Løbesko


Bella
 Share

Recommended Posts

Jeg er så småt ved at for alvor starte løbetræning. Har tænkt mig 30-40 minutter 5-6 gange om ugen, primært asfalt og det bliver intervaltræning.

Jeg er tung (93 kg and going down!) hvad skal jeg tænke på ved køb? Blød sål, hård sål, stødabsorbation og så videre.

Jeg er helt på bar bund, har I nogle råd jeg lige kan få med før jeg går ned til min lokale sportpusher

Mange tak :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg synes helt bestemt du skal gå til en specialbutik, hvor du kan få din løbestil analyseret. Du skal have sko med god støddæmpning, men modellen afhænger også af, hvordan du træder på dine fødder. Hvad løbesko angår kan man ikke sjusse sig frem, du SKAL have nogle der er rigtige til din løbestil, ellers risikerer du meget let overbelastning.

God fornøjelse med løbetræningen, og giv ikke op på halvvejen. Det bliver sjovere og sjovere, jo bedre form man kommer i. Men det kan altså være lidt surt i starten til man kommer i en rimelig form. Til gengæld er det bare super motion, og jeg kan bestemt ikke undvære mine løbeture.

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan også anbefale at gå til en special-butik, hvor du kan få lavet en løbebåndstest.

Jeg købte mine løbesko hos Løberen (link), hvor jeg fik super service, og på deres side kan du se beskrivelse af hver enkelt sko, mht. vægtklasse, type, funktion mm.

Men hvis du ikke selv ved, hvordan du træder, kan de fleste af de informationer ikke bruges til så meget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan også anbefale at gå i en specialforretning.

Men prøv lige at overvej din træningsmængde. 5 - 6 gange om ugen kan godt give problemer med overbelastning. Jeg ville nok starte lidt blidere ud. Dine muskler er ikke forberedt på den vedvarende belastning og asfalt er et hårdt underlag.

Ellers held og lykke!

De har forresten "Gyldendals løbebog" for kr. 99 i Netto i denne uge. Den er god!

Link to comment
Share on other sites

Tak for tip running, jeg tjekker nedom en Netto.

Når I siger specialforretning ...så mener I noget a'la en sportsforretning, der sælger sko og tøj til diverse sportsgrene ikke? :blush:

Har fundet ud af jeg desværre har over to timer til den nærmeste Løberen, men linket har gjort mig klogere på hvad en løbetest er og hvor vigtige de rette sko er.

Jeg har fået adgang til en crosstrainer, vægte og andre styrketrænings remedier, så jeg løber nok hver anden dag i stedet og benytter træningslokalet de andre hviledage så jeg ikke får en benskade.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes lidt folk overdramatiserer behovet for en løbestilsanalyse, i langt de fleste tilfælde vil der ikke ske noget ved at løbe i en "forkert" sko. Når jeg skriver forkert i "" er det fordi der ikke er så stor forskel igen på skoene. Faktum er at 80% pronerer (lægger vægten på indersiden af foden), 20% løber neutralt og under 1% supinerer (lægget vægten på ydersiden). Pronation afhjælpes ved at indlægge en kile i sålen på indersiden, der er af et lidt hårdere materiale end det øvrige, derved rettes der op på foden under skridtet. Der laves ikke sko til løbere der supinerer. Der er forskel på kilerne, idet nogle modeller har en kraftigere af slagsen, f.eks. Nikes Structure og Brooks Beast, de modeller er så til løbere hvor problemet er meget udtalt. Mit råd til dig er at finde en sko med alm. kile, der samtidig har stødabsorbering i både hæl og forfod. Så længe du sørger for det er en mærkevare (Asics, Nike, Adidas, Brooks, New Balance, Saucony, Reebok f.eks.) mener jeg ikke det kan gå helt galt. Hvis du så får problemer når du har løbet noget tid kunne en løbetest være relevant. Hvis du bor i nærheden af en Stadium butik vil jeg anbefale dig Brooks Alpha, der får du mere sko for pengene end ved de andre mærker, og det er en en fin sko til løberen der bare løber lidt til husbehov. Den har stødabsorbering i hæl og forfod og pronationskile. Der findes selvfølgelig mange andre gode modeller, og du kan sagtens finde én på tilbud et sted.

Link to comment
Share on other sites

Man skal dog passe lidt på ved de specialbutikker. Ikke af egen erfarring, men en kollega har været inde og få analyseret sin løbestil.

De foreslog ham et andet mærke end han plejede, og han hørte selvfølgelig efter dem. Men her efterfølgende er han begyndt at få en masse vabler, og skoene sidder ikke ret godt.

Men ved ikke om de har nogen garanti for sådan noget? :smile:

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Man skal dog passe lidt på ved de specialbutikker. Ikke af egen erfarring, men en kollega har været inde og få analyseret sin løbestil.

De foreslog ham et andet mærke end han plejede, og han hørte selvfølgelig efter dem. Men her efterfølgende er han begyndt at få en masse vabler, og skoene sidder ikke ret godt.

Men ved ikke om de har nogen garanti for sådan noget?  :smile:

Niklas :superman:

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm.. Det vil jeg ikke give dig (din kollega) helt ret i. De gange jeg har fået lavet en løbestilsanalyse har jeg prøvet et hav af sko og ved hver sko kommer man op på løbebåndet, de filmer ens løb og man står efterfølgende og ser hvordan ens løbestil er. Derefter kan man selv vælge hvad man har lyst til.

Endvidere har du ikke skrevet om han havde andre sokker på, løb længere/hurtigere mv. Det er jo blot nogle af de faktorer, der kan bevirke, at man får vabler.

Slutteligt kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle få lavet en løbestilsanalyse, når det er gratis, men det er måske bare mig! :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share