DAnsk længdespringer rykker


devito
 Share

Recommended Posts

Fra www.dansk-atletik.dk:

Fænomenalt - Morten bedst i Europa!   

lørdag, 02 juli 2005

Foto: Hasse Sjögren

Ved Världsungdomsspelen i Göteborg havde Morten Jensen som mål at indfri kvalifikationskravet til VM i Helsinki: 8,10 meter. Med sin danske rekord 8,08 meter fra tidligere i år var Morten ganske tæt på, men lige ved og næsten rækker som bekendt ikke her.

Der skulle derfor en dansk rekord til for at opnå den VM-billet i længdespring, som Morten har jagtet siden OL-kvalifikationen glippede sidste år.

I sit første forsøg i dagens konkurrence viste Morten, at det måske skulle være i dag, at VM-kvalifikationen skulle komme. Et overtrådt forsøg landede han omkring 8,20 meter, så publikum begyndte at ane, at noget stort var under opsejling. I 2. forsøg skete det så. Morten fik det perfekte spring og landede forbi den skala, som lå ved siden af sandgraven og som sluttede ved 8,20 meter.

Springet målte nemlig 8,25 meter - ny dansk rekord, ny nordisk rekord og nyt årbedste i Europa!

Morten er nu placeret på en syvendeplads på verdensranglisten - én centimeter bag den olympiske mester og verdensmester Dwight Phillips (USA) og tre cm foran den tidligere olympiske og verdensmester Ivan Pedroso (CUB).

Ved de to seneste verdensmesterskaber ville 8,25 meter række til hhv. bronze- og sølv-medalje...

Stort tillykke til Morten og træner Klemens Wawrzyniak. Held og lykke i Helsinki!

Fra siden fora:
Angående mediedækningen kan følgende måske være af interesse:

30 sekunder efter rekordspringet, inden Morten var færdig i konkurrencen, ringede jeg til Ritzaus sportsredaktion. Her modtog man nyheden med stor interesse og bad os om at få Morten til at ringe efter konkurrencen. Dette gjorde Morten.

Dernæst ringede jeg til DR, hvor man modtog nyheden således:

"Det var da flot, men der er ikke megen tid på tv i aften. Touren er jo begyndt i dag. Måske vil radiosporten have noget".

Det ville radiosporten gerne, og de bad os om, at bede Morten om at ringe til Radiosporten efter konkurrencen. Dette gjorde Morten. Resultatet blev et interview i aftenens radiosport.

Det skal her indskydes, at DR blev ringer op kl. 16.31. Kl. 16.34 havde DRs hjemmeside omtalt rekorden på deres hjemmeside.

da der lidt over to timer senere var sport i forbindelse med TV-avisen, bragte man tre indslag om touren; et om CSCs sejr, et om Bjarne Riis' reaktioner og et om, at Nicky Sørensens kæde faldt af. Derudover bragtes et indslag om kvindernes Wimbledon finale. Morten blev der som "lovet" ikke plads til.

Efter kontakten til DR, ringede jeg til TV2, hvor man sagde tillykke. Jeg tilbød et interview med Morten, og at de, såfremt de var interesserede, kunne ringe tilbage til mig. Det skete ikke.

Lørdag aften kunne man på TV2s hjemmeside finde nyheden om Mortens rekordspring - i form af en Ritzau-nyhed.

Dette blot til orientering.

Total skod medier.... :poking:

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup:  Det spring så vildt ud, Morten er sku' på vej frem for alvor  :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

ja du var jo derover din gris :tongue:

og løber 7/100 fra din PR på 800m efter en studenterrunde uden træning :devil:

Kan du så få en ny avarta :poking:

Lige for at sætte mortens 8,25m i perspektiv, han er 3cm fra at springe over 2 stk VW Lupo 3L :w00t:

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Det ér bare så slapt af de danske tv-medier!!!!!  :mad:

<{POST_SNAPBACK}>

tv2.dk:

Morten Jensen klar til VM

02-07-05: 17:28 | af: Lars Jørgen Andersen

Danmark har fået et nyt navn i verdens­eliten i atletik. Længdespringeren Mor­ten Jensen.

Ved et stævne i Göteborg fortsatte Mor­ten Jensen sin brat opadgående kurve og nåede ud på 8,25 meter, hvilket er både dansk og nordisk rekord.

Kravet til at kvalificere sig til VM i august er 8,10 m. Dermed opnåede Jen­sen ud over rekorderne også at sikre sig adgang til at konkurrere med ver­dens bedste. Hans resultat lørdag bety­der, at han rykkede op som nummer syv på verdensranglisten.

dr.dk:
Morten Jensen VM-klar

02. juli 2005 16.37 Atletik

Morten Jensen har lørdag sat ny nordisk rekord i Længdespring ved Världsungdomsspelen i Göteborg, hvor han med et spring på 8,25 er klar til VM i Helsinki i august måned.

Springet var hele 17 centimeter længere end hans hidtidige danske rekord, og samtidig er det det syvendelængste spring i verden i år.

- Det var helt vildt fedt. Jeg har tidligere sprunget 8,10 men der var for meget vind, så jeg det første jeg gjorde, var at tjekke vindmåleren. Jeg har været tæt på de store mesterskaber nogle gange, så det var på tide det lykkedes, siger Morten Jensen til DR Sporten.

Medvinden var kun på 0,5 og dermed altså ny dansk og nordisk rekord.

Det danske VM-kvalifikationskrav lød på 8,10 meter, så det unge stortalent tog i den grad springet til VM.

- Jeg har ændret mit tilløb, så jeg nu tager fire skridt mere, og det giver selvfølgelig noget mere fart. Men jeg føler stadig, der er meget jeg kan forbedre, fortsætter Morten Jensen.

Morten Jensen skiftede i april måned fra barndomsklubben FIF Hillerød til Sparta, for netop at kunne satse 100 procent på sin sport frem mod OL i Beijing - satsningen ser foreløbig ud til at være det værd.

det sucks, og de sender damehåndbold til man kaster op :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu dejligt at der er ved at være gang i den danske atletik. Nu har vi haft Jogge i toppen nogle år, men det ser jo ud som om der er et par stjernefrø på vej.

Super flot af Morten...! :)

Iøvrigt, er der nogen af jer der har forstand på atletik der kender noget til Eddie Andersen ? Jeg så han havde kvalificeret sig til ungdoms-OL og VM, og jeg så ham på Holbæk Stadion hvor han fandt overlegent uden at løbe sig ud.

Er det en løber man skal have fidus til her de næste par år ?

Link to comment
Share on other sites

Eddie Andersen er en ung gut fra FIF Hillerød med et kæmpe potentiale... Han har måske potentiale til at løbe 1.45 på 800 meter. Måske hurtigere...

<{POST_SNAPBACK}>

Nu skal vi jo heller ikke glemme mol's fastrunner :wink: der skal nok ske noget fra august når han kommer til århus, at løbe 1:53:41 (7/100 fra pr) efter en studenterrunde uden optimal træning..

hvad årgang er Eddie?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share