Vægttab stoppet fuldstændigt!


Cpt. Pikslips
 Share

Recommended Posts

Jeg har igennem de sidste snart 2 år ændret livsstil for at komme kiloerne til livs.

Et sted mellem 30-40 kilo vægttab er det blevet til (husker ikke helt præcist hvad jeg vejede på starttidspunktet).

Det er sket som en kombination af kostændringer og øget motion - men nu er det gået helt i stå.

Jeg ved det er naturligt, at det går lidt i stå - men har nu stået på i over 4 mdr.

Jeg er ikke begyndt at slække - tværtimod har jeg øget indsatsen.

Hvad der igennem hele forløbet har undret mig er, at vægttabet jæventligt gik i stå. "Eksperterne" justerede min kost, men intet hjalp før jeg gik over til nye modeller (læs: fra Danske Vægtkonsulenter => Weightwatchers => Atkins model). Ved hvert skift gik vægttabet igang igen, men stoppede så efterfølgende igen. Kroppen ligesom justerede sig ind til det nye.

I hele perioden har jeg dyrket primært spinning og styrketræning 2 gange ugentligt, samt gået til fodbold sommeren igennem. Jeg har reduceret min fedtprocent betydeligt og samtidig været i stand til at bibeholde/øge min muskelmasse.

Jeg mangler stadig min. 10 kilo for at nå min ideal vægt, men har stort set ikke tabt mig på maven og især på siden - er derfor stadig nødt til at gå i XL/XXL T-shirts :unhappy: - Ser temmelig åndsvagt ud. En plastik kirug har dog sagt, at jeg skal tabe mig naturligt om maven for at de kan suge/operere det sidste.

Hva faen skal jeg nu gøre??? - Kender jo alle rådene omkring masser af vand, lavere energi indtag end forbrænding, frugt, motion, pas på fedt og kulhydrater osv. osv. - har trods alt smidt snart 40kg.

Jeg er 110% sikker på der ligger noget dybere bag. Hvis det kun handlede om et lavere energi indtag, så er der jo ingen logik i, at de forskellige kost modeller holder op med at virke. slet ikke når indtaget jo justeres i forhold til vægten.

De sidste par måneder har jeg også haft en ufattelig trang til søde sager. Det er virkelig en kamp for ikke at gå amok i 10 kilo slik. Hvorfor nu det? - Den søde trang forsvandt jo ellers efter de første par uger jeg startede for snart 2 år siden.

Kan man ikke få foretaget nogle målinger og tests, så man kan se hvad fan'en min krop skal bruge for at afsætte kiloerne????

Det var en ordentlig smøre. Håber i klarer jer igennem den :blush:

Link to comment
Share on other sites

Og på trods af dette lange indlæg med de mange ord, har du alligevel ikke givet de vigtigste informationer for, at vi kan hjælpe dig.

Hvilket køn er du, hvor høj er du, hvor gammel er du, hvad vejer du, hvad er din fedtprocent, hvor mange kcal spiser du og hvordan ser tre typiske dage ud for dig mht kosten - dvs hvad spiser du hvornår og hvor meget osv osv... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er vist ikke ualmindeligt, at vi hører om, at vægttabet går i stå efter nogen tid.

Håber at du får spist nok ! Har du i længere tid spist for lidt, kunne det være godt at gi' kroppen et skub med mere mad, altså godt gang i forbrændingen. Siden du trænger til slik, har du måske forbudt dig selv lidt for meget. Spis dog noget slik ! Det er noget af det bedste der findes ! :smile:

Det kunne også være, at du trængte til at få mere gang i træningen. Kroppen tilpasser sig desværre også på det område.

Ellers tillykke med det store vægttab :4thumbup:

Betina

Link to comment
Share on other sites

Jamen, så kommer der her nogle fakta:

Mand 29 år (fylder 30 sidst på måneden :sneaky2: )

Vægt: 90kg

Højde: 174 cm

BMI: 29.7

Fedt%: 25%

Fedt masse: 22.5 kg

Fedtfri masse: 67.5 kg (muskler, knogler, vand mv)

Kropsvand (TBW): 49.4 kg

BMR: 8295kj / 1983 kcal (beregnet forbrug på et døgn)

Jeg tæller ikke decideret kalorier, men har arbejdet efter Weightwatchers kostmodeller, hvor man tæller point i stedet for at styre sit indtag.

En typisk dag ser for tiden sådan her ud:

Morgenmad: 1-2 stk. frugter + vand eller glas mælk (banan, pære, æble, nektarin)

(tidligere ofte fedtfattig yoghurt med f.eks. havrefras)

Mellemmåltid: 1 stk. frugt & vand - nogen gange en kop kaffe også

Middagsmad: 2-3 skiver rugbrød med kød/kylling/fisk +100-300g grøntsager, vand

Mellemmåltid: som regel intet behov ellers 1 stk. frugt

Aftensmad: varieret med kød/kylling + pasta/kartoftler + 200-300g grøntsager.

