SKæve muskler?


Jointen
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg var til en fest igår, hvor jeg sad og snakkede med en som spiller amerikansk fodbold hele sit liv. Han er normal højde, og temmelig pumpet. han er ca. 18 år, og vistnok fuldt udvokset.

Han fortalte mig at styrketræning med vægte osv. er farligt og ødelægger din krop på mange måder. bla. stopper man med at vokse. ens muskler blir skæve, som jeg kan se ved min mavemsukler, hvor de øverste er lidt skæve.

Han sagde derimod at styrketræning med egen kropsvægt ikke skader noget og er helt iorden? Hvordan kan det hænge sammen?

Jeg begyndte at styrketræne rimeligt seriøst for et halvt så siden, med vægte, og har nu også bænk. Min læge har flere gange fortalt mig at jeg ik stopper med at vokse? Men hvad så med mine mavemuskler? Er det naturligt at de er skæve?

Er 15 om en måned, hvor jeg gerne vil begynde i styrketræningscenter, men er efterhånden ved at blive lidt usikker på om jeg helt skal stoppe?

Link to comment
Share on other sites

Ham du har snakket med ved tydeligvis ikke hvad han snakker om.

I denne artikel som du iøvrigt lige burde læse står der f.eks:

"Træning med vægte hæmmer børns vækst"

Der er absolut intet belæg for denne påstand. Der er hverken en fysiologisk argumentation eller direkte undersøgelser der antyder nogen sammenhæng. Undersøgelser på eliteidrætsbørn generelt viser, at dem der træner mest og evt. også er fokuserede på kropsvægten kan forsinke deres vækstspurt lidt, men i den sidste ende opnår de præcist den forventede højde.

<{POST_SNAPBACK}>

Det med at musklerne bliver "skæve" er også noget pjat. Det er helt normalt at mavemusklerne ikke er symmetriske.

Så selvfølgelig skal du bare fortsætte med at træne.

Edited by J.B
Link to comment
Share on other sites

Hmm, okay, har læst artikeln, flere gange endda, skulle bare lige være sikker :blush:

Men hvad med leddene? Mine håndled føles lidt ømme? kan jeg mærke det med det samme hvis nogle af mine led er smadret? For er det ik det der kan stoppe væksten? :raisebrow:

Nu kommer jeg i center når jeg fylder 15 her om en måneds tid, og har hørt at maskiner ikke belaster senerne nær så meget som vægtstang og håndvægte som jeg har nu, så overvejede at tage et par uger, næsten udelukkende med maskiner, for lige at give leddene en pause?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, okay, har læst artikeln, flere gange endda, skulle bare lige være sikker  :blush:

Men hvad med leddene? Mine håndled føles lidt ømme? kan jeg mærke det med det samme hvis nogle af mine led er smadret? For er det ik det der kan stoppe væksten?  :raisebrow:

Nu kommer jeg i center når jeg fylder 15 her om en måneds tid, og har hørt at maskiner ikke belaster senerne nær så meget som vægtstang og håndvægte som jeg har nu, så overvejede at tage et par uger, næsten udelukkende med maskiner, for lige at give leddene en pause?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du kan mærke noget i dine håndled vil jeg skyde på det mere skyldes noget du gør forkert end at dine led er smadret, ledene bliver styrket ved rigtig udført træning.

Ville nu heller ikk hoppe i nogle maskiner når du starter i center, men bare gå i gang med et fornuftigt program og så sørge for at få ordentlig instruktion til at udføre øvelserne.

Link to comment
Share on other sites

Det er mest når jeg kører barbell curls at det smerter. Har overvejet at købe en vurled stang, da jeg har hørt det skulle tage meget af smerten, mod en lige stang?

Hmm, okay, men har hørt at mange instruktører ikke er uddannede?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis dine smerter ikke forsvinder, skal du både overveje din teknik og om du bør holde en pause.

Det er vigtigt, at håndryggen danner en lige vinkel med din underarm.. Dvs. at man skal kunne ligge et lige brædde på din underarm og henover din håndryg.

Sådan har jeg i hvert fald ladet mig fortælle, og det har hjulpet i mit tilfælde

Det med instruktørerne varierer fra sted til sted

Link to comment
Share on other sites

Det er mest når jeg kører barbell curls at det smerter. Har overvejet at købe en vurled stang, da jeg har hørt det skulle tage meget af smerten, mod en lige stang?

Hmm, okay, men har hørt at mange instruktører ikke er uddannede?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis dine smerter ikke forsvinder, skal du både overveje din teknik og om du bør holde en pause.

Det er vigtigt, at håndryggen danner en lige vinkel med din underarm.. Dvs. at man skal kunne ligge et lige brædde på din underarm og henover din håndryg.

