Smerter i lænden


humseper
 Share

Recommended Posts

Jeg fik for et ca. 2 måneder siden under et let sæt dødløft en pludselig meget voldsom træthedfornemmelse i min lænd. Ingen smerte kun en meget massiv træthed. Senere i løbet af dagen begyndte jeg jeg at få ret kraftige smerter i lænden, især når jeg havde ligget ned og skulle rejse mig op igen, altså når jeg hævede overkroppen op som ved en mavebøjning. Efter et par dage gik det væk igen, men nu er det så for ca. 2 ugers tid siden kommet igen. Denne gang ikke med træthed som i starten, men med smerter med det samme. Smerterne kommer under øvelser som squat, bb row og dødløft.

I løbet af dagen går de stort set væk igen, men når jeg har ligget ned i et stykke tid og skal rejse mig op får jeg ondt i ryggen igen.

Hvad skal jeg gøre. Det skal lige siges at jeg ikke har trænet mave i lang tid og frygter derfor at der er sket en fremadglidning af en hvivel f.eks. hvis jeg har overstrukket min ryg i et lockout i dødløft.

Skal jeg gå til en fysioterapeaut med det samme eller skal jeg lige se tiden an?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik for et ca. 2 måneder siden under et let sæt dødløft en pludselig meget voldsom træthedfornemmelse i min lænd. Ingen smerte kun en meget massiv træthed. Senere i løbet af dagen begyndte jeg jeg at få ret kraftige smerter i lænden, især når jeg havde ligget ned og skulle rejse mig op igen, altså når jeg hævede overkroppen op som ved en mavebøjning. Efter et par dage gik det væk igen, men nu er det så for ca. 2 ugers tid siden kommet igen. Denne gang ikke med træthed som i starten, men med smerter med det samme. Smerterne kommer under øvelser som squat, bb row og dødløft.

I løbet af dagen går de stort set væk igen, men når jeg har ligget ned i et stykke tid og skal rejse mig op får jeg ondt i ryggen igen.

Hvad skal jeg gøre. Det skal lige siges at jeg ikke har trænet mave i lang tid og frygter derfor at der er sket en fremadglidning af en hvivel f.eks. hvis jeg har overstrukket min ryg i et lockout i dødløft.

Skal jeg gå til en fysioterapeaut med det samme eller skal jeg lige se tiden an?

<{POST_SNAPBACK}>

Lyder som det jeg også har lige for tiden. Du kan lige kigge i tråden længere nede. De piller Viper anbefalede har taget det værste det er helt sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også oplevet tendens til en "stikken" i mit højre forlår samt lidt i venstre læg. Jeg ved dog ikke om dette har noget med min ryg at gøre. Det er måske også lidt psyken der spiller ind, da jeg render rundt og er meget nervøs for om det er en alvorlig skade.

Det skal lige siges at jeg i denne uge arbejder på en røntgenafdeling, så jeg kan godt få taget et par billeder af min lænd og få en læge til at kigge på dem.

Bør jeg gøre dette?

Link to comment
Share on other sites

Ja for pokker. Få kigget på det med det samme, der er ingen grund til at gå og puge med det.

Og spring fyssen oven og gå direkte til kiropraktor, er mit råd. Fysioterapi gjorde intet for mig, da min ryg var tosset - tværtimod satte han mig til at lave øvelser 8 gange om dagen, som i bedste fald ikke forværrede min skade. Det var først da jeg kom til kiro, tingene begyndte at hjælpe (stort set med det samme).

Link to comment
Share on other sites

Så har jag fået taget røntgenbilleder og de viser intet abnormt. Ingen fremadglidning, ingen scoliose, ingen sammenfald af hvirvler. Det eneste der var at sætte fingrene på var at jeg svajede en lille smule, men lægen mente ikke at det var her problemet lå og det sagtens kunne være fordi jeg havde stået lidt skævt da billedet blev taget.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har smerter i benet udover i lænden. Så kunne det godt tyde på at det er din iskias-nerve den er gal med.

Jeg havde selv en del problemer med det sidste år. Ting der hjalp for mig, var en længere pause, zoneterapi og udstrækning at haserne.

Link to comment
Share on other sites

Som fysioterapeut kan jeg selvfølgelig kun anbefale at du opsøger en fys. :smile:

Det kan godt være at, vævet imellem dine diskusskiver har forskubbet sig så det ligger et pres ud på strukturer mellem diskus (ligamenter, nerver etc. (her iskias)). dette kan du så igen forværre ved at lave bestemte bevægelser

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft det samme og kan anbefale en god kiropraktor.

Og så skal du nok til at se dig om efter nogle erstatninger til squat, dødløft, BB row. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror da netop lige præcis ikke at man skal skifte de øvelser ud. Det ville være fjollet at skifte de bedste øvelser ud, hvis man har problemer med iskias. Istedet ville jeg kigge på teknik, smidighed og vægt til begynde med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share