Kettlebell snatch


Frank L
 Share

Recommended Posts

forgot to say: thats just my opinion, I do not claim that it's the only way to perform the snatch... just my vision...

and on the second videoclip, the athlete(I guess it's Kenneth Jay) does not rotate the kettlebell, so he has to use the grip right at the start of the lowering...

and besides, after flipping the bell, he has to "catch" the kettlebell" which is taking some more grip energy...

probably he just has not any problems with grip yet...

just my opinion...

<{POST_SNAPBACK}>

Now that my goal is to compete in GS I have switched to a more energy efficient path of the kettlebell including rotating the bell.

/Kenneth Jay

<{POST_SNAPBACK}>

that's good :smile: what's your current result in snatch?

Andrey

<{POST_SNAPBACK}>

My best result in the snatch is 60 left/57 right with the 32kg

I am currently working on getting my numbers up in the Jerk which is stalled at about 25-30reps (2x32kg) mostly a technical problem I suspect...

The result that I am probably most proud of is 100 double snatches (2x24kg) in 9 min. 54 sec. without setting the bells down...

I still have a long way to go...

/KJ

Link to comment
Share on other sites

He - this thread has taking an unexpected turn!!!

Nice to hear from a competing Girevik :bowdown:

I use the kettlebell for conditioning training as a supplement to my martial arts (Grappling).

I think i really got some points in the KB snatch to watch for. Thank you.

And by the way - Its very impressive to see some one your size juggling those big kettlebells.

Link to comment
Share on other sites

He - this thread has taking an unexpected turn!!!

Nice to hear from a competing Girevik :bowdown:

<{POST_SNAPBACK}>

yeah, it has been turned into english language so far... :smile: I hope it's ok with admins and moderators and they will not ban me...

and yeah, I'm competing and judging at a Russian national level which is pretty high yet...

btw if anyone could give me a link to the online Eng<-->Danish or Rus<-->Danish translator, that would be great..

Andrey

http://www.GirevoySport.ru

Link to comment
Share on other sites

btw I guess your current jerk technique is not like that on a videoclip on your web-site as well, because that technique is far away from GS technique...

<{POST_SNAPBACK}>

No, the video shows how the exercises were taught at the RKC certification. Niot giving efficiency any thought ..

My current Jerk and Long Cycle technique is very much different from what the video shows... but it still needs work though....

/KJ

Edited by Kenneth Jay, RKC
Link to comment
Share on other sites

Jeg må sgu ha sådan en kugle en dag, til at styrke min svage skuldre

<{POST_SNAPBACK}>

Sæt i værk!!! :devil:

Du kan evt. få Kenneth Jay til at berette om hvorfor russerne ikke kender til rotator cuff skader :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det tror jeg gerne, mine skuldrer er sgu mit svage punkt/led :mad::smile:

EDIT http://ejmas.com/pt/ptart_brennan_0103.htm

Edited by L^P
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så er jeg tilbage!!

Denne gang er det ikke opturen med nedturen der volder problemer.

Efter at jeg er begyndt er rykke to kugler op over hovedet, er nedturen blevet lidt af en angstpræget adfærde.

Hvis jeg mister koncentrationen og laver kuglerne svinge udad er de helt umulige at styrer. Men hvis jeg koncentrere mig om at "trække" den ned mellem benene mindsker jeg afstanden mellem dem og min krop, og jeg kan faktisk holde min positur.

Er jeg for svag til to kugler (16kg) eller skal jeg bare huske at "trække" dem ned?

ps. den artikel der er blevet linket til er da lidt af en blandet landhandel. Manden modsiger jo sig selv flere steder. Fx. siger han: "Modstand er modstand ergo dur en kettlebell ikke til progresiv forøgelse af intensiteten" og siger senere "Øvelser kun med kropsvægte er gode, da de kan laves på måde der har forskellig intensitet. Fx er pistols nemmere hvis man bruger en kontravægt"

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg tilbage!!

Denne gang er det ikke opturen med nedturen der volder problemer.

Efter at jeg er begyndt er rykke to kugler op over hovedet, er nedturen blevet lidt af en angstpræget adfærde.

Hvis jeg mister koncentrationen og laver kuglerne svinge udad er de helt umulige at styrer. Men hvis jeg koncentrere mig om at "trække" den ned mellem benene mindsker jeg afstanden mellem dem og min krop, og jeg kan faktisk holde min positur.

Er jeg for svag til to kugler (16kg) eller skal jeg bare huske at "trække" dem ned?

Double snatch er også nyt for mig - og jeg er nødsaget til at sænke dem langsomt til skuldrene, for derefter at returnere dem som i et Double Clean. Hvis jeg forsøger at svinge dem ned fra lock-out, er jeg bange for at blive rykket på røven. :wink:

Edited by Hebnes
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også forsøgt mig med bare at sænke dem til skuldrene. Det fungere jo fint.

Måske er den forkortede nedtursbane en mellem station mellem Clean-nedtur og så den helt store svingom?

Ja der er hæftige krafter i gang når man double snatcher... og især sænkningen bliver udfordrene hvis man bare lader dem falde..

Personligt synes jeg at sænke dem til skuldrene først er fint hvis man ikke kan kontrollere nedturen helt på den anden måde. I sidste ende kunne man brige de forskellige stilarter ved forskellige typer arbejde.. low rep/volume double power snatches kunne typisk være en situation hvor man kunne gøre det på den "hårde" måde og ved high rep kunne man sænke dem til skuldrene...

Der er ikke noget rigtigt eller forkert her som jeg ser det....

/KJ

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret.

Jeg har forresten også lige læst artiklen H2H uppercut-øvelsen (i modsætning til bare at kigge billederne) og så gav det lidt mere mening. :innocent:

Men jeg har jo mulighed for at få svar på alle mine spørgsmål på lørdag, til den første time Kettlebell Sport i CSA :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share