Aftensnack: som regel ingen ting, men ellers rugbrødsmad, yoghurt is, kakao, cola light

Konceptet/sammensætningen er meget i Weightwatchers ånd, som jo har virket fint tidligere.

Kan godt føle sult i løbet af dagen, men har simpelthen ikke flere point til rådighed og der er grænser for hvor mange grøntsager jeg kan skyde ned :blush:

Desuden motion 2-3 gange om ugen i form af spinning, styrketræning & fodbold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg personligt tror, at du nu er kommet i den kategori hvor de almindelige kostråd og regler for meget overvægtige ikke længere virker for dig. Man kan jo sagtens leve og spise sundt uden at det medfører et vægttab, det er en kendsgerning mange glemmer i farten.

Måske du for at opnå yderligere vægttab skal kigge mere i retning af de diæter og træningsmetoder som atleter indenfor fitness og BB bruger. (Ikke at alt dog er lige godt :wink: )

En interessant ting som jeg har oplevet både på egen krop og hos mine klienter (har arbejdet som personlig træner), er at hvis fedtindholdet i kosten bliver for lavt, så føler man sig hele tiden sulten, og man får ofte deciderede ædeflip.

Jeg ved at Arne Astrup på et tidspunkt fandt frem til at hvis kostens fedtindhold røg under 25% af det samlede energiindtag, så udløste det sult.

Mine egne erfaringer har været at holde energiindtaget fra fedt på 25-30% af det samlede energibehov, det giver normalt en mere rolig diæt uden sultfornemmelser og uden de ædeflip der normalt plejer at følge i kølvandet på en afsluttet periode med diæt. (Har selv prøvet at ligge 10 kg på indenfor 14 dage :blink: )

Det er selvfølgelig ud fra et sundhedsperspektiv vigtigt at skaffe det ekstra fedtindtag fra primært umættede fedtsyrer. En billig hørfrøolie kunne anbefales.

2-3 gange træning om ugen, er måske heller ikke nok for at opnå de mål du har sat dig. Lyder lidt som om du godt kunne bruge noget mere struktur på din træning, så du kan finde en træningskombination der bedre bringer dig mod din målsætning.

Jeg håber det kan give dig nogle nye synsvinkler på din diæt og træning.

Held og lykke

Jamen, så kommer der her nogle fakta:

Mand 29 år (fylder 30 sidst på måneden :sneaky2: )

Vægt: 90kg

Højde: 174 cm

BMI: 29.7

Fedt%: 25%

Fedt masse: 22.5 kg

Fedtfri masse: 67.5 kg (muskler, knogler, vand mv)

Kropsvand (TBW): 49.4 kg

BMR: 8295kj / 1983 kcal (beregnet forbrug på et døgn)

Jeg tæller ikke decideret kalorier, men har arbejdet efter Weightwatchers kostmodeller, hvor man tæller point i stedet for at styre sit indtag.

En typisk dag ser for tiden sådan her ud:

Morgenmad: 1-2 stk. frugter + vand eller glas mælk (banan, pære, æble, nektarin)

                  (tidligere ofte fedtfattig yoghurt med f.eks. havrefras)

Mellemmåltid: 1 stk. frugt & vand - nogen gange en kop kaffe også

Middagsmad: 2-3 skiver rugbrød med kød/kylling/fisk +100-300g grøntsager, vand

Mellemmåltid: som regel intet behov ellers 1 stk. frugt

Aftensmad: varieret med kød/kylling + pasta/kartoftler + 200-300g grøntsager.

Aftensnack: som regel ingen ting, men ellers rugbrødsmad, yoghurt is, kakao, cola light

Konceptet/sammensætningen er meget i Weightwatchers ånd, som jo har virket fint tidligere.

Kan godt føle sult i løbet af dagen, men har simpelthen ikke flere point til rådighed og der er grænser for hvor mange grøntsager jeg kan skyde ned  :blush:

Desuden motion 2-3 gange om ugen i form af spinning, styrketræning & fodbold.

<{POST_SNAPBACK}>

Link to comment
Share on other sites

Morgenmad: 1-2 stk. frugter + vand eller glas mælk (banan, pære, æble, nektarin)

                  (tidligere ofte fedtfattig yoghurt med f.eks. havrefras)

Øv. det var da godt nok en kedelig start på dagen. Morgenmaden er jo dagens vigtigste, og man vil rende og være sløv resten af dagen hvis man ikke får noget ordenligt indebords. En stor portion havregrød(min. 500kcal) vil jeg anbefale, eventuelt med lidt sukker drysset ovenpå, det er rent mums, og så er det perfekt at starte dagen på. :wink:

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share