Side-Delts


EverLast
 Share

Recommended Posts

Angående de eksterne rotationer - jeg prøvede lige at lave bevægelsen uden vægt, og der kunne jeg godt mærke til afklemningen...?  Er det ikke muligt jeg bare skal skåne skulderen så meget som muligt over en given tidsperiode i stedet? Så må det vel næsten gå væk af sig selv, eller hvad..

Jow lige pt. synes jeg du skulle holde dig fra de rotationer.

Sideliggende/skråtliggende laterals evt. henover bold træner dine sidedelts+ især supraspinatus og der foregår ingen afklemning overhovedet da du får større bevægebane med modstand men aldrig kommer over vandret.

Infraspinatus styrker du ved rearlaterals (heller ingen afklemning her) og varianterne heraf (siddeliggende med håndvægt, kabler, maskine) til at træne din infraspinatus. Rear laterals; dertil skal siges at graden af rotation bestemmer du selv (graden af "knækket" på din albue: des mere knæk i albuen des mere skulderrotation).

Men alt i alt kan det bare være forbigående - men der kan også være en dyberliggende årsag til afklemningen, f.eks. manglende skulderdepression/sænkning når du laver dine øvelser.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

sas> jeg kan kun sige mange, mange tak for din tid og dit svar - det er faktisk meget værdsat herfra :wink: hvad angår også dig er jeg noget imponeret over den viden du har! Det har i mange sammenhænge været brugbart :smile: (og jeg håber nu stadig på at se en log fra dig, sas :tongue: )

Jeg fortsætter med træning som planlagt - dips, bænkpres, tri-extensions og chins foregik i dag uden probs., så så længe jeg kan holde mig til dem kan det ikke gå heeelt galt...kort og godt gør jeg intet der gør ondt :wink::smile: Jeg tvivler dog lidt på at det er min bygning den er galt med, eftersom jeg har lavet alle de OH presses og lateral raises og aldrig mærket til det mindste overhovedet - som min kære doktorfar sagde til mig om min skulder, endda uopfordret, så ville jeg nok have mærket til det før hvis det skyldes min bygning... - men jeg kan da selvfølgelig godt se det ikke nødvendigvis passer i alle tilfælde...

Link to comment
Share on other sites

tvivler dog lidt på at det er min bygning den er galt med, eftersom jeg har lavet alle de OH presses og lateral raises og aldrig mærket til det mindste overhovedet - som min kære doktorfar sagde til mig om min skulder, endda uopfordret, så ville jeg nok have mærket til det før hvis det skyldes min bygning... - men jeg kan da selvfølgelig godt se det ikke nødvendigvis passer i alle tilfælde...

<{POST_SNAPBACK}>

Er der ikke noget med at du har intensiveret din skuldertræning på det seneste (mener at have set det flygtigt i din log) - dette kan jo sagtens være årsag til dine problemer ? - jeg tror heller ikke på at det er dine reverse curls der er problemet.

Hvis du har tilført dit hidtige skulderprogram nye øvelser, eller du er begyndt at køre meget tungere i nogle af dem ville jeg helt sikkert være mere obs på dette, dette er ihvertfald en måde du kan finde frem til problemet på - at man begynder at skrælle øvelser væk, indtil problemet forsvinder - og når du finder problemøvelsen, så går du igang med at revurdere din teknik. Een øvelse jeg ville være lidt obs på var f.eks. dips, det er en ren skulderdræber hvis den køres forkert.

Tag mit eksempel med min bicepssene som virkelig gav udslag i min skuldertræning, hvor min skulder blev undersøgt på kryds og tværs - og så lå problemet faktisk slet ikke i mine skulderøvelser, men derimod forkert teknik i pullups.

Link to comment
Share on other sites

Denne type skader mærkes pludseligt, men kan være længe under vejs. Akut er det måske en idé at aflaste dem og så lave en progression af skulderøvelser. Jeg overvejer at lave en letforståelig sammenhængende progression af genoptræningsøvelser for mennesker med den klassiske skulderskade som dig :smile:

Dette er et forslag baseret på gætværk uden at have set dig, så brug hvad der kan bruges og smid øvelse der decideret gør ondt væk!

Du skulle nok starte med noget udstrækning og derfra lave progressionen set her: http://www.moore-chiropractic.com/rotator-cuff-injury.html

efter wall slides og strækkene ville dette være en idé:

xrotcuff.gif

Wand exercise B.

Og isometrisk indaf/udaf rotationsøvelser. Senere skulle du kunne lave de dynamiske uden problemer..

Husk udstrækningen din bandit :wink:

Mvh Poul

ps: Tak for roserne, håber en som Jørgen L vil blande sig og evt. sætte mig til vægs, det ville være fedt at lære noget fra steddets Fys hajer :smile: Jeg er indrømmet lidt af en klamphugger på området.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Everlast> Det er korrekt skuldetræningen er blevet intensiveret lidt, dog ikke så markant igen - og ikke med tungere vægte, men jeg skal ikke kunne sige om det er her roden til problemet er. Det er i hvert fald ikke usandsynligt :smile: Nope, jeg kan heller ikke se reverse curls skulle kunne give det - men for satan, de DOMS - jeg har aldrig oplevet noget så slemt. Det var mere end ømhed, det var decideret smerte som om jeg havde en akut skade i underarmskomplekset. Dips har sjovt nok aldrig været et problem, tværtimod, den føles bare kanon i skulderen - problemet tror jeg snarere må være i lateral raises. Jeg tager som sagt en pause hvad angår skuldertræningen indtil det er HELT væk.

Interessant med din skade - hvordan var din teknik i pull-ups (UH greb vel?) forkert?

ptpoul> tak for svaret. Hvis problemet ikke forsvinder af sig selv vil jeg gå igang med "genoptræningen". Under alle omstændigheder vil jeg lave noget udstrækning af skulder for at undgå at problemet skulle komme igen :smile: Den der wand exercise B har jeg faktisk brugt før da noget andet af RC'en kom i klemme når jeg holdt om stangen i squat - den strækker godt, den vil jeg nok bruge! :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share