Multivitamin, for meget..?


Damien
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

Jeg har købt nogle multivitaminpiller på apoteket, som hedder "New Nordic", de var de eneste jeg kunne få som var uden jern. Jeg købte uden jern pga. jeg havde læst her på mol at det ikke var godt for mænd... Men kan nogen forklare mig hvordan det kan skade at købe dem med jern?

Min mor er imod at jeg tager dem fordi hun siger at det kan være farligt at "bl.a." indtage for meget A vitamin og hun mener at jeg allerede i forvejen indtager nok via kosten. Fx disse piller indeholder 125% (A) og det bekymrer hende åbenbart, så jeg ville spørge om jeg har nogen grund til bekymring eller om min mor bare vrøvler? :raisebrow:

Næringsstofindhold pr. 2 tabletter:

Vitamin A 1000 mcg 125%

Thiamin (B1) 1.8mg 130%

Riboflavin (B2) 2,1mg 130%

Vitamin B63 mg 150 %

Vitamin B12 mg 300%

Folsyre 300 mcg 150%

Niacin 18 mg 100%

Pantothensyre 6 mg 100%

Biotin 150mcg 100%

Vitamin C 90 mg 150%

Vitamin D 5 mcg 100%

Vitamin E 15 150%

Nogen der kan sætte finger på noget der skulle være galt med disse piller eller kan jeg roligt tage dem?

Takker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke huske den videnskabelige forklaring (google kan sikkert finde et eller andet men har ikke lige tid) men højt indhold at jern kan give øget risiko for hjerteproblemer. Kvinder får af naturlige grunde tømt ud i blodbeholdningen en gang om måneden og det skulle være i hvert fald en del af forklaringen for at de ikke har samme frekvens af hjerteproblemer. Det underbygges af, at mandlige bloddononer har markant nedsat risiko i forhold til ikke-donoerer.

I en tidligere post her på MOL blev der postuleret at hård træning også "gør kål" på det høje jernindhold, men den blev vist ikke underbygget med kildemateriale.

Resten af pillen har jeg ikke en dyt anelse om, men der støder vel flere svar til.....

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret ang jern!

Ja jeg håber der er flere der vil svare på mit indlæg, er nemlig ikke sikker på at de vitaminpiller jeg fik er gode, og de var meget dyre, så vil da klart bytte dem hvis der er nogle der taler imod dem (med argumentation selvfølgelig :smile: ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share