Sådan har jeg i hvert fald ladet mig fortælle, og det har hjulpet i mit tilfælde

Det med instruktørerne varierer fra sted til sted

<{POST_SNAPBACK}>

Ja eller droppe øvelsen for en tid og blive stor og stærk på basis :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, okay. Er basis de store øvelser, som squat, bænkpres, dødløft osv?

Jeg vil gerne have mine biceps en del større, for føler nærmest de skrumper ind?

Skulle gerne snart få sådan en dørribbe, til at spænde mellm min dør, så jeg kan lave dhinups, men kan man træne ryggen og biceps med den?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, okay. Er basis de store øvelser, som squat, bænkpres, dødløft osv?

Jeg vil gerne have mine biceps en del større, for føler nærmest de skrumper ind?

Skulle gerne snart få sådan en dørribbe, til at spænde mellm min dør, så jeg kan lave dhinups, men kan man træne ryggen og biceps med den?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja basisøvelser er øvelser der indvolverer flere led i bevægelsen. Gode eksempler er som du selv bl.a. nævner squat, dødløft, bænkpres, rowing med stang eller håndvægte og chinups .

Hvis du træner et program spækket med basisøvelser og du af og til laver lidt curl så skal du nok få store garnz! :w00t:

Og, ja, chinups er en fortrinlig ryg og bicepstræner.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Men hvad med leddene? Mine håndled føles lidt ømme? kan jeg mærke det med det samme hvis nogle af mine led er smadret? For er det ik det der kan stoppe væksten?  :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan måske være fordi du har holdt håndledet skævt og muligvis fået tendinose ? har jeg prøvet :o! :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Men hvad med leddene? Mine håndled føles lidt ømme? kan jeg mærke det med det samme hvis nogle af mine led er smadret? For er det ik det der kan stoppe væksten?  :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan måske være fordi du har holdt håndledet skævt og muligvis fået tendinose ? har jeg prøvet :o! :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Tendiose? Er kun 15, men stopper mine arme så med at vokse? Hvordan behanler man det, og skal jeg stoppe medat træne?

Link to comment
Share on other sites

Ham du har snakket med ved tydeligvis ikke hvad han snakker om.

I denne artikel som du iøvrigt lige burde læse står der f.eks:

"Træning med vægte hæmmer børns vækst"

Der er absolut intet belæg for denne påstand. Der er hverken en fysiologisk argumentation eller direkte undersøgelser der antyder nogen sammenhæng. Undersøgelser på eliteidrætsbørn generelt viser, at dem der træner mest og evt. også er fokuserede på kropsvægten kan forsinke deres vækstspurt lidt, men i den sidste ende opnår de præcist den forventede højde.

<{POST_SNAPBACK}>

Det med at musklerne bliver "skæve" er også noget pjat. Det er helt normalt at mavemusklerne ikke er symmetriske.

Så selvfølgelig skal du bare fortsætte med at træne.

<{POST_SNAPBACK}>

Du blev da ellers gevaldigt skævmobil :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Tendiose? Er kun 15, men stopper mine arme så med at vokse? Hvordan behanler man det, og skal jeg stoppe med at træne?

For at spare dig mange penge hos fysioterapeuten så kan du lave en øvelse

:

Læg armen på et bord så håndledet lægger præcis på kanten med hånden drejet nedaf og læg pres med den anden hånd på den og prøv at løfte hånden der ligger på bordet opad ligesom i alm. biceps curls bare med håndledet lav 4x10 med hver hånd hver dag. gør det i en uge.. så burde du ik ha ondt mer. men for ikke at forværre det så lad vær med at lave biceps curls i den uge. :) Håber du forstår det jeg lige har skrevet :p

Link to comment
Share on other sites

Tendiose? Er kun 15, men stopper mine arme så med at vokse? Hvordan behanler man det, og skal jeg stoppe med at træne?

For at spare dig mange penge hos fysioterapeuten så kan du lave en øvelse

:

Læg armen på et bord så håndledet lægger præcis på kanten med hånden drejet nedaf og læg pres med den anden hånd på den og prøv at løfte hånden der ligger på bordet opad ligesom i alm. biceps curls bare med håndledet lav 4x10 med hver hånd hver dag. gør det i en uge.. så burde du ik ha ondt mer. men for ikke at forværre det så lad vær med at lave biceps curls i den uge. :) Håber du forstår det jeg lige har skrevet :p

<{POST_SNAPBACK}>

Er først lige gået igang med curls efter ca. en uges pause, dog kun et opvarmningsæt med 5 kilo og derefter et normalt sæt med 7,5. Men den med håndleddene må du lige forklare mig igen, fik den ikke helt :raisebrow::blush:

Overvejer at købe mig en gangs afspændingsmassage, 250 kroner for halvanden time, ganske vist sort, men er det stadig pengene værd? min ryg kunne nemlig godt trænge til lidt "afspænding" :dry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share