Form/markering af musklerne


Memnoch_dk
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke om dette indlæg er havnet det rigtige sted, men nu prøver vi...

Hvis vi ser bort fra at det kræver en sænkning af fedt-%, hvilken træningsmetode er så bedst, hvis jeg vil have en bedre form/markering af musklerne. Jeg tænker her på arme, skulder?

Kræver det tung vægt/få gentagelser - moderat vægt/mange gent. eller min favorit høj vægt/mange gentagelser :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil have mere markerede muskler og ikke "må" sænke fedtprocenten, så handler det jo "blot" om at øge muskelmasse mest muligt.

Og hvordan man så gør det er der næsten lige så mange holdninger på som der er trænende personer. :wink:

Kræver det tung vægt/få gentagelser - moderat vægt/mange gent. eller min favorit høj vægt/mange gentagelser

Nu er det jo relativt, men i sagens natur kan man vel næppe både have høj vægt og mange gentagelser.

Den mest effektive træning er den der kun er så hård, at kroppen stadig har tid og hvile nok til at opbygge sig. Ikke nødvendigvis fra gang til gang, men på langt sigt. Den mest effektive træning skal generelt være så tung at musklerne tvinges til at bruge alle muskelfibre. Dette sker ved omkring 80% af max (dvs 1RM). Derudover skal træningen løbende stille nye og større krav til kroppen, hvilket opnås igennem variation af øvelser, progression i vægt, anvendelse af forskellige sæt/rep kombinationer osv.

Og sidst men ikke mindst skal det gerne være lidt sjovt, så man bliver ved. Der skal både være en tilfredsstillelse i nuet og et mål på længere sigt - gerne med delmål, så det ikke virker uendelig langt væk.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share