Boksning vs. svømning


pickles
 Share

Recommended Posts

hej

Vil prøve at give min træning en ny vinkel...Og, da jeg hidtil har trænet mest styrketræning vil jeg gerne prøve at vende det til noget konditionstræning med 1-2 ugentlig supplerende bb..

Så er mit spørgsmål: Hva er "bedst", 4 timers ugentlig boksning eller samme tidsrum i en svømmehal?

har gået til boksning før, og ved det er godt...men husker også en del tid gik med styrketræning, som jeg jo ikke har brug for da jeg vil lave dét derhjemme...

Målet er bedre kondition, men ønsket om lavere fedt% er også en stor del af det...

Hva skal jeg vælge? :smile:

Ps. Har ikke tid til begge

Link to comment
Share on other sites

Vil tro svømning, boksning er primært træning til overkroppen... - Og så smadre man ikke sig selv igennem da det er relativt hårdt... Ergo er man tilbøjelig til ikke at presse sig til sit maximum, hvorimod svømning kan man bare sige "årh, bare en sidste bane" igen og igen... Og så er svømning noget der rør de fleste af musklerne i kroppen ligesom løb, løb er dog ikke heeeelt så hårdt for arme og skuldre - faktisk ikke inærheden :)

Mvh. 12k

Link to comment
Share on other sites

Well, kan ikke komme med så mange tekniske detaljer, men med boksning kommer man i forrygende form.. jeg har tænkt mig at bruge svømning til at supplere boksning..

forresten.. i min bokseklub laver vi aldrig styrketræning?

Hvis du altså mener med vægte.. hvor bokser du henne?

morgensvømning er også en fin ting, hvis man ikke har så meget tid :smile:

Link to comment
Share on other sites

Begge kan være effektive, men visse forhold gør sig gældende. Hvis du vælger svømning til at forbedre din kondition, kræver det at du kan svømme teknisk rimeligt korrekt. Hvis ikke kan du simpelthen ikke klare at svømme konditions (Aerob) træning i mere end nogle få minutter. Du bør også gerne kunne svømme 2 stilarter og hvis kun 1 bør det være crawl. Hvis ovennævnte faktorer er iorden, er svømning én af de allerbedste til at forbedre din fysiske form (læs kondition).

Boksning kræver ikke på samme måde teknik (medmindre du har en kamp i vente). Boksetræning indeholder såvel konditions som styrketræning, kan være meget varieret (afhænger af instruktøren) og er super metode til konditions træning.

Hvad angår forbrænding, skal jeg ikke gøre mig til talsmand for om DU forbrænder mere ved svømning eller boksetræning. Men en ting er sikkert, at hvis ikke teknikken er på plads i svømningen kommer du ikke langt der!. Omvendt er svømning en fantastisk idrætsgren, med utrolig mange aspekter (du kan lige nå VM finalernes sidste dag kl. 00.00 over sverige eller eurosport) så vil du se hvad jeg mener.

Den vigtigste faktor er sikkert at du trives og syntes træningen er sjov og udfordrende. Hvis ikke den er det så giver den dig ikke en s... eftersom du sikkert hurtigt vil blive træt af det hele og derved ikke få trænet. Hvad med at svømme 1 dag og bokse den anden ?

Husk at der skal intensitet ind i træningen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Begge kan være effektive, men visse forhold gør sig gældende. Hvis du vælger svømning til at forbedre din kondition, kræver det at du kan svømme teknisk rimeligt korrekt. Hvis ikke kan du simpelthen ikke klare at svømme konditions (Aerob) træning i mere end nogle få minutter. Du bør også gerne kunne svømme 2 stilarter og hvis kun 1 bør det være crawl. Hvis ovennævnte faktorer er iorden, er svømning én af de allerbedste til at forbedre din fysiske form (læs kondition).
Det havde jeg ikke tænkt på...Men det er vel hurtigt lært at svømme nogenlunde korrekt?
Den vigtigste faktor er sikkert at du trives og syntes træningen er sjov og udfordrende. Hvis ikke den er det så giver den dig ikke en s... eftersom du sikkert hurtigt vil blive træt af det hele og derved ikke få trænet. Hvad med at svømme 1 dag og bokse den anden ?

Ja, det har jeg jo erfaringer med fra tidligere...at det begynder at kede mig...så måske er det en god idé at mixe de to...men synes bare at der er meget af den træning der forgår til boksning der er spild af tid...fx er der efterhånden så mange til boksning at der kan være lang ventetid når man lærer nye slag osv...og det tager tid, især når de nye skal instrueres mens man bare står og venter....så på det punkt tiltrækker svømning mig mere, fordi jeg selv kan bestemme tempo og tidspunkt osv....

forresten.. i min bokseklub laver vi aldrig styrketræning?

Hvis du altså mener med vægte..

Mente ikke med vægte...bare en masse krops-øvelser...men de vil stadig være nok til at gå i vejen for min styrketræning ellers..

Link to comment
Share on other sites

Om det er svært at lære svømmeteknikken ?

Hmm det kommer selvfølgelig an på dine evner og din svømmetræner. Det tager som regel børn flere år/sæsoner at lære at svømme nogenlunde teknisk korrekt. De svømmere der netop har overstået VM i svømning har dyrket svømning i 10-20 år og de bruger stadig en stor %del af deres tid på at finpudse og tilrette teknikken.

Men vigtigst af alt find noget du er glad for og hvor du kan holde et rimeligt højt intensitets niveau.

Link to comment
Share on other sites

Om det er svært at lære svømmeteknikken ?

Hmm det kommer selvfølgelig an på dine evner og din svømmetræner. Det tager som regel børn flere år/sæsoner at lære at svømme nogenlunde teknisk korrekt. De svømmere der netop har overstået VM i svømning har dyrket svømning i 10-20 år og de bruger stadig en stor %del af deres tid på at finpudse og tilrette teknikken.

Men vigtigst af alt find noget du er glad for og hvor du kan holde et rimeligt højt intensitets niveau.

<{POST_SNAPBACK}>

Ergo, jeg vil få et begrænset udbytte af svømning, i forhold til fx boksning eller bare løb? Med mindre jeg tager mig god tid til at lære det ordentligt...

Link to comment
Share on other sites

Om det er svært at lære svømmeteknikken ?

Hmm det kommer selvfølgelig an på dine evner og din svømmetræner. Det tager som regel børn flere år/sæsoner at lære at svømme nogenlunde teknisk korrekt. De svømmere der netop har overstået VM i svømning har dyrket svømning i 10-20 år og de bruger stadig en stor %del af deres tid på at finpudse og tilrette teknikken.

Men vigtigst af alt find noget du er glad for og hvor du kan holde et rimeligt højt intensitets niveau.

<{POST_SNAPBACK}>

Ergo, jeg vil få et begrænset udbytte af svømning, i forhold til fx boksning eller bare løb? Med mindre jeg tager mig god tid til at lære det ordentligt...

<{POST_SNAPBACK}>

Vil her give hardgainer ret. Det skal bruges en del tid paa at laere at svomme korrekt for at kunne faa optimalt ud af svomningen.

Selv mine elitesvommere kan ikke traene lige optimalt i alle 5 svommearter (jeg taeller IM som en svommeart)

Hvis maalet primart er kondition og vaskeskind ville jeg nok vaelge lob eller boksning medmindre du allerede har gode forudsaetninger for svomning.

Mads (som stadig er i Montreal - derfor de manglende danske bogstaver)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share