Krumspring


JesperT
 Share

Recommended Posts

Måske lidt genereliserende retningslinier (og hvad hypertrofi anbefalingen angår alt for smal rep range), men overordnet er det helt rigtigt. Går udfra du specifikt snakker om træning for styrke og eksplosivitet, når du er basketball spiller. Her er lave reps, eksplosiv udførsel og lange pauser vitalt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er en udemærket artikel, og deres anbefalinger mht. sæt/rep/pause er ikke helt ude i skoven, dog kan jeg ikke se hvorfor man ved hypertrofitræning skal holde sig indenfor en så snæver reprange - hele spektret bør bruges for at ramme muskelfibrene i alle aspekter. Jeg er ikke enig i deres definition på udførselshastighed mht. hypertrofitræning. Jeg mener ikke, at du på noget tidspunkt skal føre vægten langsomt/kontrolleret, men derimod hurtigt og eksplosivt i alle facetter af styrke/muskeltræning.

Efter et stykke tid vil du ikke længere lide under DOMS (muskelømhed), men det betyder ikke at dine muskler er fuldt restitueret - der er endnu ikke enighed blandt forskere om, hvad der forårsager denne muskelømhed.. Om det kan betale sig at træne trods manglende restitution afhænger af hvilket niveau træningsmæssigt du ligger på. Russiske styrkeløftere træner lystigt derudaf trods manglende fuld restitution for at overreache (dvs. akkumulere et træningsstres der ikke er restitueret fra) for derefter at superkompensere (restituere så lang tid at kroppens funktioner er tip top, og kraftudviklingsraten er større end tidligere)... og meget kan man sige de herrer - men løfte vægte kan de sgu godt finde ud af.

Mht pauserne i den eksplosive del, så er lange pauser ekstrem vigtige for at kunne udvikle maksimal kræft. Det er et spørgsmål om at få regeneret ATP ressourcerne inden næste sæt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share