Lunges - Ben


kll
 Share

Recommended Posts

Hey

Sidste gang til træning prøvede jeg at tage denne øvelse ind i mit program, da jeg pt kun havde en ben-øvelse (Squat), hvilket jo er for lidt.

Øvelsen kan ses her: http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBLunge.htmlhttp://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBLunge.html

Men jeg har bare svært ved at holde balancen i den, og fik derfor kun lavet et sæt med hver ben. Jeg ville jo ikke skade mine ben, især knæ, fordi jeg ikke kan udfører den uden at få overbalance.

Nogle tips til denne øvelse? For jeg vil meget gerne bruge den, da jeg bare efter de 2 sæt kunne tydeligt mærke på mine ben, at den var effektiv.

Er der andre lign. øvelser, som ville være gode?

Link to comment
Share on other sites

Hey

Sidste gang til træning prøvede jeg at tage denne øvelse ind i mit program, da jeg pt kun havde en ben-øvelse (Squat), hvilket jo er for lidt.

Øvelsen kan ses her: http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBLunge.htmlhttp://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBLunge.html

Men jeg har bare svært ved at holde balancen i den, og fik derfor kun lavet et sæt med hver ben. Jeg ville jo ikke skade mine ben, især knæ, fordi jeg ikke kan udfører den uden at få overbalance.

Nogle tips til denne øvelse? For jeg vil meget gerne bruge den, da jeg bare efter de 2 sæt kunne tydeligt mærke på mine ben, at den var effektiv.

Er der andre lign. øvelser, som ville være gode?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Kll,

Hvad er dine træningsmål?

Mht lunges er det en rigtig god øvelse. Hvis du har problemer med at lave den med vægtstang, kan du sagtens lave den med håndvægte, som du holder i strakte arme ned langs kroppen. Måske du endda skal starte uden vægt - den er faktisk ret hård uden. (Jeg kender ikke dit styrke-/træningsniveau).

Jeg synes i øvrigt, at beskrivelsen i dit link er dårligt - bl.a. træder han ikke langt nok frem. Jeg synes øvelsen er meget bedre (hårdere) hvis man træder så langt frem som muligt. Det forreste ben skal dog stadig være 90 grader - dvs uden knævandring.

Morten Z skrev engang, at målinger viste, at det rent faktisk var bedre at lave øvelsen baglæns. Det kræver dog lidt træning, men du kan prøve dig frem. Fx gå 10 skridt frem og 10 tilbage. (hvis du vel om mærke har plads til det)

Af andre gode benøvelser er Pistols (et-bens squat) en klar favorit. Det kræver dog en del træning, men du vil ikke fortryde det. Lav en søgning her på MOL. Den har været oppe at vende mange gange.

Step ups er en også en god øvelse - den burde du kunne finde i øvelsesbiblioteket.

Som sagt er det lidt svært at komme med gode råd, når man ikke kender dine trænings-mål/erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kll,

Hvad er dine træningsmål?

Mht lunges er det en rigtig god øvelse. Hvis du har problemer med at lave den med vægtstang, kan du sagtens lave den med håndvægte, som du holder i strakte arme ned langs kroppen. Måske du endda skal starte uden vægt - den er faktisk ret hård uden. (Jeg kender ikke dit styrke-/træningsniveau).

Jeg synes i øvrigt, at beskrivelsen i dit link er dårligt - bl.a. træder han ikke langt nok frem. Jeg synes øvelsen er meget bedre (hårdere) hvis man træder så langt frem som muligt. Det forreste ben skal dog stadig være 90 grader - dvs uden knævandring.

Morten Z skrev engang, at målinger viste, at det rent faktisk var bedre at lave øvelsen baglæns. Det kræver dog lidt træning, men du kan prøve dig frem. Fx gå 10 skridt frem og 10 tilbage. (hvis du vel om mærke har plads til det)

Af andre gode benøvelser er Pistols (et-bens squat) en klar favorit. Det kræver dog en del træning, men du vil ikke fortryde det. Lav en søgning her på MOL. Den har været oppe at vende mange gange.

Step ups er en også en god øvelse - den burde du kunne finde i øvelsesbiblioteket.

Som sagt er det lidt svært at komme med gode råd, når man ikke kender dine trænings-mål/erfaring.

<{POST_SNAPBACK}>

Mit mål.. ja. Det er både masse og styrke. Hvis det er det, som du tænker på.

Jeg laver øvelsen med håndvægte.

Men jeg vil lige prøve den øvelse igen i dag, og se om jeg finder rytmen, så den kan laves, uden jeg vrider skævt i knæet, når jeg får lidt overbalance.

Ellers må jeg prøve nogle af de øvelser du skriver. Pistols lyder ret god.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror bare det er et spørgsmål om lige at få bevægelsen ind i kroppen, du kan eventuelt starte med at gøre den uden vægt de første par gange (som foreslået længere oppe) og så siden hen køre med håndvægte ned langs siden eller en barbell på nakken.

Det er en fantastisk øvelse hvor man virkelig kan føle noget dagen efter hvis man har gået til den!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du i forvejen kun kører een benøvelse: squat, så hellere noget dødløft eller hasecurl for at ramme bagsiden af dine ben fremfor lunges. Har ikke rigtigt nogen fidus til hvad lunges skulle bidrage med som squat ikke rammer effektivt.

Nogle tips til denne øvelse? For jeg vil meget gerne bruge den, da jeg bare efter de 2 sæt kunne tydeligt mærke på mine ben, at den var effektiv

Den eneste måde at se om en øvelse er effektiv er at konstatere om musklen vokser eller ikke gør.

Fornemmelser kan man ikke bruge til meget. En tur på løbebåndet i 10 minutter mens løbeåndet er indstillet på stejl hældning føles hårdt i benene - men benene vokser næppe af den grund.

Ikke at du ikke nødvendigvis ikke får noget ud af lunges men i mine øjne er den spild af tid og kan være belastende for knæet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share