Quinoa


Devious Builder
 Share

Recommended Posts

Er der andre end mig som ikke på forhånd kendte til kornsorten quinoa?

Prøv at læs denne artikel:

Quinoa info

her et par hurtige uddrag:

Quinoa indeholder 7,5-22,1% (afhængig af hvilken sort man måler på) protein af høj kvalitet. Så quinoa kan have op til 50% mere protein end andre korn...

...Quinoa har en enestående aminosyrebalance. Den er nærmere den ideelle proteinbalance end noget andet korn, og den indeholder alle essentielle fedtsyrer. Quinoa er rig på aminosyrerne lysin, methionin og cystein. Specielt dens høje indhold af lysin adskiller den fra andre korn....

...Quinoa indeholder vitaminerne E og B, specielt B6, niacin, thiamin og folat. Kalk- og jernindholdet er signifikant højere i quinoa end i ris

------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hvis det smager bittert, er det nok tilberedt forkert. Quinoaen skal vaskes under vandhanen, inden du kogerne det, fordi skallen rummer et stof, som smager lidt henad sæbe. I øvrigt er et godt tip at koge kornene med lidt bouillon - så bliver det rigtig lækkert.

Link to comment
Share on other sites

Nogen der ved hvor man kan købe Quinoa billigt. Har kun set Urtekrams udgave, og det gider jeg simpelthen ikke betale for.

Jeg ved ikke, hvor dyr Urtekrams udgave er, men du kan få Quinoa i forskellige varianter i SuperBest (det er fra Aurion). Jeg mener, jeg betaler ca. 35 kr. for et kg. hel Quinoa... så ved ikke, om det er så frygteligt billigt :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke, hvor dyr Urtekrams udgave er, men du kan få Quinoa i forskellige varianter i SuperBest (det er fra Aurion). Jeg mener, jeg betaler ca. 35 kr. for et kg. hel Quinoa... så ved ikke, om det er så frygteligt billigt :-)

Tak for tippet. Urtekrams koster 22kr for 500g, så lidt forskel er der. Ville nu ønske man kunne få en bulk version!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg ved ikke, hvor dyr Urtekrams udgave er, men du kan få Quinoa i forskellige varianter i SuperBest (det er fra Aurion). Jeg mener, jeg betaler ca. 35 kr. for et kg. hel Quinoa... så ved ikke, om det er så frygteligt billigt :-)

35kr. pr. kg er sindsygt billigt. Jeg har lige købt 500g. for 32kr. i SuperBrugsen! Thanks for the tip!

Link to comment
Share on other sites

Hej Dan 9. :wink:

Jeg er ikke klar over, om du kan købe brød, der er bagt med quinoa. Jeg bagte det selv.

Jeg prøvede vist også at spise det istedet for ris, som Mizzrasmusen skriver. Det kan blive ganske fint.

Har du en opskrift man kan få? :-) Tak på forhånd! :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej SamPige.:wink:

Vi var nogle personer, der bagte brød med Quinoa. Vi bagte 2 slags brød.

Den ene slags var med 7 forskellige melsorter og 3 forskellige slags kerner i. Der var kun lidt quinoa i.

Det andet brød havde betydeligt mere quinoa i. Dette blev så "suppleret" med en hel masse hvedemel.

Jeg kan ikke huske opskriften på dette. Men jeg tog vist udgangspunkt i et almindeligt franskbrød. Og så erstattede jeg noget af hvedemelet med quinoa.

Jeg vil derfor foreslå dig at finde en opskrift på franskbrød. Istedet for at bruge 100 % hvedemel kan du bruge 70 % hvedemel og 30 % quinoa. Så er du jo begyndt. Og derfra kan du så vurdere/overveje, om du vil have mere eller mindre quinoa i - og om du vil have flere fibre samt kerner i.

Held og lykke med brødet.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share