Olie? Ka alt bruges?


life*raider
 Share

Recommended Posts

Husk det skal være sterilt ellers får du infektioner i din biceps, når du sprøjter det ind  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Du mener derved at resten af kroppen og alle de andre muskler ikke kan få infektioner? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor sprøjte det ind andre steder :blink: Biceps er kongemusklen, der viser man er en rigtig mand :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke olie som sådan du skal bruge, men fedtsyrer. Der er tre slags, som regnes som essentielle: Omega 3, omega 6 og omega 9. Udo's reklamerer sig på at have den korrekte balance af alle tre, 2:1:1.

I den vestlige verden indtager vi generelt store mængder omega 6, en del 9 og meget lidt 3. Så det er altså tvivlsomt, om det er en fordel at tage Udo's medmindre du slet ikke indtager andet fedt! Videnskaben (den del af den, der ikke har et produkt at sælge, modsagt Udo Erasmus) er heller ikke entydigt enig i, at det er nødvendigt at indtage omega 6 og 9 som kosttilskud. Omega 3 er en anden sag, da det som sagt er den, de fleste mennesker får mindst af. Den anbefaler de fleste at man får i kosttilskud, for at være sikker.

Omega 3 finder du i fede fisk, fiskeoliekapsler eller hørfrøolie. Sørg for at hørfrøolien er økologisk, koldpresset og i en mørk flaske, da den er meget ustabil.

Omega 6 findes i de fleste nødder og fede plantefødekilder.

Omega 9 finder du f.eks. olivenolie og sesamolie.

Link to comment
Share on other sites

:blahblah::blahblah::blahblah: Hold kæft, hvor er du klog PtPoul.. du har vist sprøjtet noget fra natpotten ind i blodet :laugh:

Som tilskud: Essential oil el. Udo's og Fiskeolie - forget the rest!

That goes in oral, and comes out anal :tongue:

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej.

Gregg skriver: Det er ikke olie som sådan du skal bruge, men fedtsyrer. Der er tre slags, som regnes som essentielle: Omega 3, omega 6 og omega 9. Udo's reklamerer sig på at have den korrekte balance af alle tre, 2:1:1".

Så vidt som min "senile" hjerne husker, er omega 9 altså ikke livsnødvendig.

Ligeledes skal man passe på med at snakke om korrekt/perfekt balance i en olie. Hvis Udos Choice indeholder 2 dele n-3, 1 del n-6 og 1 del n-9 - som Greeg skriver - er den langt fra perfekt. Man bør nemlig indtage færre n-3 end n-6. Så når nogle taler op en optimal fedtsyrersammensætning i en olie, skal man altid tage det med et gran salt.

Dermed ikke sagt, at de n-3-rige "Udos Choice", "Nutridan Omega 3" og hørfrøolie ikke kan have sine berettigelser. En del mennesker får nemlig for mange n-6 i forhold til n-3-fedtsyrer - og derved kan et mindre tilskud af en n-3-rig olie jo være på sin plads.

Mit råd vil være at lægge bunden/grunden med ren rapsolie eller produkter, der indeholder uhærdet rapsolie. Alt efter behov og overbevisning kan man så "bygge videre op" og supplere med den n-3-rige hørfrøolie (ALA) eller den n-3-rige fiskeolie (EPA/DHA). (Bemærk at forkortelsen ALA også bruges om et andet stof).

"Becel Flydende"-margarine kan være et spændende alternativ til de personer, der ikke bryder sig om ren rapsolie. Jeg bruger det selv til stegning, mikrobølgeovn og smørelse på ristet brød. Jeg har forgæves søgt oplysninger på dette produkt, så jeg ved ikke, om det er godt eller ej. Men selvom det indeholder hærdet fedt, skulle det være uden transfedtsyrer. Og det indeholder 17 gram n-6 og 7 gram n-3 pr. 100 gram. Det må siges at være fint nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

søgte lige og fandt denne tråd - og vil ikke lige starte en ny, derfor:

Jeg spiser 10 gram hver aften á

Nu har jeg lige købt nutridans omega 3. Er 10 gram af den hver dag nok - eller hvad vil i foreslå..? jeg spiser enten en dåse makrel el. tun hver dag..

EDIT: Desuden har jeg købt noget fiskeolie, hvor de anbefaler 1-3 piller om dagen. Hvad ville i indtage..? (1g konc. fiskeolie i hver kapsel)

Edited by søren
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share