Hvide muskelfibre


blazz
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg sidder lige og læser lidt om muskelfibre. Så kom jeg til at tænke på, hvorfor hvide muskelfibre er hurtigter og stærker. Hvilken egenskab, er det der gør dem det. Det eneste jeg har tænkt på er, øget kreatinfosfat i musklerne, så de har mere "hurtigt" energi. Jeg har også tænkt på om de har flere nerver "tilsluttet" sig, hvilket jeg dog ikke helt kan få til at passe.

Er der nogen som har en ide

Link to comment
Share on other sites

Hvide muskelfibre indeholder store mængder enzymer, der er virksomme ved den iltfri gæringsproces. Hvide muskelfibre benyttes derfor ved store kraftanstrængelser over kort tid, fx styrketræning.

Mens røde muskelfibre indeholder meget myoglobin, der kan binde ilten, derudover indeholder de også mange mitokondrier, der er nædvendige for den iltkrævende respiration og energifrigørelse.

Håber at du kan bruge dette til noget, var det ensete jeg lige kunne grave frem.

Link to comment
Share on other sites

Der er en kort oversigt her.

Hvide muskelfibre indeholder store mængder enzymer, der er virksomme ved den iltfri gæringsproces. Hvide muskelfibre benyttes derfor ved store kraftanstrængelser over kort tid, fx styrketræning.

Man plejer at kalde det "spaltningsproces" og ikke "gæringsproces". Begge typer af fibre er aktive ved store kraftanstrengelser over kort tid - de hvide fibre er bare bedre til det.

Link to comment
Share on other sites

[B]Muskelfibre

De røde muskelfibre (type 1)

• Grunden til at de er røde er at koncentrationen af det røde, iltbindende myoglobin er langt højere end i de hvide muskelfibre.

• De får hovedsagligt deres energi fra aerob forbrænding. (respiration)

ADP+Puorg+C6H12O6 + 6O2 → 38ATP 6H2O + 6CO2

• Der er flere kapillærer omkring de røde muskelfibre end der er om de hvide. Det er for at sikre en bedre iltforsyning, da de røde muskelfibre er afhængige af ilt til respiration.

• De har flere mitokondrier end de hurtige muskelfibre

• Enzymet der spalter ATP i musklerne er ikke så hurtigt som hos de hvide. Derfor er energifrigivelsen ikke lige så hurtig.

• De har et højere indhold af fedt (triglycerider) end de hvide muskelfibre

• De er ikke så gode til at genoptage og frigive Ca++

De hvide muskelfibre(type 2a)

• De får energi fra glucogendepoter i musklerne og derved dannes mælkesyre.

• De er hurtigere end de røde muskelfibre, men trættes også hurtigere.

• De består af større nerveceller og et større antal muskelfibre.

Desuden findes der type 2x som besidder egenskaber fra både røde og hvis muskelfibre.

Ved regelmæssig træning øges muskelstyrken, og musklerne behøver ikke arbejde så meget anaerobt, og derfor nedsættes mælkesyredannelsen.

Den største forskel på de to muskelfibre er at de hvide reagerer hurtigst, men også hurtigst bliver trætte, og de røde er mere udholdende, men de er langsommest.

Men begge typer har mulighed for glycogenspaltning (anaerob forbrænding) og forbrænding (aerob forbrænding). Og glukogendepoter findes også både i hurtige og langsomme fibre.

En anden stor forskel er innnervationen, om den er tonisk eller fasisk. Det har at gøre med hvor let impulserne fra hjernen kommer igennem til et stort antal nerver i musklen.

Link to comment
Share on other sites

grunden til at hvide fibre er hurtigst er, at selve myosin ATPasen, som er den del af myosin, der kroger sig frem af myofibrillært F-actin kan bruge ATP og gennemgå de dermed forbundne konformationsændringer hurtigere end røde. Jo flere af disse crossbridge cycles, man kan lave per sekund jo større kraft.

Det er langt den største faktor og de enzymatiske forskelle imellem fibertyperne bidrager til hvor hurtigt musklen udtrættes af forskellige typer arbejde.

Og type 2x fibre er ikke en mellemting mellem 2a og 1, 2a er en mellemting mellem 1 og 2x. Der findes til gengæld fibre med samtidig ekspression af hurtige og langsomme MHC isoformer, som normalt benævnes 2ab.

Link to comment
Share on other sites

Og type 2x fibre er ikke en mellemting mellem 2a og 1, 2a er en mellemting mellem 1 og 2x. Der findes til gengæld fibre med samtidig ekspression af hurtige og langsomme MHC isoformer, som normalt benævnes 2ab.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det var vist ikke helt korrekt af mig se fxher.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share