Ustabil lænd og tung belastning


thomasl
 Share

Recommended Posts

Inspireret af tråden om lændehold vil jeg høre, om der er nogen der kan hjælpe mig med et lidt relateret problem.

Jeg har nemlig, hvad en kiropraktor har diagnostiseret som et overgangsled i min lænd, som gør lænden ustabil med dertil hørende lændesmerter og strålende smerter ud i det ene ben.

Ved at undgå hård belastning af lænden (f.eks. ved at undgå de fleste frivægtsøvelser for ben og ryg, heriblandt squat, dødløft, rows og lign.) og ved kiropraktiske behandlinger i 1 år er alle symptomer stort set forsvundet.

Men symptomerne vender desværre straks tilbage, når jeg begynder at belaste lænden bare lidt.

Umiddelbart kunne jeg jo så bare holde mig fra de tunge frivægtsøvelser, men jeg kan se udfra det sidste års træning primært i maskiner at: min motivation er faldet, mine resultater er på kraftig retur og min træningsglæde er ved at forsvinde! Nu har jeg taget et par af de "forbudte" øvelser med igen, og det kan mærkes - motivationen og træningsglæden er straks meget større!

Så, er der noget jeg kan gøre ved min lænd, så den bliver mere stabil og kan holde til mere belastning? I den anden tråd blev der anbefalet at opsøge en McKenzie-fysioterapeut - er det noget, der kan hjælpe i mit tilfælde?

Link to comment
Share on other sites

Overgangsled er per definition ikke nemme at arbejde med. Det er dog vigtigt, at få styrket dine stabiliserende rygmuskler dvs. de små centrale omkring rygsøjlen. Disse bliver ikke styrket ved squat, dødløft og rows.

Der findes flere øvelser til styrkning af den del af ryggen, og der findes bl.a. nogle enkelte rigtig gode maskiner. OBBC (odense) har en maskine af mærket David (mener jeg), der er specielt god til de stabiliserende muskler. Det bedste er dog at opsøge en fagprofessionel, der kan vise dig nogle gode øvelser, og her kan fysioterapeuter rigtig mange gode øvelser. Din kiropraktor har nok også sådan nogle øvelser.

Det er imidlertidigt også vigtigt at styrke dine mavemauskler, da de også er med til at stabilisere ryggen. Når du en tilpas styrke i de stabiliserende rygmsukler burde det ikke blive noget problem at genoptage dine favorit øvelser :wink:

Umiddelbart vil jeg mene, at MacKenzie terapi ikke vil hjælpe på dit problem, da det primært henvender sig mod problemer i discus-skiven.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret! Dejligt opmuntrende i forhold til - men også i kontrast til - min kiropraktors holdning at stabilitetsøvelser ikke ville hjælpe mig.

Jeg er dog helt klar på at give det en chance.

Er der nogen, der kan anbefale en god kiropraktor, fysioterapeut eller lignende i Århus, der kan hjælpe mig med dette?

Link to comment
Share on other sites

med dertil hørende lændesmerter og strålende smerter ud i det ene ben.

Ved at undgå hård belastning af lænden (f.eks. ved at undgå de fleste frivægtsøvelser for ben og ryg, heriblandt squat, dødløft, rows og lign.) og ved kiropraktiske behandlinger i 1 år er alle symptomer stort set forsvundet.

Men symptomerne vender desværre straks tilbage, når jeg begynder at belaste lænden bare lidt.

Så, er der noget jeg kan gøre ved min lænd, så den bliver mere stabil og kan holde til mere belastning? I den anden tråd blev der anbefalet at opsøge en McKenzie-fysioterapeut - er det noget, der kan hjælpe i mit tilfælde?

<{POST_SNAPBACK}>

Din beskrivelse af udstrålende smerter antyder at McKenzie måske kan hjælpe.

En af DK's bedste (Af hvad jeg har oplevet) McKenzieterapeuter arbejder i Århus.

Hvis du er interesseret skal jeg prøve at finde hendes adresse :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas

Jeg har lige sendt adressen til Terapeuten i Århus, sikkert den samme som Jørgen L henviser til.

I dit tilfælde vil stabiliseringsøvelser være en vigtig del. Du skal ind og have trænet muskler som Multifidi og transversus bl.a. De ligger nærmest som en cylinderform rundt om rygsøjlen og stabiliserer. Også kaldet muskelkorset. Og hver gang vi bevæger os, aktiverer vi disse muskler...

Core træning - bla. bolden er supereffektiv til dette.

Tung styrketræning kræver, at vi kan stabilisere vores lænd... "lidt ligesom fundamentet til at hus"

Men det vil Fysioterapeuten også tage op...

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene og adressen! Jeg vil kontakte hende snarest.

Jeg har dog tidligere fået 3 måneders (paul chek?) core træning hos en fysioterapeut uden mærkbar effekt. Det var dog før jeg fik kiropraktisk behandling - måskehar det bedre virkning nu, hvor lændet er løsnet op og smerterne er forsvundet?

Jeg giver det i hvert fald et forsøg :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share