Igang med at løbe Lunk!


Lunk
 Share

Recommended Posts

Hm.. Jeg ville høre jer guys af.. om der er nogen der ved hvordan jeg bedst kommer igang med at løbe? jeg har virkelig INGEN kondition.

jeg kan løbe (og jeg sværger) 500m og så er jeg så færdig jeg næsten ikk engang kan trække vejret.. det gør PISSE ondt.. Jeg løber foreholds vist hurtigt. men tror ikk det hjælper på at løbe langsommere. Jeg vil virkelig gerne tabe mig og komme i god Kondition så jeg er klar til Boksning igen..

Kan sjippe 10min i meget hurtig fart. Men det betyder vel intet..

Altså. Hvordan skal jeg løbe? har virkelig brug for noget "proffestionel" hjælp. For min kondi er virkelig skod. Jeg er mega flov over det. No pis..

Jeg håber virkelig at kunne få nogle svar.

Styrketræner selvf. også.

Jeg går med mistanken om lidt ala Astma. Men. Tror det ikk. Så please hjælp en flov Lunk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke selv den store løber, men jeg har samme problem - når jeg ikke tager min astmamedicin vel at mærke. Så kan jeg også gå helt død, hive for vildt efter vejret, og det det sker, jeg får ondt i lungerne, og som regel går der lang tid før det stopper, medmindre jeg tager et sug i en astmamedicin-ting, jeg har. Mere skal der ikke til. Desuden skal det siges, at jeg kun har ovenstående problemer, fordi jeg er elendig til at huske at tage ét sug morgen og aften i en, som virker på længere sigt, og som fjerner astmaen helt.

Lunk, jeg mener bare, at hvis det er astma, er det let at gøre noget ved det. Og hvis det ikke er astma, så behøver du ikke spekulere i de baner. Jeg synes, du lige skal smutte til lægen blive tjekket for det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa :smile:

Du kan evt. starte med at løbe de 500 m., som du kan klare, derefter gå 500 m., så løbe 500 m. og eventuelt gentage dette nogle gange, så du samlet når op på en rute på omkring 3 km. til at starte med... Derefter kan du langsomt skrue det op til 700 m. løb, efterfulgt af 300 m. gang og eventuelt gøre den samlede rute længere... Som formen langsomt forbedres, vil du kunne løbe længere og længere uden gå-pauser imellem :smile:

Håber det hjalp dig...

Nobleza

Link to comment
Share on other sites

Meget mystisk

Jeg skulle mene det er noget hårdere at sjippe 10 minutter end at løbe 500 meter (eller løbe i 10 minutter for den sags skyld, med mindre det er med fuld gaspedal).

Hvis der er grund til at mistænke astma, så skal det naturligvis undersøges.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor hurtigt du så løber de 500 meter. Er det en distance du har målt op eller er det en sjusset længde?

Da jeg startede med at løbe kunne jeg heller ikke løbe særlig langt, simpelthen fordi jeg løb for hurtigt. Da jeg så fik en løbemakker som løb længere men langsommere end mig blev jeg tvunget til et lavere tempo, og så gik det meget bedre. :smile:

Noblezas forslag er udmærket, men du kunne også prøve først at 500-1000 meter hurtigt, og derefter kun øge tempoet så meget at du lige akkurat ikke kan gå, men bliver nødt til at løbe, og så se hvordan det går.

Hvor gør det i øvrigt ondt?

Link to comment
Share on other sites

Meget mystisk

Jeg skulle mene det er noget hårdere at sjippe 10 minutter end at løbe 500 meter (eller løbe i 10 minutter for den sags skyld, med mindre det er med fuld gaspedal).

Hvis der er grund til at mistænke astma, så skal det naturligvis undersøges.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor hurtigt du så løber de 500 meter. Er det en distance du har målt op eller er det en sjusset længde?

Da jeg startede med at løbe kunne jeg heller ikke løbe særlig langt, simpelthen fordi jeg løb for hurtigt. Da jeg så fik en løbemakker som løb længere men langsommere end mig blev jeg tvunget til et lavere tempo, og så gik det meget bedre.  :smile:

Noblezas forslag er udmærket, men du kunne også prøve først at 500-1000 meter hurtigt, og derefter kun øge tempoet så meget at du lige akkurat ikke kan gå, men bliver nødt til at løbe, og så se hvordan det går.

Hvor gør det i øvrigt ondt?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil gi' MaxP ret i at sjipning er langt hårdere end at løbe - vi sjipper også en del til boksning, og det ER hårdt, så det har nok noget at gøre med "måden" (teknik) du løber på. Jeg har selv tidligere døjet meget med astma, men har nu været medicinfri i et par år, og løb i maj mit andet halvmarathon. Jeg vil give Nobleza ret i fremgangsmåden - start med at løbe en distancen/tid (eksempelvis 2. min.), og gå derefter tilsvarende - og sæt så dette op med tiden....! og husk det gælder jo ikke kun om at løbe hurtigt (selvom interval træning kan være rigtig godt), det gælder også om at finde et godt og jævnt tempo du kan holde ud at løbe i og føler dig tilpas i :smile:

Link to comment
Share on other sites

Pudsigt nok er der faktisk en med stort set samme spørgsmål i det nyeste iForm-blad (jeg sværger, det er et jeg har lånt :laugh: )

Nå, men spørgsmålet går på et der meget let bliver stakåndet når hun løber.

Løsningen er opvarmning og korrekt vejrtrækning.

Opvarmningen starter med at gå et par minutter, derefter øges tempoet næsten op til løbetempo over et par minutter. Gå igen indtil din vejrtrækning er normal.

Og SÅ kan du løbe rigtigt.

Ang vejrtrækningen så er det vigtigt med både en dyb indånding og en kraftig udånding. Hvis du spænder for meget i overkroppen er det sværere at trække vejret.

Link to comment
Share on other sites

Pudsigt nok er der faktisk en med stort set samme spørgsmål i det nyeste iForm-blad (jeg sværger, det er et jeg har lånt  :laugh: )

Nå, men spørgsmålet går på et der meget let bliver stakåndet når hun løber.

Løsningen er opvarmning og korrekt vejrtrækning.

Opvarmningen starter med at gå et par minutter, derefter øges tempoet næsten op til løbetempo over et par minutter. Gå igen indtil din vejrtrækning er normal.

Og SÅ kan du løbe rigtigt.

Ang vejrtrækningen så er det vigtigt med både en dyb indånding og en kraftig udånding. Hvis du spænder for meget i overkroppen er det sværere at trække vejret.

<{POST_SNAPBACK}>

I FORM..... :dry::laugh:

Nå men - ja de kan da have helt ret. Jeg kan da selv mærke det inden jeg skal løbe - det er virkelig hårdt at komme ind i en rigtig rytme hvis kroppen ikke er varmet op...!

Mit råd til Lunk må så være at kombinere løbeturen med lidt sjipning... - altså varm lidt op med sjipning - dette kombineret med de andre råd, så er du godt på vej... :-)

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for jeres råd. Det prøver jeg Promte..

Men hvis jeg sjipper 10min tror jeg sku ikk jeg har energi til at løbe ret langt?

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jeg nu nok du har - eller får med tiden. Husk igen, du skal ikke sjippe max., men kun lige så kroppen er varmet op, og du forbereder den på at den skal arbejde. Ellers sjip evt. i intervaller - altså 2 min. sjipning, 1 min. pause. - så er jeg sikker på at du nok skal komme ud og løbe lidt.... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share