Er tilskud nødvendigt hvis kosten er i orden?


plindboe
 Share

Recommended Posts

Jeg tvivler på at man behøver vitamin-/mineral- og diverse andre tilskud hvis man bare får noget ordenligt og varieret mam indebords(jeg taler ikke om træningsorienterede tilskud som protein/kreatin og lignende). Man hører istedet om undersøgelser der påviser skadelige virkninger hvis man indtager for mange vitaminer. Er det overhovedet nødvendigt, hvis man indtager masser grøntsager, frugt, fibre, husker de umættede fedtsyrer, eventuelt det daglige fed hvidløg osv.? Hvad siger videnskaben om dette?

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

hvis du er dækket ind gennem din kost er tilskud ikke nødvendigt, men det kan af og til være svært at afdække om man er dækket ind. Når det så er sagt tror jeg da der spildes mange penge på unødvendige tilskud.

Der blev for nogle år siden lavet en undersøgelse, der viste, at i forbindelse med at forebygge udvikling af kræft, var tilskud stort set uden effekt i modsætning til grøntsagerne. Jeg tror nu der er mange forhold, der gør sig gældende i sådan en konklusion, men man kan altså ikke leve af pizza og burger og tro at den hellige grav er velforvaret, fordi man tager tilskud.

Og de fedtopløselige vitaminer kan man godt få for mange af.

Jeg tager selv en multivitamin, calcium i perioder, hvor jeg ikke får meget mælk samt fiskeolie. Sidstnævnte skruer jeg meget op og ned i dosis afhængigt af, hvor meget fisk jeg får spist og hvor meget jeg træner (læs: hvor ondt jeg har og om jeg har minre betændelsestilstande som løbeknæ el.lign.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes "nødvendigt" og "behøver" et svære begreber at have med at gøre i denne kontekst; er der nogen der kan forklare dem for mig? :wink:

Hvorfor ikke bare tage en hver dag ? Så er man sikker, men det er selvfølgelig helt op til dig selv hvis du tror du får alle vitaminer/mineraler igennem mad som jeg tror de færeste gør..

Sikker på hvad? :w00t::laugh:

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

tak for svarene.

Hvorfor ikke bare tage en hver dag ? Så er man sikker, men det er selvfølgelig helt op til dig selv hvis du tror du får alle vitaminer/mineraler igennem mad som jeg tror de færeste gør..

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis der ikke er en fordel ved det er det jo spild af penge. Hvis man har den indstilling du giver udtryk for kan man jo ligeså gå ind i den nærmeste helsebutik og købe alle deres produkter 'bare for at være sikker'. Man kan også vaske hår med shampoo der har vitaminer og antioxidanter 'bare for at være sikker'. Eller skylle sin tarm dagligt med kaffe 'bare for at være sikker'. Næ, så vil jeg hellere høre hvad videnskaben siger om disse tilskud, før jeg bruger alle mine sparepenge på noget som jeg ikke engang ved om er nødvendigt.

hvis du er dækket ind gennem din kost er tilskud ikke nødvendigt, men det kan af og til være svært at afdække om man er dækket ind. Når det så er sagt tror jeg da der spildes mange penge på unødvendige tilskud.

Det tror jeg også. Der er et godt marked i det, så der er jo et konstant "propaganda" værktøj i gang med at overbevise os om at vi skal købe visse produkter fordi de er nødvendige for vores sundhed. Det kan sagtens være at nogle er en fordel, men det ville da være dejligt med lidt dokumentation så man kan vide hvilke og hvor meget man skal give sig i kast med.

Jeg syntes "nødvendigt" og "behøver" et svære begreber at have med at gøre i denne kontekst; er der nogen der kan forklare dem for mig?  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg mener med "nødvendigt" om det er "nødvendigt for en optimal sundhed", altså om der overhovedet er en påvist sundhedsmæssig fordel ved at indtage dem, hvis man indtager en god kost, eller selv hvis man indtager en mindre god kost.

Peter :cooldance:

Edited by plindboe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share