Overreached eller mistet styrke?


Martin G
 Share

Recommended Posts

Hej med jer folkens.

Jeg har trænet i 5 uger, og er lige gået ind i min 6. Ugerne har været forholdsvis hårde, rent intensitetsmæssigt, og jeg har haft lavet nogle chinup negativer, som man godt kunne fristes til at tro, har belastet mit CNS, og at jeg derfor har brug for en uges pause. I sig selv, ville jeg jo bare kunne tage en uges deload og se, hvad der skete. Men har ikke lyst til at risikere at miste styrke (selvom jeg ikke ejer den store).

Grunden til, at jeg tror, at jeg er overreached eller har mistet styrke er, at jeg er begyndt at synes, at det er utroligt tungt at unracke eksempelvis stangen i bænkpres. Den skrå bænk er også blevet tung, skønt jeg ikke har pillet ved vægten. MEN! Normalt stinker dette jo langt væk af træthed, men her de sidste 2 træningspas, har der været 2 dages pause imellem passene, hvor der kun plejer at være 2 dage.

Jeg har nemlig trænet således (de dage i parentes, er de dage, hvor jeg normalt ville have trænet)

Torsdag (Torsdag) - Søndag (Lørdag) - Onsdag (Tirsdag)

Så som i kan se, er mit program blevet forskudt, og jeg har fået en dags extra restitution.

Desuden, skal det nok nævnes, at jeg var på hardcore druk lørdag nat, og søndag var en smule præget af det, dog ikke på nær samme måde som i dag (onsdag)

Bør jeg give det en extra chance, eller bør jeg deloade/dekonditionere?

Hvis ja til dekondi/deload, hvilket bør jeg så vælge? Er deload kun for hardcore styrkeløftere, eller kan nybegynder styrkeløfter også have brug for det?

Bænker ca. 60-65kg 1RM

Dødløfter ca. 95-100kg 1RM

Squatter ca. 70kg 1RM

Så lidt styrke har jeg da.

Men hvad siger i?

Link to comment
Share on other sites

Deload i en flere uger af gangen gavner dig nok ikke, men jeg selv har oplevet stor fremgang når jeg skal prøve ny pr at jeg har haft fri i weekenden, især i bænk er det utroligt vigtigt for mig. Men prøv det da, det skader aldrig  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Okay, jeg vil lige give mig selv en extra dag til at trykke den af, og så vil jeg deloade i en 5-6dage, er det anbefalelsesværdigt? :smile:

Endnu en gang tak for rådene ang. squat :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hastigheden er en af de første ting der falder ved overtræning/overreaching, så det er et vigtig parameter at holde øje med.

Som nybegynder vil jeg anbefale dig at deloade ved at skære antallet af øvelser ned og køre ganske få øvelser med 15-20 reps i en uges tid og det skal ikke være 15-20 reps til failure. :wink:

Hvis det er decideret overtræning vil jeg også skære frekvensen ned og kun køre fullbody 4 pas over 2 uger.

Du har ikke skrevet hvordan din træning ser ud, så kan ikke gøre så meget andet end at gi' dig lidt guidelines.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du er overreache endnu, du kan sku godt klare nogen flere tæsk inden, hvis du så er lidt overreached så kan du jo bare blive mere overreached og superkompensere mere :wink:

Men tror bare det er pågrund af drukturen og fordi du har været uheldig og har ramt nogen træningspas med mindre energi, hænder jo. Og det betyder ikke nødvendigvis at du er overreached, men nærmere at du ikke har sovet/spist det du plejer. Det kan også være noget helt trejde som jeg oplever nogen gange, især her i ferien. Jeg oplevede at mit energi niveau faldt til træningen hvis jeg havde været helt inaktiv hele dagen, også var det lige meget hvor meget jeg åd og sov. Så fandt ud af at jeg lige skulle cykle eller løbe en lille tur 3-4 timer før træningen eller bare kløve pind eller lign. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share