og vel og mærke helt op, hvilket mange forsømmer.. :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

chin-ups, pullups, armhævninger, kropshævninger: de refererer vel alle til ca. samme øvelse, eller?

En sproglig problemstilling er vel opstået fordi det der egentlig er "armstrækkere" (primært belastning af triceps og/eller pecs) i folkmunde er blevet til "armbøjninger", hvilket er misvisende fordi det ikke er i bøjningen af armen (biceps) at den primære belastning opstår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share