Axbard

Medlemmer
  • Posts

    905
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Axbard last won the day on August 25 2019

Axbard had the most liked content!

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Previous Fields

  • Træningsformål:
    Træning som en alderdomsforsikring

Recent Profile Visitors

3,601 profile views

Axbard's Achievements

Medlem

Medlem (5/7)

89

Reputation

  1. Jeg sad og så BBC udsendelse ”The Truth About Exercise” med Michael Mosley på DR i går Den kan vist ses her for interesserede: http://www.dr.dk/tv/se/sandheden-om-motion/sandheden-om-motion En af de ting som jeg fandt interessant var forsøg udført på bl.a. Nottingham University, hvor de undersøgte indflydelsen af HIT på bl.a. glukose optagelse (hvis jeg forstod det korrekt?) samt VO2 max. En træningsprotokol på 3 x 30 sekunder kun 3 gange om ugen skulle være nok til at have en signifikant indflydelse på disse to parametre. For glukose optagelsen viste det sig vist at HIT protokollen havde positiv indflydelse for alle. For et befolkningsudsnit ville 20 % ikke få nogen mærkbar effekt på kondien (VO2 max) og 15 % ville responderer fantastisk godt. Det viste sig at man ved en DNA test hvor der blev checket for 11 gener kunne forudsige om HIT (motion generelt?) ville have en indflydelse. Programmet var IMO relativt sobert med et klart underholdningselement. Men det rejste nogle spørgsmål for mig som nogle her på MOL måske kan belyse Spg 1 Er det alment accepteret indenfor forskningskredse at 3 x 3 x 30 sekunder virkelig er nok til at få en markant indvirkning på glukose optag og VO2 max? Jeg har svært ved at tro at jeg skulle kunne komme i markant bedre form af 4½ minuts træning om ugen. Forskerne fra Nottingham virkede meget sikre. Jeg tænker at Nottingham University ved at de efter at have været på landsdækkende TV i UK står godt ved eventuelle fremtidige forskningsansøgninger, hvorfor de ikke ønsker at vise nogen tvivl. Spg 2 Hvis det er accepteret, hvilke HIT protokoller er det så præcist der er undersøgt. Jeg har hurtigt søgt på nettet og der er mange der fremhæver deres eget HIT program, men effekten af præcis disse er ikke nødvendigvis eftervist. Altså, hvilke HIT protokoller er der præcist benyttet, såsom antal sæt, pauser i mellem, belastning på cykel/romaskine, puls osv. Spg 3 Er der så slet ikke nogle gavnlige effekter ved mere traditionel kondi træning, som f.eks. løbeture på 5-10 km Spg 4 Forskellige steder har jeg læst at HIT ikke bør dyrkes mere end 3 gange om ugen, for ellers kan man ikke restituerer godt nok. Jeg håber da at den menneskelige krop kan klare mere end 4½ minuts løb all-out per uge uden at bryde sammen? Spg 5 Er HIT kombineret med netop mere traditionel kondi træningsformer blevet undersøgt. Hvis ja, har I nogle eksempler Spg 6 Er det accepteret at kondi kan tilskrives 11 specifikke gener eller er dette også en skråsikker udtalelse fra Nottingham University forskerne Tak for eventuelle input AxBard