Kostfibre - skal de egentlig tælles med


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Nu er det ikke fordi jeg vender og drejer hver kalorie inden den indtages, men dette her synes jeg alligevel var interessant.

Foodcomp.dk er en fabelagtig database med energifordelinger, næringsindhold (både mikro og makro) for nærmest alt man kan kaste i hovedet, og der kan man se at der under kulhydrater står "tilgængeligt", og så et tal der svare til det totale antal kulhydrater minus kostfibre.

Så er det store spørgsmål:

Betyder det så egentlig at kostfibre generelt ikke skal tælles med i kalorieregnskabet, dvs. de skal trækkes fra kulhydrat-indholdet? :blink:

For grøntsager er procentdelen ofte ret høj, men også for havregryn, groft brød og den slags er det ofte 5-10g kulhydrat mindre pr 100g, når man ser på det tilgængelige.

Link to comment
Share on other sites

Problemet har tidligere forlagt ang. "kerner", "frø" osv, det er klart at frø og kerner der gennem hardcore maskineri nærmest er kvast til atomer, "frigør" mere af det bundne fedt/energi, end vores menneskelige tygge organ kan præstere; Her vil man altså med første metode let komme til at regne disse med i fedt/energi regnskabet, selv om de i praksis ryger hele turen gennem affaldskanalerne uden den store absorption. Jeg ved ikke om feks rugbrøds producenterne er blevet bedre til sådanne angivelser, men skarpe i fortiden har de ikke været;

Snakker vi igen praksis så har det ingen betydning, så fremt man tilnærmelsesvis spiser samme mægde og type fødelementer hver dag (dvs. laver samme regne fejl.).

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Problemet har tidligere forlagt ang. "kerner", "frø" osv, det er klart at frø og kerner der gennem hardcore maskineri nærmest er kvast til atomer, "frigør" mere af det bundne fedt/energi, end vores menneskelige tygge organ kan præstere; Her vil man altså med første metode let komme til at regne disse med i fedt/energi regnskabet, selv om de i praksis ryger hele turen gennem affaldskanalerne uden den store absorption. Jeg ved ikke om feks rugbrøds producenterne er blevet bedre til sådanne angivelser, men skarpe i fortiden har de ikke været;
Nu var snakken om kostfibre, men pyt. Producenterne følger de regler der nu engang er gældende for angivelse af energi, hvorfor de ikke har lavet nogle ændringer i dette. Det er derfor ikke et spørgsmål om producenterne er skarpe eller ej, men om de følger reglerne. Reglerne kan derimod være gode eller mindre gode.
Link to comment
Share on other sites

Nu var snakken om kostfibre, men pyt. Producenterne følger de regler der nu engang er gældende for angivelse af energi, hvorfor de ikke har lavet nogle ændringer i dette. Det er derfor ikke et spørgsmål om producenterne er skarpe eller ej, men om de følger reglerne. Reglerne kan derimod være gode eller mindre gode.

Det var nu osse bare ment som suplement til dit eget indlæg, da det selvfølgelig er relevant i NETOP denne sammenhæng....

M.V:H

Helio

PS; Intet forbyder selvfølgelig en given producent at bidrage med ekstra info; så længe man følger de omtalte regler; her ville det feks ikke være en utænkelig ide, med en seperat tekst der feks omtaler mængden af "kerner" og hvor stor en mængde af det angivede fedt der stammer fra disse ;) Når det er sagt så har du selvfølgelig ret; det er i bund og grund det du kalder de såkaldte "regler" og i den såkaldte "politik", måske, måske ikke at forveksle med den såkaldte "videnskab" ej/ ej heller "uvidenskab", at mange problemer ligger begravet; Hvis man ellers tør sige sådan noget uden frygt for at komme til at stikke til de såkaldte "positivistiske molboer?" :laugh::laugh::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Heliotropen > "positivistiske molboer?  :laugh:  :laugh:  :laugh:

Nu er det jo netop en af de rigtig store fordele ved at være på MOL, at der ikke bare bliver slynget alle mulige "alternative" påstande ud á lá JS modellen og det som er meget værre........

Foresten så giver fibre en smule energi, idet mikroorganismer omdanner fibre til kortkædede fede syrer, som så optages. Så vidt jeg husker regner man med at 1 gram fiber giver en brøkdel (mener det er ca. 1/3) af energien fra 1 gram kulhydrat (har den eksakte mængde interesse kan det slåes op :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Foresten så giver fibre en smule energi, idet mikroorganismer omdanner fibre til kortkædede fede syrer, som så optages. Så vidt jeg husker regner man med at 1 gram fiber giver en brøkdel (mener det er ca. 1/3) af energien fra 1 gram kulhydrat (har den eksakte mængde interesse kan det slåes op  :wink: ).

Det mener jeg også at have læst i en lærebog... dog husker jeg det som 9 kj. Men det er også lang tid siden, og bogen har jeg ikke mere. Øv.

Link to comment
Share on other sites

Foresten så giver fibre en smule energi, idet mikroorganismer omdanner fibre til kortkædede fede syrer, som så optages. Så vidt jeg husker regner man med at 1 gram fiber giver en brøkdel (mener det er ca. 1/3) af energien fra 1 gram kulhydrat (har den eksakte mængde interesse kan det slåes op  :wink: ).

Det mener jeg også at have læst i en lærebog... dog husker jeg det som 9 kj. Men det er også lang tid siden, og bogen har jeg ikke mere. Øv.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu slog jeg det så op og det viser sig at være cirka 8 kJ/g (Ifølge Meneskets ernæring af Astrup et al. 2005). Dette kommer dog an på hvilke fibre samt formentlig også hvilke fødevarer de indtages sammen med.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo netop en af de rigtig store fordele ved at være på MOL, at der ikke bare bliver slynget alle mulige "alternative" påstande ud á lá JS modellen og det som er meget værre........
Jeg må hellere snart få taget mig sammen til at få startet den videnskabsteori tråd snart! :rolleyes:

Foresten så giver fibre en smule energi, idet mikroorganismer omdanner fibre til kortkædede fede syrer, som så optages. Så vidt jeg husker regner man med at 1 gram fiber giver en brøkdel (mener det er ca. 1/3) af energien fra 1 gram kulhydrat (har den eksakte mængde interesse kan det slåes op  ).

Du har helt ret, det afhænger dog bla osse af fiber type mm.

Nu slog jeg det så op og det viser sig at være cirka 8 kJ/g (Ifølge Meneskets ernæring af Astrup et al. 2005). Dette kommer dog an på hvilke fibre samt formentlig også hvilke fødevarer de indtages sammen med.

Der står det samme i flere af mine Astrup bøger mm. så jeg tror heller ikke det i reglen er helt ved siden af!

M.V:H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share