You Don't Know Squat!

TLunau

Jeg har fundet min nye guru... Eric Cressey er simpelthen genial... hvis du er i tvivl om hvad du gør forkert når du squatter og hvorfor du gør det forkert så fortæller denne artikel dig hvorfor og hvad du kan gøre anderledes... artiklen kræver dog lidt forkundskaber indenfor anatomi for fuld forståelse men er der spørgsmål kan I poste dem her også svarer jeg gerne så godt jeg kan og jeg ved Ptpolle gerne vil være behjælpelig også :smile:

Virkelig god artikel... læs den

You Don't Know Squat!

damn, jeg fatter ikke meget af det han snakker om må jeg nok indrømme.. :blush:

eksempel:

It's common sense; if the femurs and (in turn) the tibiae are medially rotated, and one must remain balanced (albeit improperly), compensations must occur further down the kinetic chain, starting with external rotation at the ankle. Therefore, the same overactive and inhibited muscles implicated in internal rotation of the femurs and tibiae are usually contributing to external rotation of the feet. In closed-chained positions like the squat, the subtalar joint pronates when the tibia internally rotates on the talus, allowing the feet to flatten out. These structural changes are associated with tightness of the muscles that evert and plantarflex the feet, and weakness of those that invert and dorsiflex them.

:blink::blink:

men okay, anatomi har aldrig sagt mig ret meget tidligere..

damn, jeg fatter ikke meget af det han snakker om må jeg nok indrømme..  :blush:

eksempel:

It's common sense; if the femurs and (in turn) the tibiae are medially rotated, and one must remain balanced (albeit improperly), compensations must occur further down the kinetic chain, starting with external rotation at the ankle. Therefore, the same overactive and inhibited muscles implicated in internal rotation of the femurs and tibiae are usually contributing to external rotation of the feet. In closed-chained positions like the squat, the subtalar joint pronates when the tibia internally rotates on the talus, allowing the feet to flatten out. These structural changes are associated with tightness of the muscles that evert and plantarflex the feet, and weakness of those that invert and dorsiflex them.

:blink:  :blink:

men okay, anatomi har aldrig sagt mig ret meget tidligere..

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis lårbenet og (som følge heraf) skinnebenet er indafroteret sker der kompensationer længere ned i benet.

1. Udaf rotation i anklen

2. Fodleddet oppe ved anklen flader ud (tænk platfod)

Disse ændringer, som hænger sammen med spændthed af de muskler der udafdrejer* og strækker anklen ud -og svaghed i dem der indafdrejer** og løfter tæerne op***.

* Udafdrejer

20011118.Ankle.eversion.jpg

** Indafdrejer

20011118.Ankle.inversion.jpg

***Løfter tæerne op

20011118.Ankle.dorsiflexion.jpg

Håber det hjælper? :smile:

ja okay, ved nærlæsning (og din lille oversættelse), kan jeg godt "tyde" det.. Men er det ikke meget på noget der ligner fysioterapeut-niveau eller sådan noget. eller er det bare mig der ikke er så godt inde i sådan noget. hehe...

burde man måske bruge lidt mere tid på... :innocent:

ja okay, ved nærlæsning (og din lille oversættelse), kan jeg godt "tyde" det..    Men er det ikke meget på noget der ligner fysioterapeut-niveau eller sådan noget. eller er det bare mig der ikke er så godt inde i sådan noget. hehe...

burde man måske bruge lidt mere tid på...    :innocent:

<{POST_SNAPBACK}>

Altså for at forstå artiklen skal du jo vide hvad de forskellige termer der bliver brugt betyder... lateralt, medialt, abducere, adduction osv osv osv... plus de læge-latinske navne på knogler eller muskler ellers bliver det svært :wink: