Forbrænding af kalorier


Uffe
 Share

Recommended Posts

et underligt spørgsmål. Jeg er inde i alt det med kalorier og forbrænding, men har en tvist med en bekendt.

eks. hvis man skal løbe 10 meter for at forbrænde 1 kj, skal man så osse løbe 4680 meter for at forbrænde 468 kj ? Vel og mærke at man løber de 4680 meter ud i eet stræk. Jeg mener IKKE at der er lineær sammenligning på den måde, men oplys mig venligst, tak :o)

mvh Uffe

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi forestiller os et meget forsimplet tankeeksperiment, hvor alle indre og ydre omstændigheder omkring en løber er uforanderlige (konstant vind, konstant løbetempo, konstant underlagshældning osv), så vil der nok være en liniær sammenhæng mellem distance og den krævede bevægelsesenergi.

Dette er dog utopisk, og bevægelsesenergi er jo heller ikke det samme som forbrænding. Jeg nævner det, fordi det måske er dette din bekendte mener...

Der er alt for mange faktorer at tage højde for, til at man kan opstille en så simpel relation mellem forbrænding og løbedistance, IMHO.

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Helt korrekt. Det har intet med distance at gøre, derimod tiden der er anvendt. Det kræver mere energi at køre 120 kmt end at 90 til trods for at man skal lige langt - Ret logisk, ikke? Og dette er kun bevægelses ernergien. Så er der den energi kroppen efterfølgende anvender selv efter man er stoppet med at løbe. Jo større belastning kroppen har været udsat for desto mere vil kroppen arbejde videre efter endt løb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share