Risjunglen


JesperT
 Share

Recommended Posts

Det må være natur eller fuldkornsris, da de indeholder flere af de oprindelige fibre, mineraler og vitaminer.

Ulempen ved naturris som Urtekram er at de skal koge så pokkers længe. Men jeg har på ferie i Sverige set Uncle Bens Parboiled Fuldkornsris. Så vidt jeg har kunnet finde ud af sælges de kun i Danmark til catering markedet. Har set dem i Metro Engrossalg i 5 kg poser.

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Problemet er, at brune ris, naturris og parboiled ris er lige sunde og smager ok, men ikke fantastisk :bigsmile:

Basmati ris smager helt fantastisk, men er ikke så sunde(?) som naturris, brune ris eller parboiled ris.

Så spørgsmålet er kan man få parboiled basmati ris, eller er det ikke nødvendigt at parboile basmati ris?

(håber det gav lidt mening)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er, at brune ris, naturris og parboiled ris er lige sunde og smager ok, men ikke fantastisk  :bigsmile:

Basmati ris smager helt fantastisk, men er ikke så sunde(?) som naturris, brune ris eller parboiled ris.

Så spørgsmålet er kan man få parboiled basmati ris, eller er det ikke nødvendigt at parboile basmati ris?

(håber det gav lidt mening)

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, hvad mener du med om det er nødvendigt at "parboile basmati ris"? Parboile betyder jo som du sikkert ved forkogt. Så vil du forkoge før du koger dine Basmati ris?????? Så vidt jeg ved skal Basmati ris ikke have mere tid end 20 min., hvilket jo er normalt for almindelige hvide ris. En hovedregel er, at jo længere forberedelsestid des sundere og mere fiberrig er varen. Prøv evt. som supplement spelt (man kan få det parboiled i Irma) - det smager også godt og er rigtig sundt.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det sundeste ris, man kan vælge, og hvorfor er de sundere?
Vil klart mene de helt brune ris. Tager desværre en krig at tilberede.
The process that produces brown rice removes only the outermost layer, the hull, of the rice kernel and is the least damaging to its nutritional value. The complete milling and polishing that converts brown rice into white rice destroys 67% of the vitamin B3, 80% of the vitamin B1, 90% of the vitamin B6, half of the manganese, half of the phosphorus, 60% of the iron, and all of the dietary fiber and essential fatty acids. Fully milled and polished white rice is required to be “enriched” with vitamins B1, B3 and iron.
Lidt om brune ris.http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=128
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved skal Basmati ris ikke have mere tid end 20 min., hvilket jo er normalt for almindelige hvide ris.

--- Har du en microbølgeovn?? - Køb en riskoger, så tager det 7 min at koge ris... nice...

<{POST_SNAPBACK}>

Nu tilbereder jeg aldrig ris, sååååå :dry:

Link to comment
Share on other sites

Nej, hvad mener du med om det er nødvendigt at "parboile basmati ris"? Parboile betyder jo som du sikkert ved forkogt. Så vil du forkoge før du koger dine Basmati ris??????

<{POST_SNAPBACK}>

Når man parboiler ris, så bevarer man mineraler og vitaminer i risene. Så derfor tænkte jeg, at man fik det bedste fra to verdener. Ris der smager godt samtidig med, at de er sunde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share