Bænkpress stang vs. Benkpress håndvægte


KC-Gangster
 Share

Recommended Posts

Hvilken erfaringer har i med disse 2 bænkpress øveleser og hvilken har i haft mest success med? jeg er nemlig meget i tvivl om hvad der giver best, de fleste prof bodybuilders laver bænkpress med håndvægte og ikke stang.

Og personligt mangler jeg bryst masse og vil prøver virkelig at få mest muligt ud af min bryst træning.

Stang

Håndvægte

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke køre begge dele? Det har jeg ihvertfald bedst erfaring med. Den ene øvelse har god indvirkning på den anden.

Bænkpres med stang vænner overkrop og skuldre til at køre tungt (ihvertfald tungere end med håndvægt). Opspændet i bænken med stang skulle du gerne kunne overføre en smule til når håndvægtene tages i brug. Ved håndvægtene har man ikke noget at spænde op imod og det er noget svære at tillære sig at lave godt opspænd (som sørger for du flytter flest kg og forbliver skadesfri).

Kører gerne f.eks. minimum et sæt bænk m. stang inden håndvægtene tages i brug. Så er håndvægtene for mig nemmere at styre.

Men håndvægtene er gode massebyggere til brystet. Eneste minus er man nok skal passe mere på ikke at komme længere ud i bevægelsen end man har smidig skuldre til (ingen stang der rammer brystet og fortæller dig her til og ikke længere).

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

hmm jeg ved ikke rigtig med at køre begge øvelser da jeg allerede synes jeg køre for mange bryst øvelser hehe, det kan måske også være det som gør mit bryst ikke rigtig følger med? jeg har det perfekt med mit trænings program og med alle mine forskellige muskler, bare ikke mit bryst, og jeg har mange års trænings erfaring og kan stadig ikke rigtig finde ud af hvad er best for bryst.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrigt rent praktisk er der ingen fidus i udelukkende at sværge til håndvægte hvis stedet hvor du træner på et tidspunkt løber tør for tunge håndvægte (læs du er blevet stærkere en der er kg til; selvom du kan modificere øvelserne sværere).

Jeg gætter på - jeg er ikke selv nået dertil endnu - at det på et tidspunkt kan blive sværere at få håndvægtene op i startpositition, grundet kiloene, end det rent faktisk er at køre øvelsen.

Det jeg prøver at sige er at Bænk med stang givetvis kan have større potentiale på sigt. Der skal immervæk også nogle MOFO håndvægte til at give samme stimuli som et 200 KGs bænkpres.

jeg køre først bænkpress, og så skrå med håndvægte og så en bænkpress agtig maskine og så til sidst kabler hvor jeg køre dem skrå ned.. og jeg køre 3-4 sæt og mellem 12 og 8 reps.. er det for meget bryst på en gang?

Hvis du spørger mig så drop maskinen (note jeg kører selv hammerstrenght bænk ind-imellem for afveksling) men det er altså den af øvelserne giver mindst, og som sådan ikke en fast bestandel af programmet. Flyes kan du godt tage med som en hygge-øvelse (add-on).

Link to comment
Share on other sites

ok, og ja jeg er der til hvor det er sværrer at få håndvægtene i start position end det er at køre øvelsen og det kan godt være belastende til tider og ikke føles så godt for kroppen når man skal vride vægtene i position hehe..

Måske skulle jeg droppe maskinen så og køre lidt flyes istedet..

Tak for svarene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share